صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ / ۰۶:۰۵
کد خبر: 12038
گزارشگر: 213
۹۴۵
۰
۰
۱
جان باختن دختر ۲۲ ساله در بازداشت؛ به اتهام بد حجابی

علت مرگ مهسا امینی/پی گیری هیات نظارت بر حفظ حقوق شهروندی

علت مرگ مهسا امینی/پی گیری هیات نظارت بر حفظ حقوق شهروندی
هیات نظارت بر حفظ حقوق شهروندی بر اساس دستور رئیس کل دادگستری استان تهران مامور به انجام بازرسی‌ و بررسی‌های لازم درباره بروز عارضه جسمی برای خانم مهسا امینی شد.

به گزارش آسیانیوز، هیات نظارت بر حفظ حقوق شهروندی بر اساس دستور رئیس کل دادگستری استان تهران مامور به انجام بازرسی‌ و بررسی‌های لازم درباره علل و چگونگی بروز عارضه جسمی برای خانم مهسا امینی شد.

 به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، به‌ دنبال وقوع عارضه جسمی برای خانم «مهسا امینی» در یکی از مراکز پلیس و در اجرای دستورالعمل اجرایی «بند ۱۵ قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی» و «سند امنیت قضایی»، علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران، به معاون قضایی و دبیر هیات نظارت بر حفظ حقوق شهروندی دادگستری کل استان تهران ماموریت داد تا به قید فوریت در خصوص علل و چگونگی بروز این عارضه برای فرد مورد اشاره، بازرسی‌ها و بررسی‌های لازم را انجام دهد.

ایسنا نوشت رئیس کل دادگستری استان تهران در بخشی از دستور خود خطاب به دبیر هیات نظارت بر حفظ حقوق شهروندی دادگستری کل استان تهران با یادآوری این مقوله که عمل و اقدام تمامی دستگاه‌ها در هر شرایطی باید استوار بر قوانین و مقررات باشد، تاکید کرد: در صورتی که نتایج بازرسی‌ها و بررسی‌های قضایی بیانگر وقوع تخلف، اهمال یا کوتاهی باشد، قطعا موضوع بر اساس ماده ۱۵ دستورالعمل اجرایی بند ۱۵ قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی، به هیات مرکزی با ریاست رئیس محترم قوه قضاییه کتبا گزارش و با اولویت در مرجع قضایی صالح مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

 مهسا امینی، سه روز پس از بازداشت توسط گشت ارشاد در بیمارستان جان باخته است. مژگان امینی، مادر مهسا، اندکی پیش از خبر درگذشت او گفته بود که پزشکان در حال دیالیز دخترش هستند.

خانم امینی افزوده بود که وضعیت دخترش از سه‌شنبه شب که در بیمارستان بستری شده، هیچ تغییری نکرده است.

مهسا امینی، ۲۲ ساله، که همراه با خانواده‌، برای دیدار با خویشاوندان از سقز به تهران سفر کرده بود، از سوی ماموران گشت ارشاد بازداشت شد.

پیکر مهسا امینی دو ساعت پس از انتقال وی به بازداشتگاه وزرا در تهران، با آمبولانس به بیمارستان کسری رسید.

با آن که گزارش‌ها حاکی از مرگ مغزی وی به دلیل ضرب و جرح بود، نیروی انتظامی در اطلاعیه‌ای که منتشر کرده است اشاره‌ای به موضوع ضرب و جرح نکرد وا از بروز «ناگهانی» عارضه قلبی وی در حین برگزاری کلاس‌های ارشادی در پلیس امنیت اخلاقی خبر داد.

همچنین دست‌کم دو پزشک در روز پنج‌شنبه در شبکه‌های اجتماعی گفته بودند که با توجه به جراحات صورت مهسا امینی در بیمارستان و خونریزی از گوش او، عامل بستری شدن به هیچ وجه مشکل قلبی نبوده است.

دایی خانم امینی پیشتر در گفت‌وگو با اعتماد آنلاین گفته بود که «دیگر امیدی به زنده ماندن مهسا نیست.»

او در ادامه ضمن انتقاد از روش برخورد با موضوع حجاب اجباری در کشور افزوده بود: «اصلاً از ما عذرخواهی نشده است.»

خبر تلخ مرگ مغزی مهسا امینی فضای مجازی فارسی‌ را تکان داده است./

 


https://www.asianews.ir/u/8ba
اخبار مرتبط
ویدیوهای تصاویر دوربین مداربسته از لحظه حضور مهسا امینی در پلیس و نیز روایت خبر ۲۰:۳۰ در مورد علت درگذشت وی منتشر شده است.
وزیر کشور در پی دستور رئیس‌جمهور به معاون امنیتی وزارت کشور بررسی فوری و با دقت حادثه پدید آمده برای خانم مهسا امینی را ابلاغ کرد.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: اگر خانمی در مترو حجاب را رعایت نکند، دوربین مترو از او عکس می‌گیرد.
قائم مقام دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر از بازرسی «وضعیت حجاب» و اجرای کامل طرح عفاف در ادارات خبر داده است.
رییس پلیس راهور فراجا گفت: بحث عفاف و حجاب یک مسئله بسیار جدی است و اطلاعات متخلفانی که به تذکر زبانی پلیس برای رعایت حجاب توجه نکنند، در یک سامانه ثبت خواهد شد.
در ادامه برخی برنامه های هدفمند دولت و نهادهای دیگر و بر اساس گزارش‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده طی روزهای اخیر تعدادی از کافه‌ ها پلمب شده‌اند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید