صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۸:۲۸
کد خبر: 9311
گزارشگر: 2
۸۰۵
۰
۰
۴
عوارض و آسیب های پوستی کودکان

چند توصیه مهم برای محافظت از پوست کودکان

چند توصیه مهم برای محافظت از پوست کودکان
معمولا کودکان نسبت به سایر افراد بزرگسال بیشتر در معرض عوارض و آسیب های پوستی هستند. هر چه سن کودک کمتر باشد حساسیت پوست بیشتر است. چون هنوز پوست به تکامل نرسیده است و ممکن است سد دفاعی آسیب پذیرتر باشد.

به طور معمول پوست کودکان زیر ۴ سال با پوست افراد بزرگسال تفاوت های آشکاری دارد. لایه اپیدرم در نوزادان ضخامت کمتری نسبت به بزرگسالان دارد و همین مسئله امکان آسیب های خارجی را بیشتر می کند. از طرفی هم غدد عرق و سبابه هنوز به تکامل کامل نرسیده اند و ظرفیت و حساسیت بالای پوست کودکان سبب می شود تا محافظت بیشتری اعمال شود.

 

آسیب های احتمالی پوست کودکان

 

هر کودکی ممکن است در معرض یک سری آسیب پوستی قرار بگیرد. اما روش های پیشگیری زیادی هستند که باعث محافظت از پوست کودکان می شود. در زیر چند نمونه از آسیب هایی که پوست کودک را تهدید می کنند به نقل از متخصص پوست اطفال آورده شده است.

 

عرق سوز شدن کودک و درمان آن

 

یکی از عارضه های پوستی شایعی که در فصول گرم سال بیشتر مشاهده می شود عرق سوز شدن است. این عارضه با التهاب خفیفی همراه است که نتیجه ی مسدود شدن غدد عرقی می باشد و به صورت راش های خارش داری روی پوست ظاهر می شود. این بثورات پوستی معمولا در نوزادانی که وزن بالایی دارند بیشتر به وجود می آید و با قرمزی و احساس سوزش همراه است.

برای جلوگیری از عرق سوز شدن کودکان بایستی حتی الامکان از لباس های نخی و نرم استفاده کرد پارچه های سفت و سخت و پوشک کردن مداوم کودک در فصول گرم سال می تواند شدت عرق سوز شدن را بیشتر کند. همچنین پودر بچه می تواند باعث تحریک تنفسی نوزاد شود و منافذ باز پوست را مسدود کند پس توصیه می شود که به هیچ عنوان از پودر استفاده نکنید. برای بالا بردن رطوبت پوست می توانید مناطقی که مستعد عرق سوز شدن هستند را با آب نسبتا سرد شستشو دهید.

 

خشک شدن پوست کودک و درمان آن

 

کودکان هم به دلیل لطیف و حساس بودن پوست ممکن است دچار خشکی پوست شوند. عوامل زیادی در ایجاد این عارضه دخیل هستند که آفتاب سوختگی، تهویه های نامناسب، آب شور، گرما و ... چند نمونه از عوامل ایجاد کننده خشکی هستند. معمولا خشکی عارضه ای نگران کننده نیست و اگر از نوع مادرزادی که به ماهیاک معروف است نباشد به درمان های پزشکی نیازی ندارد و معمولا قرمزی و پوسته پوسته شدن با چند توصیه خانگی از بین خواهد رفت.
اولین آسیب خشکی پوست بود برای جلوگیری از این عارضه بهتر است دفعات حمام کردن نوزاد را کمتر کنید چون حمام کردن زیاد باعث کاهش چربی طبیعی پوست می شود. بهتر است از آب گرم و شوینده های مناسب استفاده شود و زمان حمام دادن به ۱۰ دقیقه برسد. نکته ی دومی که برای کاهش خشکی پوست موثر است استفاده کردن از مرطوب کننده های مناسب است. وازلین یا آلوئه ورا می تواند می تواند موجب آب رسانی پوست نوزاد شود و از خشکی آن جلوگیری کند. مورد بعدی که در کاهش خشکی پوست موثر است عدم استفاده از تحریک کننده است. تحریک کننده ها عطر یا مواد خشک هستند که ممکن است باعث حساسیت پوست نوزاد و بیشتر شدن خشکی شوند که باید از استفاده از آنها پرهیز شود.

متخصص اطفال

گرمازدگی کودک و درمان آن

 

همانطور که از نام عارضه معلوم است در فصول گرم سال و در معرض گرما قرار گرفتن کودک باعث ایجاد گرمازدگی کودک می شود. معمولا کودک بعد از اینکه دمای بدن او افزایش پیدا کند دچار تب می شود و کم آبی، کاهش اشک، چشمان گود شده، خشک شدن مخاط دهان و بینی، از دست دادن لطافت و طراوت پوست و ... از علائمی هستند که کودک گرمازده از خود نشان می دهد. شدت گرمازدگی متفاوت است اگر نوع گرمازدگی خفیف باشد کودک تنها دچار اضطراب و تحریک پذیری و یا نگرانی می شود اما اگر شدید باشد ممکن است در سطح هوشیاری اختلال ایجاد کند و پوست انعطاف خود را از دست بدهد. مشکلات قلبی و عروقی، بند آمدن ادرار، تغییر رنگ ادرار، کم آبی شدید بدن و ... همگی از علائم گرمازدگی هستند. این عارضه نگران کننده نیست چون با روش های مطمئن قابل درمان است.
برای جلوگیری از گرمازدگی چند توصیه رایج مانند مصرف مایعات در روزهای گرم سال و عدم حضور در فضاهای بسته و گرم وجود دارد که می تواند به عنوان دو راه پیشگیری کننده باشد. اما اگر علائمی مانند تهوع و استفراغ در کودک مشاهده شد حتما باید به پزشک مراجعه شود.

آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی کودک و درمان آن

 

آفتاب سوختگی زمانی رخ می دهد که کودک بدون هیچ گونه حفاظی در مقابل نور آفتاب قرار بگیرد. به طور کلی توصیه می شود در سنین پایین تر کودک به هیچ وجه ی در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار نگیرد. معمولا آفتاب سوختگی کودک با علائمی از قبیل سوزش، التهاب و قرمزی همراه است و این علائم ممکن است خفیف یا شدید باشند. در موارد خفیف درمان های خانگی می تواند به بهبود این عارضه کمک کند اما اگر سوختگی درجه دو باشد باید از درمان های تخصصی پزشکی استفاده کرد.
برای جلوگیری از آفتاب سوختگی بایستی از لباس های آستین دار در محیط های باز استفاده شود و کودک بیشتر از ۱۵ دقیقه مقابل آفتاب نباشد. همچنین استفاده از ضد آفتاب و عینک آفتابی و کلاه می تواند تا حد زیادی از این عارضه جلوگیری کند. به طور کلی بهتر است کودک در چند سال اول عمر در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرد.

نوید جمشیدی
https://www.asianews.ir/u/69b
اخبار مرتبط
هرچند راه گریزی از پیری نیست و افزایش سن یک روند طبیعی در زندگی است، اما این دلیلی نیست که با پای خودمان به استقبال آن برویم. از دلایل پیری زودهنگام پوست صورت، خشکی آن است و یکی از راه هایی که می تواند جلوی بروز آن را بگیرد، ایجاد شادابی و نشاط در پوست به کمک ماسک های آبرسان پوست است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید