صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۱:۰۲
کد خبر: 4406
گزارشگر: 213
۲۶۰۱
۱
۰
۹
به دنبال وعده انتخاباتی یکی از نامزدهای ریاست جمهوری

آیا «زیان مالباختگان بورس» در دولت بعد «جبران»می شود؟

آیا «زیان مالباختگان بورس» در دولت بعد «جبران»می شود؟
زیان دیدگان بورسی به دنبال جبران ضرر سرمایه‌های خود هستند؛ شاخص کل بورس در حال حاضر روی سطح یک میلیون و ۱۸۸ هزار واحدی قرار دارد که رشد ۲۰ درصدی را نسبت به پارسال همین موقع نشان می‌دهد، در حالی که به نظر می‌رسد سرمایه‌های بورسی رشدی نداشته است.

به گزارش آسیانیوز، مالباختگان بورسی به دنبال جبران ضرر سرمایه‌های خود هستند، حالا یکی از کاندیداها وعده داده که برای جبران ضرر سهامداران صندوق تاسیس می‌کند. آیا تاسیس این صندوق خوب است یا بد؟

شاخص کل بورس در حال حاضر روی سطح یک میلیون و ۱۸۸ هزار واحدی قرار دارد که رشد ۲۰ درصدی را نسبت به سال گذشته همین موقع نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد

سرمایه‌های بورسی رشد کرده، اما اینطور نیست. چرا؟

--------------------

بیشتر بخوانید:

شهرام جزایری (از زندان) در ارتباط با بورس نظر داد

------------------------------------
دولت تشویق مردم برای ورود به بورس را از سال ۹۸ شروع کرد اما در بهار پارسال اعضای هیات دولت با تکیه بر رشد شارپی بورس به طور جدی تمرکز خود را روی این موضوع گذاشتند و بسیاری وارد بورس شدند.

اما دلخوشی تازه‌واردان بورس دوامی نداشت، از اواخر مرداد پارسال با سقوط بورس از قله دو میلیون و ۸۰ هزار واحدی دارایی‌های مردم نیز در صف‌های فروش قفل شد و هر روز بیشتر آب رفت. بسیاری از سهامداران متضرر امسال در ماه‌های اوج بازار سرمایه در سال قبل حتی خودرو مصرفی خود را نقد کردند و به بورس آمدند. حالا بسیاری از ۵۰ میلیون سهامدار بورسی متضرر هستند.ی

-------------

بیشتر بخوانید:

بورس در رویای سبز شدن و نشانه های مبهم توافق با آمریکا
-------------------------------------------
تجارت نیوز نوشته است اظهارات وزیر اقتصاد در خصوص تامین مالی ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت از بورس در ۱۰ ماهه اول پارسال، سهامداران را عصبانی کرده. سهامدارانی که حدود ۵۰ میلیون نفرند و برخی می‌گویند این تعداد می‌توانند تعیین‌کننده رئیس جمهور آینده باشند.

-----------------------

بیشتر بخوانید:

منطق این روزهای بورس ایران را از چه کسی سوال کنیم

-----------------------------------
محمد مهدی سماواتی، موسس گروه مدیریت سرمایه فاینوست در تحلیلی استدلال می‌کند که رئیس جمهوری بعدی ایران را سهامداران بورسی تعیین می‌کنند. چرا که اولا در هیچ یک از ادوار گذشته بازار سرمایه چنین سقوط و چنین میزان مداخله سیاسی را تجربه نکرده است و دوم این که بیش از ۵۰ میلیون نفر ذی‌نفع در بازار سرمایه وجود دارد.

----------------

بیشتر بخوانید:

فوری/خیابان سعادت آباد تهران «توسط مالباختگان بورس» بسته شد

----------------------------
به عقیده او همه فعالان سیاسی نیز با علم به این موضوع در صدد هستند تا نقش‌آفرینی موثری در حل بحران بورس داشته باشند. وعده‌هایی همچون رشد بورس، کنترل تورم، بهبود وضعیت بازار سرمایه امسال به طور جدی‌تری در وعده‌های انتخاباتی کاندیداها وجود خواهد داشت.

صندوق جبران زیان بورس

  حالا یکی از کاندیداها مشخص‌ترین برنامه اقتصادی خود را تاسیس صندوق جبران ضرر مال‌باختگان بورس اعلام کرده است.

محسن رضایی روز گذشته پس از ثبت‌نام در وزارت کشور، خودش را سپر بلای مردم معرفی کرده تا مردم شاد و خوشحال باشند. او با انتقاد از مدیریت اقتصادی چند سال اخیر گفته است: «ببینید چه بلایی بر سر بورس آوردند! بله، اقتصاد نه پادگان است نه دادگاه، اما جای فلسفه‌بافی هم نیست.» بنابراین او اولین هدف خود را جبران ضرر مالباختگان بورسی اعلام کرده است.

بنابراین از یک سو این قابلیت وجود دارد که کاندیداهای ریاست جمهوری روی مطالبه گروه ۵۰ میلیون نفری سهامداران بورسی مانور دهند و از سوی دیگر یک کاندیدا وعده تاسیس صندوق جبران ضرر مال‌باختگان بورس را داده است. آیا تاسیس این صندوق ممکن است؟

برای پاسخ به این سوال باید به تجربه قبلی دولت برای جبران ضرر مردم نگاهی کرد. چندین موسسه مالی و اعتباری با مجوز وزارت کار و بانک مرکزی از سال ۹۲ با پرداخت سود‌های کلان شروع سرمایه‌های مردم را جذب کردند. اما در سال ۹۶ ورشکسته شدند و مالباختگان دست به اعتراضات گسترده زدند.

دولت برای حل بحران موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز به میدان آمد و با کمک بانک مرکزی ضرر مالباختگان را با چاپ ۳۵ هزار میلیارد تومان پول جبران کرد. این تصمیم دولت باعث شد ۳۵ هزار میلیارد تومان به پایه پولی کشور اضافه شود و افزایش نقدینگی را به همراه داشت. از آنجایی که تورم در رشد نقدینگی ریشه دارد، این اقدام سرآغاز افزایش تورم در کشور بود.

اقدامات رئیس‌جمهور جدید برای حل بحران رئیس‌جمهور قبلی به این شرح است:

روحانی در سال ۹۲ که به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد در نقد تورم دولت احمدی‌نژاد گفت که مقصر اصلی تورم ۴۲ درصدی دولت قبل رشد پایه پولی به دلیل انتشار ۴۲ هزار میلیارد تومان پول برای مسکن مهر است.

اما وقتی کشور در سال ۹۶ با بحران موسسات مالی و اعتباری مواجه شد؛ حسن روحانی برای حل این بحران همان تصمیم احمدی‌نژاد را گرفت. او برای جبران ضرر مالباختگان این موسسات ۳۵ هزار میلیارد تومان پول چاپ کرد که در نتیجه: چاپ پول ← افزایش پایه پولی ← رشد نقدینگی ← افزایش تورم
اگر چه نقش تحریم‌های آمریکا در رشد تورم کم نبود اما نقش چاپ پول توسط دولت نقش پررنگی داشت. مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌ای اسفند سال ۹۷ را عدد ۴۷٫۵ درصد اعلام کرد، یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین یک سال پس از چاپ پول دولت و بانک مرکزی ۴۷٫۵ درصد بیشتر از اسفند ۹۶ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان« هزینه کرده‌اند.

حالا محسن رضایی برای حل بحران بورس وعده داده که اگر رئیس جمهور شود، صندوقی تاسیس می‌کند تا ضرر مالباختگان جبران شود. یعنی او می‌خواهد تصمیمات قبلی محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی را تکرار کند و این اقدام به معنای افزایش تورم است؟
به عبارتی محسن رضایی برای جبران ضرر یک عده، می‌خواهد کل مردم را درگیر دور جدید تورم کند؟ آن هم در حالی که پیش‌بینی‌ها حاکی از تورم حدود ۳۹ تا ۴۷ درصدی در سال جاری است.

دولت بعدی کشور را چطور به دست می‌گیرد؟
کسری بودجه امسال عددی بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار میلیارد تومان است. در پایان آذر سال ۹۹ حجم نقدینگی ۳۱۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده که نسبت به اسفند سال ۹۸ معادل ۲۶.۶ درصد افزایش داشته است. همچنین تا پایان فروردین امسال تورم سالانه کشور به ۳۹ درصد و تورم نقطه‌ای به ۵۰ درصد رسیده است و پیش‌بینی‌ها برای آینده نرخ تورم خوشبینانه نیست.

بنابراین با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کاندیدای ریاست جمهوری که بخواهد با تمرکز روی مطالبه مالباختگان بورس رئیس‌جمهور شود، اگر بخواهد با وعده‌هایی مثل تاسیس صندوق و چاپ پول ضرر سهامداران را جبران کند احتمالا نتیجه‌ای جزء آنچه که در یک دهه اخیر به دست آمده حاصل نمی‌شود، یعنی تورم و دست بردن در جیب مردم.

در حالی که بازار سهام در جریان معاملات  از فروردین ۱۴۰۰ روند نزولی سال گذشته را ادامه داده و بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند با توجه به شرایط موجود در بازار روند نزولی و افزایش عرضه در بسیاری از نمادها ادامه دارد.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند اگر تزریق پول عملی نشود و حجم زیادی از نقدینگی وارد بازار نشود، روند نزولی شاخص همچنان ادامه دارد. باید دید تزریق نقدینگی در بازار عملی می‌شود یا خیر./

https://www.asianews.ir/u/2lV
اخبار مرتبط
بازار سرمایه امروز روند متعادلی را با تاثیرپذیری از متقارن شدن دامنه نوسان داشت و سیگنال‌های مهم و موثر در بازار امروز و بالا رفتن نرخ دلار نسبت به روز گذشته بوده است؛ در همین حال یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است ادامه روند تعادلی و صعودی شدن بازار در این هفته بستگی به سهم‌های کوچک دارد.
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان نیمه اول معاملات ۱.۶ درصد رشد داشت، شاخص هم‌وزن نیز ۰.۱۵درصد صعود کرد.
مردم ایران در بازارها دچار فرهنگ عجیبی شده‌اند؛ به این صورت که در صف گران می‌خرند و همان را در صف ارزان می‌فروشند؛ در حالی است که کسانی سود خواهند برد که درست و سنجیده سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ نه احساسی و با صف‌نشینی.
امروز در اصفهان کشاورزان معترض به وضعیت زاینده‌رود و حق آبه خود، اقدام به برگزاری تجمع کردند؛ همچنین تجمع برخی از سهامداران شرکت خودروسازی «آذیکو» و مالباختگان بورس نیز در استانهای مختلف کشور به درگیری هایی کشیده شد.
سهامداران و مالباختگان بازار سرمایه امروز اول اردیبهشت 1400 مقابل سازمان بورس تحمع اعتراضی برگزار کردند و مانع تردد خودروها در خیابان سعادت آباد شدند؛ این تجمع در بیشتر شهرهای بزرگ ایران شکل گرفته است.
ده‌ها نفر از سهام‌داران مال‌باخته بورس با تجمع مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی در تهران شعارهایی از قبیل «از بس دروغ شنیدیم، ما دیگه رای نمی‌دیم» سردادند.
عضو شورای عالی بورس گفت: هر کدام از سهام‌داران از این پس سهامدار یک شرکت استانی خواهند شد و سود هر یک از استان‌ها و شرکت‌ها از سال آینده متفاوت خواهد بود.
بازار سرمایه تا کنون در معاملات سال جدید روند نزولی سال گذشته را ادامه داده و بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند با توجه به شرایط موجود در بازار روند نزولی و افزایش عرضه در بسیاری از نمادها ادامه دارد.
با ادامه دور جدید اعتراضات معیشتی و صنفی در کشور بازنشستگان تامین اجتماعی و مال‌باختگان بازار بورس ایران در تهران و شهرهای دیگر کشور دست به تجمع زده و بر شرکت نکردن در انتخابات تاکید کردند.
گروهی از سهامداران حقیقی در اعتراض به ریزش بازار بورس و زیان‌های وارده به آنها مقابل ساختمان بورس اوراق بهادار تهران تجمع کردند و شعار «عزا، عزاست امروز» سر دادند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
زهرا معصومی
۱۴۰۰/۰۸/۰۵
0
0
1

یکی از امتیازات این حکومت بیسوادی و اعتیاد به تریاک بود که در حال حاضر انواع دیگر روان گردان بهش اضافه شده که بصورت شیاف ازش استفاده میکنن، از علی گرفته تا سعید و اکبر و روح الله و بقیه جانوران، همه و همه یک مشت بدبخت شیره ای و گدا گشنه و ولگرد بودن که با کمک مستقیم غربی ها بویژه کارتر دموکرات به کشور ما هجوم آوردن، اینها هییچ ارزشی ندارن تا بخوام چیزی بگم چون کسی از میزان تعفن مدفوع نمیگه ولی : تا زمانی که احزاب و گروه های مختلف سیاسی آزاد نشه، دین از سیاست جدا نشه، فقط آدمهای بیشعور و پست بصورت انتصابی اداره امور رو بر عهده خواهند داشت، لذا در هر کجای کشور فقط دزدی صورت میگیره، بورس که بهترین جا برای غارت به بهانه فروش اوراق دولتی است


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید