صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۱۸:۱۳
کد خبر: 11005
گزارشگر: 2
۵۰۵
۰
۰
۳
پرورش طیور

راه اندازی کسب و کار ساده و پربازده با پرورش اردک

راه اندازی کسب و کار ساده و پربازده با پرورش اردک
پرورش طیور از جمله شغلهایی می باشد که به صورت محلی نیز امکان راه اندازی آن و رسیدن به درآمد مناسب وجود دارد ، در این بین داشتن یک برنامه مدون و اصولی می تواند سرعت دستیابی به سود مناسب را در این شغل افزایش دهد. در ادامه ی این مقاله به بررسی اصول پرورش اردک به صورت محلی و محدود خواهیم پرداخت .

پرورش اردک برای کدام مناطق مناسب است ؟

 

امکان پرورش اردک در همه ی مناطق کشور وجود دارد اما توصیه میشود اردک ها در محیطهایی نگهداری شوند که از نظر اب و هوایی بسیار خشک نباشند. محیط نگهداری اردک ها باید دارای استخر هرچند کوچک برای شنای پرنده ها باشد . از این رو پرورش اردک در مناطق مرکزی کشور به صورت بسیار محدود صورت میگیرد . شمال کشور ، مناطق شمال غربی ، شمال شرقی و همینطور غرب کشور از نظر اب و هوایی برای پرورش این پرنده مناسب می باشند.

 

از کجا شروع کنیم ؟

 

در وهله نخست باید مشخص کنید که درصدد پرورش چه نوع اردکی هستید . بدین منظور پیشنهاد میکنیم مقالات سایت چیکن هچ به آدرس : https://chicken-hatch.com/blog/ را مطالعه کنید تا اطلاعاتتان نسبت به انواع نژاد های اردک افزایش یابد . برخی از نژاد ها به عنوان اردک گوشتی پرورش داده میشوند و برخی به عنوان اردک های نژاد دار زینتی . اردک های گوشتی هزینه ی خرید پایین تری نسبت به نمونه های زینتی دارند و از سویی دیگری بازاری بسیار پویانتر نیز دارا می باشند.
پیشنهاد این است که پیش از اقدام به پرورش ، بازار هدف را نیز بررسی کنید تا فروش نسبتا آسانتری را در پیش رو داشته باشید .

 

چه تجهیزاتی مورد نیاز است ؟

 

به منظور اینکه پرورش اردک به صورتی اصول و استاندارد صورت گیرد، نیاز به استفاده از برخی ابزارها وجود دارد. از ابزارهای مورد نیاز برای این مورد میتوان مواردی همچون زیر را اشاره کرد :

- تجهیزات مورد نیاز در سیستم تهویه
سیستم سرمایش و سیستم گرمایش
استخر برای شنای طیور
دانخوری و آبخوری

 

تجهیزات مورد نیاز در سیستم تهویه :

 

از جمله مهمترین ابزارهایی که در سیستم تهویه مورد استفاده قرار میگیرند ، فن ها ، دریچه های هوا و پنجره های ورودی هوا می باشند. توجه داشته باشید که حتی اگر تعداد اردک پرورشی کم نیز باشد ، سالنی که شب ها یا در فصل زمستان طیور در انها باقی می مانند باید دارای سیستم تهویه مناسب باشند.
در فصول گرم پیشنهاد اکید بر این است که طیور در چراگاه ها قرار داشته باشند ، استفاده از سالن ها در این فصل بیشتر برای تخم گذاری می باشد . علاوه بر پنجره های ورودی که در یک طرف سالن قرار دارد ، در طرف دیگر فن های مخصوص قرار داده میشوند که تعداد و اندازه ی فن ها بستگی به اندازه ی سالن ، اب و هوای منطقه ، تعداد طیور و همینطور ارتفاع سالن خواهد داشت.
ورودی هوا توسط پنجره های ورودی انجام شده و فن های انتهای سالن وظیفه مکش هوا را و تهویه داخل سالن را خواهند داشت. اگر اطلاعات کافی در این مورد ندارید بهتر است از عوامل فروش انواع تجهیزات مرغداری مشاوره گرفته و سپس اقدام به خرید تجهیزات تهویه مد نظر کنید.

 

سیستم های سرمایش و گرمایش :

 

از دیگر الزامات سالن های پرورش طیور می باشند. سیستم سرمایش در سالن هایی که اردک به صورت صنعتی پرورش داده می شود مورد استفاده قرار میگیرد. در این سالن ها از دیواره های پد سلولزی همراه با فن های صنعتی برای تولید هوای خنک و انتقال ان به داخل سالن استفاده میشود.
سیستم های گرمایش در هر نوع سالنی بسیار ضروری می باشد چرا که پرنده ها در مقابل هوای خنک بسیار حساس بوده و تلفات بسیار زیادی خواهند داشت. انتخاب نوع سیستم گرمایش نیز به عوامل مختلف همچون اب و هوای منطقه، تعداد طیور ، ارتفاع سالن و مساحت سالن و ... بستگی دارد.

 

استخر مخصوص اردک ها :

 

استخر در پرورش اردک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. استخر های مورد استفاده در سالن های پرورشی بخصوص سالن هایی که قصد پرورش مولد دارند ، باید به گونه ای باشد که پرنده امکان جفتگیری در داخل آب را داشته باشد . از این رو اندازه ی استخر متناسب با تعداد پرنده ای می باشد که پرورش داده میشوند.

 

استفاده از دانخوری و آبخوری :

 

دانخوری و آبخوری نیز از جمله ملزومات مورد استفاده در سالن های پرورش می باشند. استفاده از دانخوری ها و ابخوری ها علاوه بر اینکه امکان کنترل میزان تغذیه طیور را فراهم میکند، از ورود آلودگی به داخل غذا و اب مصرفی طیور نیز جلوگیری می کند. همچنین با استفاده از آبخوری های اتوماتیک می توان در مصرف آب نیز صرفه جویی کرد.

https://www.asianews.ir/u/7j2
اخبار مرتبط
افزایش تقاضا برای گوشت طیور پرورشی همچون مرغ ، بوقلمون ، بلدرچین ، اردک و ... در سالهای اخیر رو به افزایش بوده است. این افزایش تقاضا سبب افزایش تولید و در نتیجه راه اندازی سالن های پرورش کوچک و بزرگ در اقصی نقاط کشور شده است. در این متن بررسی برخی از ابزارهای مورد استفاده در سالن های پرورش همچون پرکن و قفس بلدرچین خواهیم پرداخت .
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید