صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲۳ تیر ۱۴۰۱ / ۱۴:۱۶
کد خبر: 10814
گزارشگر: 213
۵۲۴
۰
۰
۲
همزمان با سفر جو بایدن به خاورمیانه

اتفاق تاریخی بین عربستان و اسرائیل به وقوع پیوست

اتفاق تاریخی بین عربستان و اسرائیل به وقوع پیوست
در پی سفر روز گذشته بایدن به خاورمیانه، اتفاقی تاریخی در ارتباطات عربستان سعودی با اسرائیل رخ داده است.

به گزارش آسیانیوز، در پی سفر جو بایدن به خاورمیانه، عربستان سعودی حریم هوایی خود را به روی همه پروازهای تجاری به مبدا و مقصد اسرائیل باز خواهد کرد.

سی‌ان‌ان به نقل از منابع آگاه گزارش داد احتمالا عربستان سعودی در هفته جاری این خبر را اعلام کند.

طبق این گزارش، ریاض همچنین قرار است به مسلمانان اسرائیل اجازه دهد تا برای شرکت در مراسم حج با پروازهای چارتر مستقیما به عربستان سعودی سفر کنند. همچنین قرار است جو بایدن که به اسرائیل سفر کرده، با یکی از این پروازها به عربستان سعودی برود.

جو بایدن در مصاحبه‌ای که چهارشنبه از کانال ۱۲ اسرائیل پخش شد نسبت به آغاز برقراری روابط نزدیک‌تر بین عربستان سعودی و اسرائیل ابراز امیدواری کرد، اما گفت که عادی‌سازی روابط کامل بین این دو کشور «مدت زمان زیادی طول خواهد کشید.»

ماه گذشته روزنامه جروزالم‌پست از توافق عربستان سعودی و اسرائیل بر سر موضوع دو جزیره استراتژیک تیران و صنافیر و همچنین عبور پروازهای اسرائیل از فراز آسمان عربستان خبر داده بود.

طبق این گزارش، قرار است حاکمیت جزیره استراتژیک تیران و صنافیر در دریای سرخ از مصر به عربستان سعودی منتقل شود و در مقابل عربستان سعودی به خطوط هوایی اسرائیل اجازه پرواز بر فراز حریم هوایی این کشور را بدهد.

این در حالی است که روز گذشته پس از به زمین نشستن هواپیمای جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در فرودگاه بن‌گوریون، مقام‌های اسرائیلی در نطق‌های خوشامدگویی خود به او، به تهدیدهای ایران اشاره کردند و گفتند درباره این تهدیدها با بایدن گفت‌وگو خواهند کرد. این نکته در صحبت‌های رئیس جمهوری و نخست‌وزیر اسرائیل مطرح شد.


اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل گفت که دو طرف در این دیدار درباره ایران و نیروهای نیابتی آن گفت‌وگو خواهند کرد.

یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل هم ضمن اشاره به تهدیدهای ایران گفت: «در این سفر یک معماری جدید امنیتی برای منطقه طراحی خواهد شد.»

پیش از این و در جریان پرواز بایدن به اسرائیل، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا گفت که اسرائیل دیدگاه متفاوتی نسبت به آمریکا درباره توافق اتمی با ایران دارد، اما دولت بایدن معتقد است دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

سالیوان گفت توافقی روی میز وجود دارد و بایدن معتقد است ایران باید آن را بپذیرد.

او در واکنش به خبر ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه نیز گفت: «جهان باید به تعمیق اتحاد روسیه با ایران برای کشتن اوکراینی‌ها به‌ عنوان یک تهدید عمیق نگاه کند.»

سالیوان درباره سفر بایدن به عربستان سعودی هم خبر داد که او شامگاه جمعه در جده با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دیدار خواهد کرد./
https://www.asianews.ir/u/7du
اخبار مرتبط
پس از به فرود هواپیمای جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، مقام‌های اسرائیلی همراه با نطق‌های خوشامدگویی به او، به خطر تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران اشاره کردند.
به نوشته خبرگزاری های خارجی، لحظاتی پس از اینکه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا وارد تل‌آویو شود، ارتش اسرائیل قصد دارد سخت‌افزار جدیدی را به او نشان می‌دهد که می‌گوید برای مقابله با ایران ضروری است!
بایدن در یادداشتی که شامگاه شنبه ۱۸ تیر تحت عنوان «چرا به عربستان سعودی می‌روم؟» در روزنامه واشینگتن‌پست منتشر شد، بیان کرد که برای مهار جاه‌طلبی‌های تهران، ایالات متحده با متحدان و شرکای خود در اروپا و سراسر جهان متحد شد.
در آستانه سفر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به منطقه و تنها چند روز بعد از انجام سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به اردن هم مانند شماری از مقام های منطقه خواهان شکل‌گیری یک ائتلاف نظامی مشابه «ناتو» در خاورمیانه شد.
یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل گفت: سفر بایدن حاوی پیامدهایی برای وضعیت منطقه و مقابله با ایران است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید