صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۶ دی ۱۴۰۱ / ۱۴:۵۹
کد خبر: 13078
گزارشگر: 213
۱۱۶۳
۱
۰
۲
اعتراض شدید به افزایش ۲۰ درصدی مستمری ها

مجلس کف حقوق را به ۱۵ میلیون تومان برساند

مجلس کف حقوق را به ۱۵ میلیون تومان برساند
مستمری‌بگیران صندوق‌های کشوری و لشگری به افزایش ۲۰ درصدی حقوق‌ها در سال ۱۴۰۲ انتقاد دارند.

به گزارش آسیانیوز، دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲، فقط ۲۰ درصد افزایش حقوق برای شاغلان و بازنشستگان درنظر گرفته است؛ این درحالیست که بسیاری از بازنشستگان و مستمری‌بگیران صندوق‌های لشگری و کشوری، حداقل‌بگیر هستند و با بیست درصد افزایش، حقوق‌شان به خطر فقر نمی‌رسد.

محمدی (یک بازنشسته فرهنگی) با اشاره به الزامات قانون مدیریت خدمات کشوری می‌گوید: براساس مواد ۱۲۵ و ۶۴ این قانون، افزایش حقوق سالیانه باید متناسب با نرخ تورم باشد؛ ضمن اینکه حقوق بازنشستگان و شاغلان باید متناسب‌سازی شود.

این بازنشسته ادامه داد: وقتی تورم بالای ۵۰ درصد است و آمارهای رسمی همه‌ی مرزهای سابق را پشت سر گذاشته‌اند، چگونه افزایش حقوق را ۲۰ درصد در نظر گرفته‌اند؛ قانون این اجازه را نمی‌دهد!

به نقل از ایلنا، محمدی به تورم بالای ۶۳ درصد خوراکی‌ها در آذر اشاره می‌کند و می‌گوید: بیست درصد افزایش حقوق، حتی یک‌سوم گرانی‌ها را پوشش نمی‌دهد؛ با این افزایش شاغلان و بازنشستگان بیشتر از قبل به زیر خط فقر سقوط می‌کنند.

این بازنشسته از نمایندگان مجلس درخواست دارد افزایش حقوق را در لایحه بودجه اصلاح کنند و لااقل به سطح تورم رسمی برسانند. او تاکید می‌کند: البته بسیاری از نمایندگان در روزهای اخیر انتقاد کرده‌اند که کف ۷ میلیون تومانی حقوق ناچیز است و باید زیاد شود؛ نامه‌نگاری‌هایی نیز توسط کانون‌های بازنشستگانم و فعالان صورت گرفته؛ امیدواریم کف حقوق و درصد افزایش متناسب با تورم و خط فقر ۱۵ میلیون تومانی اصلاح شود؛ هیچ مزدبگیری نباید زیر ۱۵ میلیون تومان حقوق بگیرد.

این در حالی است که روز گذشته نیز نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ گفت: امسال هنوز هیچ عدد و رقمی مد نظر ما نیست اما همچنان حرفمان این است که با ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی که الان کارگر می‌گیرد اگر مزد سال آینده ۱۰۰ درصد هم افزایش پیدا کند باز هم جوابگوی هزینه‌ها نیست.

 نماینده کانون انجمن‌های صنفی کارگری کشور در شورای عالی کار در گفت‌وگو با همشهری آنلاین درباره حقوق کارگران در سال آینده گفت: نحوه تعیین دستمزد کارگران در ماده ۴۱ قانون کار مشخص است. طبق ماده ۴۱ حقوق کارگران بر پایه نرخ تورم و هزینه سبد معیشت کارگران تعیین می‌شود، منتها امسال وزیر کار اعلام کرد که می‌خواهند تدبیر دیگری انجام دهند و کمیسیون تعیین حداقل حقوق مشخص خواهد شد.

«هادی ابوی» بیان کرد: بر این اساس، در جلسه این هفته که به احتمال زیاد چهارشنبه یا پنجشنبه برگزار شود شیوه جدید را اعلام خواهند کرد. ما فعلا منتظر هستیم تا جلسه برگزار بشود و ببینیم آیا با شیوه جدید موافقت می‌شود یا مثل سال‌های گذشته کمیته مزد خواهیم داشت.

هیچ تناسبی بین افزایش حقوق کارگران و کارمندان نیست
مطابق لایحه بودجه ۱۴۰۲ حداقل حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال آینده ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره تاثیر تعیین حداقل حقوق کارمندان بر دستمزد کارگران گفت: اعلام این خبر ممکن است از نظر روانی تاثیرگذار باشد اما ما سالیان گذشته هم این تجربه را داشتیم و همه می‌دانیم که هیچ تناسب و نسبتی بین افزایش حقوق کارمندان دولت و حقوق کارگران وجود ندارد.

ابوی ادامه داد: درواقع، وضعیت حقوق کارگران با کارمندان خیلی تفاوت دارد. ما در حقوق کارمندی بحث‌هایی مانند کارانه و غیر ذلک داریم که شاید بخشی از هزینه‌های خانوار کارمندی را تامین کند اما در حوزه کارگری این چنین نیست و همان حقوقی است که در جلسات نمایندگان دولت و کارگری و کارفرمایی تعیین می‌شود و کارگران باید با همان معیشت خود را سپری کنند.

زندگی کارگر با چنین حقوق‌هایی نمی‌چرخد

نگرانی دیگر کارگران در مورد میزان حقوقشان در سال آینده است، چرا که افزایش ۵۷ درصدی حداقل دستمزد آنها در سال جاری با حاشیه‌هایی همراه شد. بر این مبنا و با توجه به اینکه دولت همواره به دنبال افزایش حداقلی حقوق و دستمزدها بوده، برخی کارشناسان معتقدند حقوق کارگران به تبع حقوق کارمندان ممکن است تنها ۲۰ درصد افزایش پیدا کند. نماینده کارگران در شورای عالی کار در این باره گفت: همانطور که گفتم هیچ ارتباطی بین اینها نیست و دولت با توجه به وضع خودش در بودجه نرخی را برای پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگانش اِعمال می‌کند اما طرفِ مقابلِ کارگران، کارفرماها هستند که باید به فکر تامین امنیت شغل خود هم باشند./

پروانه توکلی
https://www.asianews.ir/u/93r
اخبار مرتبط
علی اکبر عیوضی، دبیر کانون بازنشستگان کارگری استان تهران گفت: معوقات دو ماه دیگر بازنشستگان سایر سطوح باقی مانده همراه مستمری‌ها به حساب‌شان واریز می‌شود.
نایب رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار آذربایجان شرقی گفت: با اوضاعی که کارگران دارند و با توجه به مشکلاتِ جدیِ معیشتیِ آن‌ها، شنیدنِ چنین خبر افزایش سن بازنشستگی بسیار نگران کننده است.
در آذرماه سال جاری، مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در روز بیستم به حساب آنان واریز شد؛ این پرداختی با شرایط ترتیب حروف الفبا تا پایان ماه انجام گرفت.
یکی از اصلی‌ترین مطالبات بازنشستگان کارگری، اجرای باقیمانده متناسب‌سازی سال قبل است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اعلام خبر به پرداخت کسورات و معوقه های بازنشستگی، گفت: سامانه مربوط به توزیع طرح کالابرگ الکترونیکی در دستور کار قرار گرفته است.
معاون امور فنی صندوق بازنشستگی گفت: میانگین حقوق بازنشستگان از ابتدای سال ۱۴۰۱ به هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید و با مصوبه اخیر ترمیم حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری، به ۹ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است.
نحوه محاسبه میزان عیدی کارگران فرمول ثابتی دارد که برای افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرد که حداقل یک سال سابقه کار داشته باشند؛ همچنین برای افراد دارای کمتر از یک سال سابقه کار نیز فرمولی برای محاسبه عیدی مشخص شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ب
۱۴۰۱/۱۱/۳۰
0
0
0

مستاجر باشن یه چیزی هم باید رو همین حقوقها گذاشت به صابخونه داد چیزی برای هزینه های یه نفر هم باقی نمی مونه هیچی مردم رو وادار میکنید برن خلاف کنند بعد دستگیرشون می کنید ومجازات این چه ظلمیه بازی با قشرفرودست و بی آینده جامعه در آوردید خوب بکشیدشون راحت کنید خودتون و ثروتمندها فقط باشید بعد جالب این جاست می گید فرزندآوری کنید با کدوم پول وآینده؟چرا جامعه رو سرمایه داری کردید در ایران فقط سرمایدار ازتورم سود میبره هرکسی ملک ومسکن طلال سکه داشت وضعش از این رو به اون رو شدچرا مالیات ازشون نمیگیرید؟چرا سلب مالکیت بیشتر از یه خونه دارن ازشون نمی کنید باباجامعه رو کمونیستی کنید یا سوسیالیست کنید یه مدتی تا شکاف طبقاتی ازبین بره چرا سرمایداری کردید ملت رو بدبخت کردید یه عده در بهترین امکانات یه عده در استرس و بدبختی مالی قرار دارند بهشت و جهنم برای مردم درست کردید؟


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید