صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۲۳:۳۱
کد خبر: 9911
گزارشگر: 213
۹۶۲
۰
۰
۲
بنا بر اظهارات مقام ارشد جهانی بهداشت

آبله میمون مانند «بیماری مقاربتی» در حال گسترش است/احتمال شیوع در ایران

آبله میمون مانند «بیماری مقاربتی» در حال گسترش است/احتمال شیوع در ایران
در حالی که احتمال شیوع آبله میمون در ایران دور از انتظار نیست مقام ارشد جهانی بهداشت گفت: شیوع آبله میمون ناشی از تماس جنسی است و این بیماری مانند عفونت‌های مقاربتی در حال گسترش است.

به گزارش آسیانیوز، در حالی که احتمال شیوع آبله میمون در ایران دور از انتظار نیست، مسئولان بهداشتی کشور باید هرچه زودتر برای تهیه واکسن و داروهای موثر برای آبله میمون اقدام کنند.

همچنین مقام ارشد جهانی بهداشت گفت علت طغیان آبله میمون احتمالا "تماس جنسی" است.

به نقل از رویترز، دیوید هیمن، مشاور ارشد سازمان جهانی بهداشت گفت: این سازمان در حال کار روی راهنمایی‌های بیشتر برای کشورها در مورد چگونگی کاهش شیوع آبله میمون است درحالی‌که نگرانی‌ها ممکن است در ماه‌های تابستان بیشتر هم شود.

--------------------------

بیشتر بخوانید

آماده‌باش سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با شیوع عمدی «آبله میمون»/احتمال سرایت بیماری از طریق «روابط جنسی»
-------------------------------------------------

تئوری کاری سازمان جهانی بهداشت براساس موارد شناسایی شده تاکنون این است که طغیان بیماری ناشی از تماس جنسی است. آنچه که هم‌اکنون اتفاق می‌افتد این است که این بیماری مانند عفونت‌های مقاربتی در حال گسترش است که این ویژگی انتقال آن را در جهان تقویت کرده است

وی تاکید کرد: طغیان آبله میمون شبیه روزهای اولیه پاندمی کووید-۱۹ نیست زیرا این بیماری به راحتی منتقل نمی‌شود

به گفته دانشمندان، طغیان آبله میمون در ۱۱ کشور که این بیماری در آنها بومی نیست، بسیار غیرعادی است. تاکنون بیش از ۱۰۰ مورد تائید شده یا مشکوک گزارش شده که بیشتر آنها در اروپا هستند

مقام‌های بهداشتی در چندین کشور هشدار داده‌اند که ممکن است موارد آبله میمون در گردهمایی‌ها و جشنواره‌های تابستانی بیشتر شود.

این در حالی است که  کیت نیل، استاد بیماری‌های واگیر دانشگاه ناتینگهام، گفت: «ممکن است درواقع نه با آمیزش جنسی، بلکه از طریق تماس نزدیک مرتبط با آمیزش جنسی منتقل شود.» «برای این‌که بگوییم واقعا این بیماری از راه ارتباط جنسی منتقل می‌شود، کار بیشتری لازم است تا ببینیم ویروس در مایع منی یافت می‌شود یا نه.»

یک متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به موارد بروز بیماری آبله میمون در جهان گفت: نگرانی در مورد این بیماری نه در مورد شدت آن بلکه در مورد سرایت سریع آن است.

همچنین مسعود مردانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به شیوع آبله میمونی اظهار کرد: پس از فروکش کردن کرونا در جهان از جمله مصائب سازمان جهانی در حال حاضر Monkey Poxviridae یا همان آبله میمونی است. این یک بیماری شناخته شده است که از قبل نیز وجود داشته و در کشورهای آفریقای غربی و آفریقای مرکزی نیز بروز مواردی از آن مشاهده شده بود.

وی افزود: میزان مرگ و میر این بیماری در بدترین شرایط کمتر از ۱۰ درصد است، اما چون شیوع آن دوباره در جهان جدید بوده و سریع نیز در حال گسترش است، نگران‌های زیادی در جهان ایجاد کرده است./

https://www.asianews.ir/u/6pi
اخبار مرتبط
«آبله میمون» یک بیماری خود محدود شونده است که علائم آن بین ۲ تا ۴ هفته طول می کشد و اخیرا به خارج از آفریقا شیوع پیدا کرده است؛ این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی در صورت بروز مجدد آن از طریق مکانیسم‌های طبیعی، آزمایشگاهی یا انتشار عمدی، در حالت آماده‌باش قرار دارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید