صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۹:۰۰
کد خبر: 9608
گزارشگر: 2
۸۸۵
۰
۰
۳
تفاوت‌های شیبا اینو و دوج کوین

آیا شیبا اینو قاتل دوج کوین است؟

آیا شیبا اینو قاتل دوج کوین است؟
معامله‌گران چینی بازار کریپتوکارنسی ارز شیبا را از بین برنده دوج‌کوین می‌دانند و آن را «قاتل دوج‌کوین» می‌نامند. طرف‌داران دوج‌کوین نگرانی‌هایی دارند و نمی‌دانند پروژه شیبا قرار است چه اقداماتی علیه دوج‌کوین انجام دهد. واقعاً شیبا اینو قاتل دوج کوین است؟ این جمله چقدر به واقعیت نزدیک است؟

هر دو این رمز ارزها در سال ۲۰۲۱ رشد فوق‌العاده‌ای را داشتند و سرمایه‌گذاران خود را به ثروت زیادی رساندند. دوج کوین به لطف حمایت ثروتمندترین فرد دنیا ایلان ماسک، توانست چند هزار درصد رشد کند. اما این صعود در برابر رشد نجومی ۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ درصدی ارز شیبا اصلاً دیده نمی‌شود. در حال حاضر هر دو ارز جزو محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال بازار هستند، اگر قصد خرید ارز دیجیتال داشته باشیم کدام را باید انتخاب کنیم؟ در این مطلب به مقایسه تفاوت‌های شیبا اینو و دوج کوین می‌پردازیم و در انتها می‌بینیم که شیبا واقعاً قاتل دوج‌کوین است و یا فقط یک شعار تبلیغاتی است.

 

میم کوین چیست؟

 

میم کوین به ارزهای دیجیتالی گفته می‌شود که با الهام از جک‌های تصویری و رویدادهای فعلی ساخته می‌شوند و متکی بر جوامع آنلاین و اینفلوئنسر هستند. این مفهوم با پیدایش ارز دوج‌کوین متولد شد و سال‌ها بعد باعرضه شیبا اینو به محبوبیت رسید. دوج کوین فقط برای شوخی با بیت‌کوین و نشان‌دادن سهولت ایجاد یک ارز دیجیتال ساخته شده است. افراد زیادی در جامعه برای شوخی و سرگرمی شروع به ارسال دوج کوین برای یکدیگر کردند. در گذر زمان این جامعه بزرگ و ارز دیجیتال دوج ارزشمند شد. شیبا اینو هم وضعیتی مشابه دوج کوین دارد و رمزارز مدعی قاتل اولین میم‌کوین، دقیقاً با اتکا به جامعه بزرگی از کاربران رشد کرده است.
شیبا اینو و دوج کوین مانند سایر میم کوین‌ها هیچ ارزش ذاتی ندارند و عموماً حتی کاربرد خاصی نیز ندارند. سایر ارزهای دیجیتال معروف و دارای مارکت کپ بالا متعلق به اکوسیستم‌ها و پلتفرم‌های بلاک‌چین کاربردی هستند که برای حل مشکلات دنیای واقعی ساخته شده‌اند. درباره ارزهایی مانند اتریوم، پولکادات و یا سولانا می‌توانیم ساعت‌ها صحبت کنیم اما درباره دوج کوین فقط می‌توانیم بگوییم یک ارز دیجیتال با تصویر یک سگ روی آن است. شیبا اینو نیز در تقلید از آن ساخته شده است و وضعیت مشابهی دارد.

 

شیبا اینو (Shiba Inu) چیست؟

خرید ارز دیجیتال

شیبا نام یک نژاد سگ ژاپنی است و تصویر آن را قبل‌تر روی لوگوی دوج کوین دیده‌ایم. این سگ ژاپنی و حتی خود دوج‌کوین الهام‌بخش رمزارز دیگری به نام ارز شیبا و یا شیب کوین شده‌اند. رمزارز شیبا توسط فردی ناشناس ملقب به «رایوشی» در آگوست سال 2020 و با الگوبرداری از دوج کوین ساخته شده است. دوج کوین بلاک‌چین خاص خود را دارد اما شیبا بلاک‌چین خود را ندارد و در واقع یک سکه یا کوین محسوب نمی‌شود. این کوین یک توکن از نوع ERC-20 است که روی بلاک‌چین اتریوم ساخته شده است. سازنده شیبا اینو دلیل این انتخاب را، ایمن و باثبات بودن اتریوم اعلام کرده است. به‌علاوه این اکوسیستم به پروژه اجازه می‌دهد که غیرمتمرکز باقی بماند. بنا به نظر خالق شیبا، اتریوم واقعاً غیرمتمرکز است و با راه‌اندازی اتریوم 2/0، کم‌شدن کارمزدها و استخراج اتریوم، بستر بسیار مهمی برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و برنامه‌های دیفای خواهد بود.

 

آینده ارز شیبا چگونه است؟

 

اگر قصد خرید شیبا و سرمایه‌گذاری در این ارز را داریم قطعاً آینده این ارز برای ما اهمیت زیادی دارد. رشد نجومی این ارز در سال 2021 نظر تمامی سرمایه‌گذاران دنیای ارز دیجیتال را به خود جلب کرده است. لیست شدن ارز شیبا در صرافی‌های معتبر مانند بایننس، موجب بالارفتن حجم معاملاتی آن شده است. افزایش قیمت و حجم معاملات ارز شیبا به دلیل هیجانات بازار است. بالارفتن ارزش شیبا به معنی فناوری و کاربردهای آن نیست. هرچند که بسیاری از تحلیلگران به آینده ارز شیبا امیدوار هستند اما درنظرگرفتن فاکتورهایی مانند رشد قیمت، دلیل قطعی برای سرمایه‌گذاری در یک میم کوین نیست.

 

مقایسه شیبا و دوج کوین، کدام یک آینده‌دار هستند؟

شیبا

مقایسه دوج کوین و شیبا، کاملاً اشتباه است، زیرا اساس این دو ارز با هم متفاوت است. دلیلی که برخی این دو ارز دیجیتال را با هم مقایسه می‌کنند، شباهت آنها و ادعای خالق شیبا اینو است. او در وایت پیپر شیبا اینو ادعا کرده است که شیبا اینو قاتل دوج کوین است.

 

۱- اصلی‌ترین تفاوت: نحوه استخراج

 

اولین تفاوت چشم‌گیری که این دو ارز دیجیتال دارند، نحوه به‌دست‌آمدن آن‌ها است. دوج کوین با استفاده از روش اثبات کار (PoW) و شیبا با روش اثبات سهام (PoS) کار می‌کند. تفاوت دوم مرتبط با اهداف آنها است، در حال حاضر دوج کوین هیچ هدف مشخصی ندارد و امکانات جدیدی را به دنیای بلاک‌چین اضافه نکرده است. از طرف دیگر شیبا مدعی است که می‌تواند کمک زیادی به بلاک‌چین و دنیای کریپتوکارنسی بکند.

 

۲- کوین یا توکن

 

شیبا اینو بلاک‌چین اختصاصی ندارد و یک توکن در شبکه بلاک‌چین اتریوم است. از آن طرف، دوج کوین یک کوین است و شبکه بلاک‌چین اختصاصی دارد.

 

۳- تعداد عرضه ارز دیجیتال

 

یکی از ایرادات دوج کوین تعداد نامحدود این رمزارز است. هیچ سقفی برای دوج‌کوین تعیین نشده است و به همین علت این ارز را تورمی می‌نامند. درصورتی‌که شیبا با تعیین سقف یک کوادریلیونی که تقریباً نصف آن از چرخه خارج شده است، مشخص کرد که یک ارز تماماً تورمی نیست. باید بپذیریم که این ارز دیجیتال اصلاً نایاب نیست و نمی‌شود حسابی روی افزایش قیمت آن به دلیل نایابی باز کرد.

 

۴- تفاوت در کاربرد و اهداف اولیه

 

دوج کوین یک ارز دیجیتال با قیمت کم و عرضه زیاد است و هیچ پیچیدگی خاصی ندارد. هدف اولیه ساخت این رمزارز این بود که به ابزاری برای پرداخت تبدیل شود و یا به بیان دیگر نسخه دیجیتال اسکناس یک دلاری باشد که همیشه ته جیبمان است. اما در مورد شیبا موضوع متفاوت است، هدف نهایی شیبا تبدیل‌شدن به یک صرافی غیرمتمرکز به نام شیباسواپ است که پس از به‌روزرسانی بزرگ اتریوم ۲.۰ به کاربران اجازه می‌دهد توکن‌های اتریومی خود را به شیوه مستقیم، غیرمتمرکز، سریع و ارزان به یکدیگر تبدیل کنند.
بنابراین هدف اولیه دوج‌کوین و شیبا با یکدیگر متفاوت است. از آنجایی که شیبا اینو پس از داستان‌های ایلان ماسک و دوج‌کوین عرضه شد و هر دو از یک نماد برای پروژه خود استفاده کردند، به نظر می‌رسید که این دو پروژه با هم شباهت دارند، اما در حقیقت وجه شباهت این دو ارز میم کوین بودن آنها است.

 

آیا شیبا می‌تواند از دوج کوین سبقت بگیرد؟

 

نام دوج کوین و شیبا را زیاد کنار هم می‌شنویم. با رشد نجومی که شیبا در سال ۲۰۲۱ داشت بعید نیست که بتواند در این رقابت از دوج‌کوین سبقت بگیرد و در صدر جدول خود را به‌عنوان برترین میم‌کوین معرفی کند. دوج‌کوین جامعه فعال و با کیفیتی دارد و علاوه‌برآن از حمایت مستقیم ایلان ماسک بهره می‌برد. از طرف دیگر شیبا برنامه‌های بهتری دارد و از این نظر می‌توانیم به شیبا امیدوار باشیم. باید منتظر بمانیم و بینیم در آینده چه چیزی در انتظار دوج کوین و شیبا خواهد بود.

 

سخن آخر

 

انتخاب بین خرید دوج کوین و شیبا برای سرمایه‌گذاری کار سختی است. هرکدام از این ارزها در سال گذشته سودهای نجومی را به دارندگان خود داده‌اند. به‌طورکلی سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال نیازمند دانش و آگاهی است و بستگی به این دارد که چه سیاستی برای سرمایه‌گذاری در نظر دارید. بهتر است مقداری از سرمایه خود را بر روی این ارزها سرمایه‌گذاری کنیم که با ازدست‌رفتن آنها متحمل ضرر زیادی نشویم.

نوید جمشیدی
https://www.asianews.ir/u/6he
اخبار مرتبط
مدیر عامل یک پلتفرم بازی درآمدزای متاورسی(بازی بالتازار) اخیرا در گفتگویی اعلام کرده است که "بسیاری آماده هستند تا مشاغل دیگر خود را ترک کنند تا به جای آن بازی‌های درآمدزا (play-to-earn NFT gaming) انجام دهند."
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید