صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۴:۵۸
کد خبر: 11776
گزارشگر: 306
۲۹۳
۰
۰
۱

طرح مهارت یار یا کارگاه‌های معین دانشگاه / 100رشته مهارتی متناسب با نیازهای کف جامعه / طرح سرباز صنعت

طرح مهارت یار یا کارگاه‌های معین دانشگاه /  100رشته مهارتی متناسب با نیازهای کف جامعه / طرح سرباز صنعت
یزد - رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان با تاکید به طرح مهارت‌یار در این دانشگاه از ابتدای سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: طرح «مهارت یار» یا «کارگاه‌های معین دانشگاه» طرحی است که ظرفیتهای مردمی مهارت آموزی را در اختیار دانشگاه قرار می‌دهد و گروهی که در کنار ما قرار می‌گیرند، فارغ التحصیلان و اساتید بزرگ بازار هستند

آسیانیوز / یزد ؛ « محمد رضا دهقانی اشکذری» در نشست خبری با اصحاب رسانه با تصریح بر اینکه در قالب این طرح دانشجویان رشته‌های مهارتی بیش از ۵۰ درصد دروس را در محیط کار توسط استادکاران بازار و صنعت فرا خواهند گرفت عنوان کرد: دانشگاه در حال تحول و تعالی در پنج محور است که امروز بخشی از ااین تحولات را رونمایی خواهیم کرد و از این طریق شاهد تولد مجدد دانشگاه خواهیم بود.

وی افزود: امسال تلاش داریم زنگ مهر را علاوه بر دانشگاه آزاد اسلامی استان و در فضای واقعی کار نیز بزنیم و امیدواریم این طرح، آغاز راهی برای پیوند عمیق دانشگاه و جامعه باشد.

این مسئول در این رابطه خاطرنشان کرد: مشکل امروز کشور و جهان در حوزه دانشگاه لزوم تغییر شیوه دانش است لذا در این مورد نیازمند تربیت جوانانی دارای مهارت است که این مهارتها شامل مهارت‌های سخت(فنی و تخصصی) و مهارتهای نرم و ذهنی و رفتاری (از جمله اخلاق کسب و کار، تکریم استاد، کارآفرینی و ایده پردازی و غیره) به عنوان رسالت مهم دانشگاه است.

وی با بیان این که تربیت وظیفه دانشگاه است و این مهم با وجود اساتید ماهر و متعهد محقق خواهد شد، مهمترین مانع برای رفع موانع موجود در این جریان بزرگ را یادگیری مهارت در محیط کار خواند که با لحاظ آموزشهای عملی در کنار آموزش‌های نظری در قالب طرح «مهارت‌یار» محقق خواهد شد.

وی در این خصوص تصریج کرد:.

دهقانی اشکذری ادامه داد: در همین راستا اخیراً میزبان روسای ۷۰ صنف به عنوان نماینده ۵۷ هزار کسب که ۲۰۰ هزار اشتغال در اختیارشان است، بودیم تا تجربیات خود را که سالیان سال از فعالیت در بازار کسب کرده‌اند، در اختیار دانشجویان قرار دهند که خوشبختانه با آغوش باز آنها نیز مواجه شدیم.

وی عنوان کرد: در این طرح، علاوه بر اساتید دانشگاه، استادکاران بازار نیز کد تدریس خواهند گرفت ولی محیط اموزش، محیط واقعی هر کدام از رشته‌هاست.

وی تاکید کرد: با اجرای این طرح به هیچ وجه دانشگاه حذف نخواهد شد اما در رشته‌های مهارتی، بیش از ۵۰ درصد دروس در محیط کار دایر خواهد شد.

وی با بیان این که در سال جاری ۱۰۰ رشته مهارتی متناسب با نیازهای کف جامعه برای دانشگاه منظور شده است، اظهار کرد: در این زمینه برخی صنایع و اصناف حتی حاضر به بورس صنعتی و پرداخت حق الزحمه به دانشجویان هستند.

به گفته دهقانی اشکذری عنوان کرد: از مهرماه کارگاه‌های معین و دارای امکان آموزش در استان شناسایی خواهند شد و به عنوان نمونه از آنها رونمایی خواهیم کرد و دانشجویان را در طول سال تحصیلی همراهی می‌کنند.

وی با اشاره به مشکلات قانونی اجرای این طرح، یکی از آنها را فشار قانونی جهت ممانعت از نزدیک شدن دانشگاه و صنعت ذکر کرد و گفت: اگر بخواهیم شعار سال مقام معظم رهبری و دغدغه مردم رفع شود، باید این موانع به همت نمایندگان مجلس مرتفع شود.

رئیس دانشگاه آزاد استان از مشکلات دیگر در این رابطه به حوادث حین مسیر برای حضور در بخش صنعت و نیز مسائل مربوط به حوزه مالیات هم اشاره و اضافه کرد: البته فنی و حرفه‌ای، قانونی در مورد کسب مهارت در محیط‌های کار برای دانشجویان دارد ولی کمتر مورد استقبال قرار گرفته اما در طرح مهارت یار، دانشگاه پشتوانه دانشجو خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: این موانع در جلسات مختلفی با مسئولان دستگاه‌ها مطرح و مورد بررسی قرار گرفته و امیدواریم اشتغال ایجاد شده در قالب این طرح در راستای تحقق برنامه های  یزد نوین موثر واقع شود.

وی گفت: در این رابطه تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌های مختلف استان منعقد می‌شود تا ضمانتی برای رفع دغدغه‌ها در این حوزه باشد.

دهقانی اشکذری تاکید کرد: دانشجو در محیط واقعی استعداد خود را خواهد شناخت و ذیل تربیت یک استادکاری باتجربه، خلاء مهارتی در این بخش رفع خواهد شد و زمینه شناسایی نیروهای ماهر توسط صنایع و اصناف فراهم می‌شود که از این طریق می‌تواند خطای نیروی انسانی در بخش صنعت را کاهش دهد.

وی در پایان یادآور شد: طرح سرباز صنعت را نیز در قالب این طرح دنبال می کنیم و امیدواریم به کمک دولت و مجلس از این طریق بین دانشجو و بازار کار فاصله نیندازیم.

رئیس دانشگاه با اشاره به ابلاغ قانون بیمه دانشجویی از سال ۹۷، اظهار کرد: حسن این بیمه برخورداری از سوابق کار دانشجویان در حین تحصیل و از معایب آن نداشتن بیمه بیکاری است به نحوی که در صورت بروز حادثه برای کارفرما ایجاد مشکل خواهد شد لذا برخی کارفرمایان را بی رغبت برای مشارکت در این طرح می کند.

در پایان ضمن پاسخ به  سؤالات خبرنگاران با ارائه لوح تقدیر از خبرنگاران تجلیل بعمل آمد .

سید محمد جواد عرفانفر

 

 

 طرح مهارت یار یا کارگاه‌های معین دانشگاه /  100رشته مهارتی متناسب با نیازهای کف جامعه / طرح سرباز صنعت ، محمد رضا دهقانی اشکذری - رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان

https://www.asianews.ir/u/844
اخبار مرتبط
یزد - نشست مسئولان بنیاد شهید و ایثارگران استان با دکتر دهقانی اشکذری رئیس دانشگاه آزاد استان و نمایندگان شاهد و ایثارگران واحدهای دانشگاهی با محوریت تبیین بخشنامه اجرایی ماده (66) قانون جامع نحوه خدمات رسانی ایثارگران و جانبازان صبح امروز در واحد یزد انجام شد
یزد - به مناسبت گرامی داشت هفته دولت و روز کارمند، نشستی با حضور هیات رئیسه دانشگاه، اعضای هیات علمی و کارمندان بخش های مختلف دانشگاه آزاد یزد برگزار شد
یزد - دکتر احمد شجری رئیس دانشکده پزشکی علی ابن ابیطالب دانشگاه‌ آزاد اسلامی ، جزئیات برگزاری آزمون‌های جامع علوم‌پایه و پیش‌کارورزی در دانشکده علوم‌پزشکی این دانشگاه را تشریح کرد
یزد - دهیاری و شورای روستای اله آباد زارچ استان : با وجود ظرفیت ها و قابلیت های چشمگیری به ویژه جاذبه های ارزشمند گردشگری همچون نگینی در استان می درخشد
یزد - همزمان با ۲۶ مردادماه سالروز ورود آزادگان سرافراز به میهن اسلامی ایران، از آزادگان دانشگاه تجلیل شد
یزد - دانشگاه آزاد برای نخستین سال، در راستای توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز مورد تقدیر قرار گرفت
یزد - درحاشیه سفر یک روزه دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رییس بنیاد نخبگان کشور با دکتر مهران فاطمی استاندار یزد و هیات همراه، از سرای نوآوری پوشاک دانشگاه آزاد یزد بازدید کردند
یزد - نشست هم اندیشی دهقانی اشکذری رئیس دانشگاه آزاد و مسئولان این دانشگاه با احمد آخوندی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و جامعه هتل داران یزد در راستای بررسی و ارائه راهکارهای همکاری متقابل وایجاد هم افزایی بیشتر، در دفتر ریاست دانشگاه انجام شد
یزد - مدیر کل فنی و حرفه‌ای استان با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد دانشگاه پیشرو در حوزه مهارت آموزی است گفت: جهش در امر مهارت آموزی در استان یزد به تنهایی امکان پذیر نبوده و برای اجرای آن به شرکای اجتماعی مختلف از جمله آموزشگاه فنی و حرفه‌ای، صنوف و مجموعه حلقه‌های مفقوده بین دولت، دانشگاه و صنعت نیاز است
یزد - رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان از رشد و توسعه فعالیت های دانش بنیان در سطح دانشگاههای آزاد اسلامی استان یزد در سال 1401 خبر داد
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید