صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۴ اَمرداد ۱۳۹۸ / ۱۹:۲۳
کد خبر: 914
گزارشگر: 49
۷۲۲
۰
۰
۰

پایان عصر غلو کردن فرا نرسیده است ؟

روزنامه ایران ( 12/5/98 )ارگان رسمی دولت ازسفر یک روزه ی رئیس جمهوری وتعدادی از اعضای هیات دولت به استان آذربایجان شرقی در اواخر هفته ی گذشته و به زمین زده شدن کلنگ های پر شماری گزارش داد .
  روزنامه ایران ( 12/5/98 )ارگان رسمی دولت ازسفر یک روزه ی رئیس جمهوری وتعدادی از اعضای هیات دولت به استان آذربایجان شرقی در اواخر هفته ی گذشته و به زمین زده شدن کلنگ های پر شماری  گزارش  داد .
   در این گزارش از افتتاح  ورونمائی طرح های قابل توجهی نیز که در مناطق مختلف این استان صورت گرفته است نام برده شده است که جای مباهات دارد . 
  طبعاً از سوئی هر طرح عمرانی یا بنگاه اقتصادی که به مرحله ی بهره برداری می رسد جای شعف و خوشخالی دارد ولی متاسفانه از سوئی دیگر هر مراسم کلنگ زنی نگرانی هائی را با خود به ارمغان می آورد که مسبوق به سوابق هستند . 
  ارائه ی یک گزارش کارشناسانه به پیشگاه ملت همواره می تواند رافع انواع سوء تفاهمات باشد و برعکس ،رفتاری  خلاف آن به این معنی است که متاسفانه  قصد کتمان حقایقی از انظارمردم  در کار است . 
نظر به اینکه طی چهل سال سپری شده 80 هزار طرح نیمه تمام در جابجای این سرزمین تل انبار شده است که مطابق بر آورد برخی کارشناسان به سرمایه ای معادل 600 میلیارد دلار نیاز دارد تا تکمیل شوند و به مرحله ی بهره برداری برسند که در آن صورت به کاهش تورمی 10 در صدی در اقتصاد نائل می گردیم که در واقع تاثیری تعیین کننده بر کاهش رکود و  بیکاری  مزمن فاحش فعلی نیز دارد ؛ لذا در مراسم کلنگ زنی ها که از زمان سردار سازندگی آغاز شد و کماکان ــ چنانچه معروف حضور   همگان است ــ ادامه دارد ؛ به خاطر نقص گزارش دهی سوالات زیر در اذهان ایجاد می شود : 
  1 ــ طرح های رونمائی شده متعلق به چه زمانی هستند ؟ زمان شروع وخاتمه ی هرکدام چیست ؟
چه هزینه ای را به خود اختصاص داده اند ؟ پیش بینی هزینه ها چه بوده است ؟ 
 2ــ چند در صد از این طرح ها ی اجرا شده  جنبه خدماتی به شهر ها وروستا ها  را در بر می گیرند و چند در صد به توسعه ی امور کشاورزی ، تولید صنعتی ، توزیعی و خدماتی وسایر مشاغل کمک می کنند ؟
3ــ چه تدابیری اتخاذ شده است که طرح هائی که کلنگ زنی شده اند سر نوشت 80 هزار طرح قبلی را پیدا نکنند ؟
4ــ می دانیم پای ثابت کسری های سنواتی بودجه ی دولت همین طرح هائی است که در بدو امر کارشناسانه طراحی نشده اند وبدتر از آن کارشناسانه مورد تایید قرار نگرفته اند ؛ حال پرسش این است آِیا در مراسم کلنگ زنی ها در فضائی که میانگین  کسری بودجه در دو دهه ی اخیر قریب ده در صد بوده است وبا شدت گرفتن تحریم ها و کمبود منابع رو به ازدیاد هم خواهد گذاشت ؛  مورد به مورد از این زاویه  بازبینی شده اند ؟
5ــ ... ودر خاتمه بدون توضیحات کامل ورفع نواقص برشمرده در یک گزارش ، آیا انصاف است که پروژه ی "تبلیغ " (!) را بااین عنوان پیش برد : " افتتاح 10 هزار میلیارد تومان طرح اقتصادی در یک روز !!!" ؟
 
مسعود خوشابی
https://www.asianews.ir/u/1nu
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید