صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۷:۱۶
کد خبر: 8594
گزارشگر: 306
۳۷۸
۰
۰
۱

طرح طراوت، گامی بزرگ درجهت جذب و احیای کارکردهای مساجد

طرح طراوت، گامی بزرگ درجهت جذب و احیای کارکردهای مساجد
یزد - برگزاری نشست متولیان طرح طراوت با امام جمعه یزد به مناسبت سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور
آسیانیوز / یزد ؛ آیت الله «محمدرضا ناصری» در دیدار با متولیان طرح طراوت به مناسبت سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: کانون های مساجد روزنه های امید برای مردم و جوانان در محله ها هستند و با تأسی از بیانات حضرت امام خمینی (ره) که تعبیری در خصوص مساجد داشتند با عنوان سنگر که بایستی از آن حفاظت کنیم و در این راستا نیز مقام معظم رهبری در اجلاس نماز توصیه هایی داشتند که ما باید آن ها را سرلوحه کار خود قرار دهیم و این توصیه ها را به کار بگیریم.
امام جمعه یزد با بیان اینکه همگی باید اصول حرکتمان را بر مبنای تحول در سیستم آموزشی قرار دهیم و حرکت جوانان و نوجوانان را از مدرسه شروع کنیم، بیان کرد: متاسفانه ما حرف های بزرگان را می شنویم و چند روزی روی آن مانور می دهیم و در نهایت نیز در کتاب ها ثبت می شود ولی یکی از کارهای ما بایستی بازخوانی فرمایشات امام (ره) و رهبری باشد و آنها را در عرصه عمل وارد کنیم.
وی با اشاره به این اصل که تفکر، تعقل و تدین به عنوان سه اصلی است که در سیستم آموزشی ما حذف شده است، گفت: تحول در آموزش و پرورش و توجه به دانشگاه فرهنگیان به عنوان اصول اساسی است که متاسفانه هرچه داد زدیم نسبت به آن بی توجهی شد و نکته اساسی در تحول، همین تحول در آموزش است و گرچه درازمدت است اما کمتر آقایان به آن توجه می کنند.
آیت الله ناصری در پایان افزود: کانون های مساجد باید در درازمدت فکر اساسی در جهت جذب جوانان داشته باشند و همه را در بر گیرند زیرا دشمن از راه آموزش وارد شده و ما نیز باید از همان راه وارد شویم.
حجت الاسلام والمسلمین «مجتبی صداقت» رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد در این دیدار با اشاره به اینکه طرح طراوت گامی در جهت جذب به مساجد و احیای کارکرد های مساجد است، گفت؛ طرح طراوت نخستین بار در سطح مساجد استان یزد، با همکاری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد و کانون‌های مساجد استان با هدف جذب جوانان و نوجوانان در انجام فعالیت‌های فرهنگی، هنری، اردویی و آموزشی را در قالب مساجد دنبال می شود.
«مجتبی صداقت» در این نشست با اشاره به اهمیت توجه به مساجد در جهت کاهش آسیب های اجتماعی گفت: بین فعالیت مساجد در محلات و کاهش آسیب های اجتماعی رابطه بسیار زیادی وجود دارد که این را از طریق تحقیق و بررسی های میدانی به خوبی می توانیم مشاهده کنیم.
صداقت با اشاره به اینکه در شهر تهران بیش از ۲ هزار مسجد وجود دارد که منطقه ۱۴ شهرداری تهران دارای بیشترین مسجد و منطقه ۳ تهران نیز کمترین میزان مسجد را در خود جای داده است افزود؛ بررسی ها نشان داده است که بیشترین آسیب های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی مربوط به منطقه ۳ تهران و کمترین آسیب ها نیز مربوط به منطقه ۱۴ تهران بود که همین امر نشان دهنده نقش مسجد در کاهش آسیب های اجتماعی و ارتباط مستقیم با آن بود.
وی با بیان اینکه هر محله ای که مسجد فعال داشته باشد به شدت شاهد کاهش آسیب های اجتماعی خواهد بود، گفت: عدم فعالیت مساجد و بالا رفتن سن افراد متولی در مساجد از جمله عوامل کم رنگ شدن مساجد در جامعه است که باید به سمتی رفت که این مکان های مذهبی را فعال کنیم و جذب جوانان و نوجوانان را افزایش دهیم.
رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد با بیان اینکه مسجد باید خودکفا باشد و بتواند بدون حمایت های دولتی نیز فعالیت های فرهنگی و هنری خود را دنبال کند، افزود: طرح طراوت می تواند گامی در جهت خودکفایی باشد و به نحوی جذب جوانان به مساجد و احیای کارکردهای مساجد را به دنبال داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمین «مظفر سالاری» مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد یزد با اشاره به اینکه کانون های مساجد به عنوان ظرفیت هایی در مساجد هستند که می توانند در قالب فعالیت های فرهنگی و هنری در جهت کاهش آسیب های اجتماعی گام بردارند، افزود: کانون های مساجد استان یزد به عنوان استان به عنوان کانون های پیشرو هستند و توانسته رتبه های برتر کشوری را به خود اختصاص دهد.
حجت الاسلام والمسلمین سالاری با بیان اینکه ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان یزد در جهت فعال شدن کانون ها برنامه ها و طرح های مختلفی را دنبال کرده است، گفت: یکی از این طرح ها، طرح طراوت است که با همکاری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد اجرا و در ۹ رشته و در ۳۰ مسجد مناطق مختلف سطح شهر یزد برگزار می شود که توانسته در زمینه مسائل آموزشی، پرورشی، هنری و تربیتی گام های موثری بردارد.
مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد یزد افزود: در صورتی که استانداری و مسئولان استانی همکاری های لازم را داشته باشند می توانیم در تمامی شهرستان ها این طرح را دنبال کنیم و کانون های مساجد را فعال کنیم.
وی در پایان ادامه داد: این طرح توانسته در سطح کشور به خوبی خود را معرفی کند، به گونه ای که بسیاری از استان های کشور درخواست ارائه طرح دارند تا بتوانند در استان اجرایی کنند.

سید محمد جواد عرفانفر

طرح طراوت، گامی بزرگ درجهت جذب و احیای کارکردهای مساجد , آیت الله محمدرضا ناصری امام جمعه یزد , حجت الاسلام مجتبی صداقت رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد , حجت الاسلام  مظفر سالاری مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد یزد 

https://www.asianews.ir/u/5pv
اخبار مرتبط
یزد - سیزدهمین دوره مسابقات ابتکارات و نوآوری دانش آموزی، پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد
یزد - مسابقات تنیس روی میز نهمین دوره المپیاد ورزشی محلات یزد در بخش آقایان در سالن ورزشی امین برگزار شد
یزد - پس از اهدای احکام طرح شهردار مدرسه به شهرداران مدارس، این بار در هفته منابع طبیعی شهرداران مدارس در مدارس خود به کاشت نهال پرداختند
یزد - جشنواره نارنج و زیتون از ۱۵ تا ۲۱ اسفند ماه با هدف پاسداشت طبیعت و نهادینه کردن فرهنگ کاشت نهال با برگزاری برنامه های متنوع در سطح شهر و فضای مجازی برگزار خواهد شد ​
یزد - مسابقات تیراندازی با تفنگ نهمین المپیاد ورزشی محلات در بخش بانوان به مدت سه روز در یزد برگزار شد و نفرات برگزیده انتخاب شدند
یزد - مسابقات هاکی نهمین المپیاد ورزشی محلات در بخش بانوان به مدت یک روز برگزار شد و نفرات برتر معرفی شدند
یزد - ببیست و دومین یادواره شهدای کوی امام حسین به همت هیئت انصارالحیدر یزد، مسجد و پایگاه امام حسین(ع) و با مشارکت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد در گلزار شهدای خلدبرین برگزار شد
یزد - اختتامیه هشتمین جشنواره ی فرهنگی و هنری «بیعت در غربت» با حضور مسئولان، سفیر حجاب و دانش آموزان دختر نوجوان یزدی، ۱۲ اسفند ساعت ۹ تا ۱۲ صبح در حسینیه ثارالله محمود‌ آباد برگزار خواهد شد
یزد - مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری از تشکیل کارگروه های 12گانه گردشگری در یزد خبر داد
یزد - مسابقات پیلاتس بانوان المپیاد ورزش محلات به مدت یک روز پیگیری شد و نفرات برتر مشخص شدند
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید