صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی

ویدیوهای روزنامه آسیا

جزئیات مسدودی حساب‌
۴۰۰ طلافروش
سر صفحه ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران مسدودی حساب‌های طلافروشان در روزهای اخیر نه تنها خرید و فروش را در بازار مختل کرده است؛ بلکه باعث ایجاد درگیری فیزیکی بین بازاریان نیز شده است. در ادامه مطالب سر صفحه.
 
نقش تکنوکرات‌ها در حکمرانی 
گفت‌و‌گوی امیر وکیلیان با دکتر صادق خانی
آخر هفته ۱۹ بهمن ۱۴۰۲
اگرچه فن‌سالاری یا تکنوکراسی در مفهوم به حکومت تکنیک اطلاق شده‌است که در آن نظام سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باید به وسیلهٔ صاحبان فن اداره شود، اما آیا می‌توان با دخالت این شیوه در حکمرانی بر بنیان شایسته‌سالاری (meritocracy) هوای تازه‌ای در صحنه‌ی تولید کشور دمید؟ در سلسله‌ی برنامه‌های «حکمرانی خوب»، امیر وکیلیان به گفت‌‌وگو با دکتر صادق خانی، کارشناس اقتصاد مدرن می‌پردازد. در ادامه:
 
نه به اضافه کار اجباری پرستاران
سر صفحه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
دیوان عدالت اداری در یک رای جدید، علیه اضافه‌کار اجباری پرستاران حکم صادر کرد. در ادامه مطالب سر صفحه.
 
برداشت از حساب  
«دانه‌درشت‌های مالیاتی»
سر صفحه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
محمدهادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی گفته است: بسیاری از افراد به ویژه دانه درشت‌های مالیاتی تلاش می‌کردند از ارزش زمانی پول استفاده کنند و پرداخت مالیات خود را به تعویق بیاندازند.️ برای جلوگیری از این اتفاق، حکم خوبی در مجلس تصویب شد که سازمان امور مالیاتی کشور برای بدهی‌های مالیاتی که همه فرایندهای دادرسی را طی کرده است، به اندازه بدهی که قطعی شده از حساب ابربدهکار مالیاتی برداشت کند. در ادامه مطالب سر صفحه.
 
صولت‌الدوله قشقایی؛
صد سال پیش 
با پروفسور حسن امین
بررسی و تحلیل رویداد‌ها ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
صولت‌الدوله قشقایی سردار عشایر، ایلخان ایل قشقایی در دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی بود. رویارویی قشقایی‌ها با انگلیسی‌ها به رهبری او در خلال جنگ جهانی اول، یکی از مهمترین و گسترده‌ترین مقاومت‌هایی بود که علیه نیروهای بریتانیا در ایران شکل گرفت. در دو بخش دیگر:
 
چراغ قرمز بورس
سر صفحه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
شاخص کل بورس امروز با ۱.۸۱۴ واحد کاهش روبه‌رو بود. در ادامه مطالب سر صفحه.
 
بررسی اوضاع بازار سرمایه
سر صفحه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
در بخش نخست به بررسی اوضاع و شاخص‌های بازار سرمایه در روز جاری و روز‌های گذشته می‌پردازیم و سپس مطالب سر صفحه.
 
خاطرات سیاسی و تاریخی
معرفی کتاب با ئروفسور حسن امین
سر صفحه ۱۴ بهمن
پس از مطالب سر صفحه در برنامه‌ی «معرفی کتاب با پروفسور حسن امین» به معرفی کتاب «خاطرات سیاسی و تاریخی» اثر سیف‌الله وحیدنیا می‌پردازیم.
 
افزایش سقف اعتباری دو خودروساز
سر صفحه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
با موافقت معاون اول رئیسی، سقف اعتبار ایران‌خودرو به ۱۰ هزار میلیارد تومان و سقف اعتبار سایپا به ۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. در ادامه مطالب سر صفحه.
 
افتتاح پنجمین نمایشگاه خودرو تهران
سر صفحه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
پنجمین نمایشگاه خودرو تهران روز دوشنبه ۹ بهمن به میزبانی کانون ایران نوین در شهر آفتاب افتتاح شد. این نمایشگاه را می‌توان یکی از بزرگترین گردهمایی‌های خودروسازان و فعالان صنعت خودرو در سال‌های اخیر دانست. در ادامه مطالب سر صفحه.
 
مراسم یادبود ایرج جمشیدی
گفت‌و‌گو با تعدادی از حضار
سر صفحه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
مراسم یادبود زنده‌‌نام ایرج جمشیدی روز گذشته ۹ بهمن با حضور خانواده، اهالی مطبوعات، اصحاب فرهنگ و هنر، فعالان اقتصادی و علاقمندان او در مسجد نور میدان فاطمی برگزار شد. گزارشی کوتاه از این مراسم همراه و گفت‌و‌گو با تعدادی از حضار.
 
بررسی جدال ایران و سوریه 
در جام ملت‌های آسیا
ورزش با جهانگیر کوثری ۹ بهمن ۱۴۰۲
تیم ملی فوتبال ایران باید روز چهارشنبه، ۱۱ بهمن‌ماه در مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا به مصاف سوریه برود. سوریه‌‌ای که با هکتور کوپر آرژانتینی پا به این رقابت‌ها گذاشته و می‌تواند تیم زهرداری ظاهر شود. در برنامه‌ی ورزش با جهانگیر کوثری به بررسی شرایط دو تیم پیش از این دیدار می‌پردازیم.
 
دریافت وجه نقد در ازای ارائه پسماند
مطالب سر صفحه ۸ بهمن ۱۴۰۲
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند: شهروندان تهرانی با نصب نرم افزار شهرزاد و مراجعه به بخش نوماند، درخواست خود را برای تحویل و فروش پسماند‌های خشک ثبت کنند، سپس موجودی کیف پولشان به‌ ازای تحویل پسماند خشک شارژ می‌شود. در ادامه مطالب سر صفحه.
 
وداعی تلخ زیر باران؛
مراسم تشییع پیکر زنده‌نام ایرج جمشیدی
سر صفحه با ایرج جمشیدی ۷ بهمن ۱۴۰۲
مراسم تشییع پیکر زنده‌نام ایرج جمشیدی، بنیان‌گذار و مدیرمسئول روزنامه‌ آسیا، امروز، شنبه ۷ بهمن با حضور خانواده، جمع کثیری از روزنامه‌نگاران، هنرمندان، نویسندگان و علاقمندان او در قطعه‌ی نام‌آوران بهشت زهرا برگزار شد. مراسم یادبودی برای او روز دوشنبه ۹ بهمن در مسجد نور واقع در میدان فاطمی برگزار خواهد شد.
 
درگذشت زنده‌یاد ایرج جمشیدی 
گفت‌و‌گو با پروفسور حسن امین
آخر هفته با ایرج جمشیدی ۵ بهمن ۱۴۰۲
مطبوعات ایران، نیمه شب گذشته ۵ بهمن‌ماه، ایرج جمشیدی از خلاق‌ترین روزنامه‌نگاران خود را از دست داد. روزنامه‌‌نگاری که بی‌تردید یکی از پر فراز و نشیب‌ترین تاریخچه‌‌های فعالیت حرفه‌ای را تجربه کرد. ایرج جمشیدی، بنیانگذار روزنامه‌‌ی اقتصادی در ایران تا آخرین دقایق پویا و دغدغه‌مند بود و الهام‌بخش دوستان و همکارانش.
 
عقب‌افتادگی حقوق ۱۴۰۳ 
از نرخ تورم
سر صفحه با ایرج جمشیدی ۴ بهمن ۱۴۰۲
دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ افزایش ۱۸ درصدی حقوق کارمندان دولت را در نظر گرفته بود، افزایشی که با تورم همخوانی نداشت و در کمیسیون تلفیق، نمایندگان مجلس ۲ درصد حقوق را افزایش دادند. با اینکه پیشنهاد کمیسیون اجتماعی افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارمندان دولت است اما به نظر نمی‌رسد مجلس به افزایش بیشتر حقوق رای دهد چون بسیاری از نمایندگان معتقدند که دولت منابعی برای این افزایش ندارد. در ادامه مطالب سر صفحه.
 
ضد و نقیض‌ِ 
افزایش حقوق کارمندان
سر صفحه با ایرج جمشیدی ۳ بهمن ۱۴۰۲
اگرچه رئیس سازمان برنامه و بودجه از موافقت دولت با افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان خبر داد، ساعتی بعد رئیس کمیسیون تلفیق در این ارتباط گفت: مجلس و دولت توافق کردند، حقوق سال آیندۀ کارمندانی که زیر ۲۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی داشته باشد. در ادامه مطالب سر صفحه.
 
واژه‌های متروک تهران
بررسی و تحلیل رویدادها با ایرج جمشیدی ۲ بهمن ۱۴۰۲
امروزه ما از واژه‌هایی استفاده می‌کنیم که ممکن است برخی از آنها ۱۰۰ سال دیگر برای فارسی‌زبانان غریب و ناشناخته به نظر برسند. از آنجا که زبان، زنده است، متولد می‌شود، دگرگون می‌شود و برخی واژگان هم می‌میرند یا متروک می‌‌شوند. در قسمت دیگری برنامه‌ی هزار گفته و ناگفته از شهر تهران با داریوش شهبازی به واژگان متروک تهران می‌پردازیم. در دو بخش دیگر:
 
عرضه خودروهای برقی و وارداتی
در سامانه یکپارچه
سر صفحه با ایرج جمشیدی ۲ بهمن ۱۴۰۲
وزیر صمت بااشاره به اینکه «بازار خودرو رو به بهبود است اما یک عده در این بازار حضور دارند که به فکر منافع خود و سودهای کلان هستند و از این فضا سوءاستفاده می‌کنند» گفت: خودروهای برقی و وارداتی همزمان در سامانه یکپارچه عرضه خواهد شد تا مردم بتوانند انتخاب کنند. در ادامه مطالب سر صفحه.
 
واردات خودروهای پلاک مناطق آزاد
به سرزمین اصلی
سر صفحه با ایرج جمشیدی ۱ بهمن ۱۴۰۲
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: هم‌اکنون امکان واردات خودروهای پلاک مناطق آزاد به سرزمین اصلی با پرداخت عوارض قانونی فراهم شده و این خودروها می‌توانند به پلاک ملی تبدیل شوند. در ادامه مطالب سر صفحه.
 
نگین سخن
معرفی کتاب با پروفسور حسن امین
سر صفحه با ایرج جمشیدی ۳۰ دی ۱۴۰۲
کتاب ۱۸ جلدی «نگین سخن؛ شامل شیواترین آثار منظوم ادبیات پارسی» اثر عبدالرفیع حقیقت (رفیع) نویسنده و ناشر ایرانی‌است. در این قسمت از معرفی کتاب با پروفسور حسن امین به این کتاب و مشخصا جلد دوازدهم آن می‌پردازیم.
 
مالیات از همه‌ واریزی‌ها
به حساب‌های تجاری
سر صفحه با ایرج جمشیدی ۲۹ دی ۱۴۰۲
سازمان امور مالیاتی گفته است: کلیه وجوه واریزی به حساب‌های بانکی تجاری از کلیه طرق از جمله درگاه‌های الکترونیکی پرداخت، دستگاه‌های کارتخوان، کارت به کارت، ساتنا، پایا و ... به عنوان فروش تلقی شده و مبنای محاسبات مالیات قرار می‌گیرد. در ادامه مطالب سر صفحه.
 
امیرکبیر؛
مُصلحی که باید از نو شناخت
آخر هفته با ایرج جمشیدی ۲۸ دی ۱۴۰۲
نشست تهران‌نامه صد و چهارم با عنوان «امیر کبیر، مُصلحی که باید از نو شناخت» یکشنبه ۲۴ دی‌ماه با حضور جمعی از علاقمندان به حوزه تاریخ و فرهنگ در دفتر موسسه فرهنگی تهران‌نامه برگزار شد. در این نشست ابوطالب حافظی، نویسنده و از مدیران احیاکننده دار‌الفنون و داریوش شهبازی، مولف دانشنامه‌ی تهران با محوریت مدرسه‌ی دار‌الفنون و فعالیت‌های امیر کبیر به ایراد سخنرانی پرداختند. گزارشی از این نشست. در دو بخش دیگر:
 
عرضه شمش طلا در مرکز مبادله
سر صفحه با ایرج جمشیدی ۲۷ دی ۱۴۰۲
عرضه شمش‌ طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با قیمتی مبتنی‌ بر عرضه و تقاضا، امروز (چهارشنبه) آغاز شد. هدف از عرضه طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، جلوگیری از قاچاق و استفاده از طلا برای صنعت عنوان شده است. در ادامه مطالب سر صفحه.
 
افزایش ۴۶درصدی تعرفه پزشکی
سر صفحه با ایرج جمشیدی ۲۶ دی ۱۴۰۲
رئیس شورای عالی بیمه گفت: بر اساس تورم اعلامی مرکز آمار و احتمال افزایش حقوق و دستمزد محاسباتی انجام شد و سازمان‌ها و ارگان‌ها از ۳۰ تا ۶۶ درصد پیشنهاد افزایش تعرفه پزشکی سال آینده را داشتند که در نهایت به جمع بندی ۴۶ درصد رسیدیم. مطالب سر صفحه.
 
شیخ‌الرئیس افسر
رئیس تاثیرگذار انجمن ادبی ایران
بررسی و تحلیل رویدادها با ایرج جمشیدی ۲۵ دی ۱۴۰۲
شاهزاده محمدهاشم میرزا، ملقب به شیخ‌الرئیس و متخلص به افسر، ادیب، شاعر، و نمایندهٔ ادوار دوم تا نهم مجلس شورای ملی بود. جلسات انجمن ادبی ایران به مدت هفده سال در منزل شخصی‌ شیخ‌الرئیس برگزار می‌شد. در «صد سال پیش با پروفسور حسن امین» به معرفی این چهره ادبی، فرهنگی و سیاسی می‌پردازیم. در دو بخش دیگر:
 
هوش مصنوعی
عاملی برای هیجان و هشدار
سر صفحه با ایرج جمشیدی ۲۵ دی ۱۴۰۲
براساس ارزیابی تازه‌ای که از سوی صندوق بین‌المللی پول منتشر شده است هوش مصنوعی نزدیک به ۴۰ درصد از مشاغل در جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. مطالب سر صفحه.
 
مجلس رونمایی از
یادبودنامه دکتر هرمیداس باوند
سر صفحه با ایرج جمشیدی ۲۳ دی ۱۴۰۲
مراسم گرامی‌داشت یاد دکتر داود هرمیداس باوند، استاد حقوق و روابط بین‌الملل و دیپلمات حاذق ایراندوست روز پنجشنبه ۲۱ دی‌ماه با حضور خانواده باوند و با رونمایی از ویژه‌نامه مجله‌ی نیمروز برای باوند در دفتر ماهنامه حافظ برگزار شد. با پروفسور حسن امین، فیلسوف، تاریخ‌دان و حقوق‌دان و مدیر مسئول ماهنامه‌ی حافظ که سال‌های متمادی از نزدیک با دکتر هرمیداس باوند در جبهه ملی ایران همکاری داشته است به معرفی این ویژه‌نامه می‌پردازیم و گزارش اختصاصی از مجلس رونمایی آن را خواهیم دید.
 
نمایشگاه هنرهای تجسمی ۵۴
 کاروانسرای جهانی ایران
سر صفحه با ایرج جمشیدی ۲۲ دی‌ ۱۴۰۲
به بهانه ثبت جهانی کاروانسراهای ایرانی در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو، نمایشگاه گروهی هنرهای تجسمی «۵۴ کاروانسرای جهانی ایران» با همکاری خانه هنر دل افکن روز پنجشنبه ۲۱ دی‌ماه در تالار آبی مجموعه فرهنگی-تاریخی نیاوران افتتاح شد. گزارشی اختصاصی آسیا از افتتاحیه این نمایشگاه.
 
نیما مشیری در لیست زیر ساله‌‌های
تاثیرگذار جهان از نگاه فوربس
آخر هفته با ایرج جمشیدی ۲۱ دی ۱۴۰۲
نیما مشیری دانشیار گروه علوم و مهندسی کامپیوتر در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو است. در دوران کرونا، پژوهش‌های او چنان تاثیرگذاری بر شناخت بیشتر از این بیماری همه‌گیر داشت که مجله‌ی فوربس او را در لیست ۳۰ نفره‌ی چهره‌های تاثیرگذار زیر ۳۰ سال جهان قرار داد. در این قسمت چهره‌های موفق و تاثیرگذار با فرشاد فرهادی به معرفی نیما مشیری خواهیم پرداخت. در دو بخش دیگر:
 
بزرگداشت جلال‌الدین کزازی
در انجمن مفاخر ایران
سر صفحه با ایرج جمشیدی ۲۰ دی ۱۴۰۲
انجمن آثار و مفاخر فرهنگی سه شنبه ۱۹ دی ماه مجلس بزرگداشت دکتر میر جلال‌الدین کزازی استاد زبان و ادبیات فارسی را با حضور انبوهی از شخصیت‌های فرهنگی برگزار کرد. در ادامه مطالب سر صفحه.
 
افزایش شاخص بورس  
پس از کاهش‌های متوالی
سر صفحه با ایرج جمشیدی ۱۹ دی ۱۴۰۲
شاخص کل بورس امروز با ۲.۵۳۳ واحد افزایش در رقم ۲.۱۵۶.۰۰۰ واحد ایستاد. در ادامه مطالب سر صفحه.
 
تحول معماری ایرانی
 در عصر قاجار
بررسی و تحلیل رویدادها با ایرج جمشیدی ۱۸ دی ۱۴۰۲
برخی از تاریخ‌نگاران معماری دوره قاجار را دوره تقلید از سبک معماری غربی می‌دانند. برخی دیگر اما معتقدند نگاه خودانتقادی ناشی از شکست در جنگ‌های ایران و روسیه باعث شد در جامعه ایرانی دوران قاجار گرایش‌هایی تحول‌خواهانه شکل بگیرد. در قسمت دیگری از «هزار گفته و ناگفته از شهر تهران» با داریوش شهبازی به بررسی تحولات معماری در دوره قاجار خواهیم پرداخت. در دو بخش دیگر:
 
صیانت از تنها نهاد
بخش خصوصی
سر صفحه با ایرج جمشیدی ۱۸ دی ۱۴۰۲
صبح دیروز حدود ۳۰۰ نفر از اعضای پارلمان بخش خصوصی در هفتمین جلسه ماهانه خود به ریاست حسین سلاح‌ورزی شرکت کردند. پیام روشن هیئت نمایندگان اتاق ایران به دولت چیست؟ گزارشی از پویا دبیری مهر.
 
دود شدن فرصت صادراتی
۵۰ میلیون لیتر بنزین در روز
سر صفحه با ایرج جمشیدی ۱۷ دی ۱۴۰۲
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: مصرف بنزین در کشور به صورت میانگین برابر با ۱۱۶ میلیون لیتر در روز است که اگر خودروها با استاندارد بین‌المللی در کشور تولید می‌شد، مصرف بنزین در کشور ۶۰ میلیون لیتر در روز بود. در ادامه مطالب سر صفحه.
 
نامه‌های دکتر قاسم غنی
معرفی کتاب با پروفسور حسن امین
سر صفحه با ایرج جمشیدی ۱۶ دی ۱۴۰۲
قاسم غنی از جمله سیاستمدارانی است که نامش در تاریخ معاصر ایران به‌عنوان مرد علم و فرهنگ ثبت شده‌ است. این چهره برجسته با وجود اشتغال‌ به‌طبابت‌ و وکالت مجلس، هرگز دست‌ از امور فرهنگی برنداشت و در این زمینه آثار و خدمات ارزنده‌ای نیز از خود برجای گذاشت که تصحیح دیوان حافظ به همراه علامه قزوینی از این شمارند. در این قسمت از معرفی کتاب با پروفسور حسن امین به معرفی «نامه‌های دکتر قاسم غنی» که به اهتمام پسرش سیروس غنی و پروفسور امین به چاپ رسیده می‌پردازیم.
 
پیش‌همایش یعقوب لیث صفاری
سر صفحه با ایرج جمشیدی ۱۵ دی ۱۴۰۲
پیش‌همایش یعقوب لیث صفاری روز چهارشنبه ۱۳ دی‌ماه توسط موسسه فرهنگی حقوقی بزرگمهر حکیم به مدیریت دکتر محمد رسولی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. در این رویداد دکتر هوشنگ طالع نویسنده و تاریخ‌پژوه، دکتر محمود جعفری دهقی رئیس انجمن ایران‌شناسی، استاد غلامرضا عمرانی زبان‌شناس و اسطوره‌پژوه، دکتر محمدتقی رخشانی تاریخ‌دان و نویسنده، و دکتر محمد رسولی شاهنامه‌شناس و مدیر موسسه حقوقی حکیم به ایراد سخنرانی پرداختند. گزارشی از این رویداد.
 
پویا راد
در لیست جوانان فوربس
آخر هفته با ایرج جمشیدی
پویا راد، مهندس علوم کامپیوتری موفق شد بهره‌‌روری جوهرهای پرینتر HP را تا ۳۳ درصد افزایش دهد. او موسس شرکتی‌است که تخصص‌اش برنامه‌ریزی تعاملی فردی و سازمانی و افزایش بهره‌وری است. در قسمت دیگری از چهره‌های موفق و تاثیرگذار با فرشاد فرهادی به معرفی پویا راد می‌پرادزیم.
در دو بخش دیگر..
 
حمد محمود بیرون از انزوا
مجموعه آثار خوشنویسی حدیث پویان‌مهر
سر صفحه با ایرج جمشیدی ۱۲ دی۱۴۰۲
نمایشگاه مجموعه آثار خوشنویسی حدیث پویان‌مهر روز جمعه ۸ دی ماه در شهر کتاب اهواز افتتاح شد. در این نمایشگاه که تا ۱۵ دی‌ماه ادامه خواهد داشت، قطعاتی از آثار احمد محمود نویسنده‌ی بنام ایرانی خوشنویسی شده و به نمایش در آمده است. جزئات بیشتر در گفت‌و‌گو با حدیث پویان‌مهر، خوشنویس و خالق آثار این مجموعه.
 
نمود روشنگری
در معماری ایران معاصر
بررسی و تحلیل رویدادها با ایرج جمشیدی ۱۱ دی ۱۴۰۲
روشنگری و تحولات در ایران معاصر نمودهای پُرشماری دارد. نثر اواخر دوران قاجار با نثر امروز قابل قیاس نیست. پوشش، زبان، شهر‌ها، مناسبات اجتماعی و ... همگی به فراخور تحول‌خواهی ایرانیان دستخوش دگرگونی شدند. یکی از این نمود‌ها معماری در ایران معاصر است. در «هزار گفته و ناگفته از شهر تهران» با داریوش شهبازی به تحولات معماری در ایران معاصر خواهیم پرداخت. در سه بخش دیگر:
 
« قبلی ۱ ۲ صفحه ۳ از ۲۰ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸ ۹ ۱۰ بعدی »