صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۹ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۸:۰۰
کد خبر: 13255
گزارشگر: 213
۸۰۸
۱
۰
۳
در ادامه نوسانات شدید پول آمریکایی و عرضه دولتی آن

آیا دلار واقعا گران تر نمی شود؟!

آیا دلار واقعا گران تر نمی شود؟!
روز گذشته، روند نرخ دلار صرافی‌ها در معاملات بازار تهران افزایشی بود؛ در حالی که رئیس‌کل جدید بانک مرکزی، از تصمیم این نهاد در زمینه ورود به معاملات ارزی آزاد خبر داده بود.

به گزارش آسیانیوز، در نخستین روز کاری هفته دوم بهمن ماه نرخ شاخص ارزی در معاملات بازار متشکل به قیمت بازار آزاد رسید.

در حالی که در روز‌های پایانی هفته گذشته پس از عدم همراهی نرخ رسمی صرافی‌ها با نرخ بازار آزاد احتمالاتی از بی‌میلی بازار‌ساز نسبت به پذیرش نرخ‌های بالاتر مطرح می‌شد، با شروع بازار در روز گذشته و حضور نرخ اسکناس آمریکایی در کانال قیمتی ۴۳ هزار تومانی این احتمالات از میان رفت و بانک مرکزی بار دیگر انگیزه خود نسبت به از میان بردن نرخ‌های مختلف و تک نرخی کردن ارز را به نمایش گذاشت.

به نوشته اقتصاد آنلاین تحلیل‌گران اقتصادی بازار تهران می گویند افزایش نرخ دلار رسمی تا نرخ بازار آزاد امری مثبت در جهت حذف رانت موجود در بازار است.

-----------

بیشتر بخوانید

چه چیزی دلار را گران تر می کند؛ تحریم‌های جدید اروپا یا بالا رفتن تورم؟

-------------------------------

آرامش دلار پس از رانت‌

به عقیده این افراد چارچوب بخشی به بازار ارز در وهله اول نیازمند حذف آربیتراژ میان نرخ‌های مختلف بوده تا از نوسانات قیمتی چشمگیر جلوگیری کرد و پس از آن می‌توان به عملیات کاهش نرخ ارز پرداخت.

بررسی‌های به‌عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران نیز حاکی از آن است که پس از از‌میان رفتن شکاف میان نرخ صرافی‌ها و معامله‌گران آزاد، از جمعیت متقاضیان در بازار به میزان قابل توجهی کاسته شده و صفی در بازار به چشم نمی‌آید که این امر حاکی از بازگشت آرامش نسبی به معاملات ارزی است.

دیروز شنبه ۸ بهمن روند نرخ دلار صرافی‌ها در معاملات بازار تهران افزایشی بود. در روز‌های هفته نخست بهمن ماه بود که محمد‌رضا فرزین، رئیس‌کل جدید بانک مرکزی، از تصمیم این نهاد در زمینه ورود به معاملات ارزی آزاد خبر داد.

در همین راستا علاوه بر حذف معاملات توافقی از بازار تهران، سقف خرید ارز سهمیه‌ای (با ارائه کارت ملی) نیز از ۲ هزار به ۵ هزار یورو (یا معادل آن به دیگر ارز‌ها) افزایش یافت. نرخ دلار آزاد نیز در نخستین واکنش افت قیمت چشمگیری را تجربه کرد.

اما در ادامه نرخ ارز در صرافی‌ها با روند افزایشی بازار آزاد همراهی نکرد و مجددا شکاف قیمتی در بازار شکل گرفت. با شروع معاملات در روز شنبه نرخ فروش ارز توسط صرافی‌ها افزایش نرخ دیگری را نیز ثبت کرد تا با روند افزایشی روز‌های پایانی هفته گذشته همراهی کند و در نتیجه این امر معاملات ارزی آزاد از رونق افتاد.

البته بررسی‌ها حاکی از آن است که ارز صرافی‌ها نیز تقاضای چشمگیری نداشته و حذف سود ناشی از سفته‌بازی که در راستای یکی شدن نرخ‌های بازار منجر شده است توانسته آرامش را به معاملات ارزی بازگرداند.

در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار در معاملات رسمی روز گذشته با حدود هزار و ۷۴۷ تومان افزایش نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه هفته گذشته به رقم ۴۳ هزار و ۷۶۳ تومان رسید. گفتنی است که نرخ هر قطعه سکه طلا ضرب امامی نیز در معاملات روز گذشته با افزایش ناچیز ۲۰ هزار تومانی نسبت به نرخ‌های پیشین به رقم ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.

 

علت واقعی گران شدن دلار

این در حالی است که عبدالله مشکاتی، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه، به نظر می‌رسد تحریم‌های جدید تبعات عملی ندارد، گفت: همین الان هم ترنس اکشن‌های مالی سپاه،‌ بانک مرکزی و وزات نفت متوقف است. بنابراین فقط ممکن است حساسیت برخی بانک‌های کشورهای همسایه نظیر عراق و امارات که با ایران کار می‌کنند بیشتر شود، مانند شرکت‌هایی که با مجموعه پیمانکاری و زیر مجموعه نهادهای نظامی کار می‌کنند ممکن است از این به بعد حساسیت‌هایی داشته باشند.

 او افزود: ممکن است حساسیت‌هایی نیز برای برخی شرکت‌های بورسی که سهامدار آنها صندوق‌های بازنشستگی نیروهای مسلح هستند و محصولات این شرکت‌ها را صادرات می‌کنند ایجاد شود.

مشکانی عنوان کرد: در صورت رای آوردن تحریم‌های پارلمان اروپا علیه ایران، شاید تنگناهایی ایجاد شود، اما طی این مدت راه‌های زیادی برای دور زدن تحریم‌ها پیدا کرده‌ایم. شاید مقداری هزینه مبادلاتمان افزایش یابد، منتها احتمال اینکه بتواند شریان حیاتی ارز کشور را ببندد، بعید است.

او ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر ایران از طریق شرکت‌های واسطه‌ای، محصولات تولید داخل را می‌فروشد خاطرنشان کرد: با این اقدام، ارز را تامین می‌کنیم و در سامانه نیما برای واردات عرضه می‌کنیم. این در حالی است که شرکت‌های پوششی به این راحتی قابل شناسایی نیستند. ضمن اینکه وقتی شرکت‌های پوششی شناسایی می‌شوند، شرکت‌های جدیدی ثبت می‌شود.

این کارشناس بازارهای مالی تاثیر تحریم‌ها را فشار صرف به اقتصاد و مردم ایران دانست و یادآور شد: طبیعی است که ما از ابزارهای مختلف برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کنیم این در حالی است که کشورهای همسایه به دلیل همجواری با ایران، الزاماتی دارند که باید حسن همجواری را رعایت کنند والا در نقطه مقابل، ایران هم می‌تواند برای آنها دردسر ایجاد کند.

او درباره تاثیر تحریم‌های پارلمان اروپا بر بازار سرمایه گفت: این اقدام صرفا در آن حدی که هزینه مبادلات را مقداری آن هم به صورت مقطعی بیشتر کند بر بازار اثر دارد و بیشتر جو هیجانی است، برای اینکه نشان دهد برجام کنار گذاشته شده است.

مشکانی با اشاره به اینکه قیمت دلار در بلند مدت تابعی از نقدینگی و تورم است افزود: در کوتاه مدت، بازارساز با عرضه یا عدم عرضه به بازار جهت می‌دهد و در بلند مدت نرخ ارز، تابع نقدینگی و تورم است. بنابراین صرفا تحریم یا تغییری در تحریم‌ها اثر ملموس بر بازار سرمایه ندارد.

شوک تحریم‌ها مقطعی است
او اثر تحریم‌های جدید را بیشتر شوکی هیجانی به بازار دانست و افزود: نقدینگی رو به رشد است، بودجه امسال بسته شده و تراز عملیاتی، کسری ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی دارد، بنابراین در بلند مدت عوامل یاد شده می‌تواند بیشترین تاثیر را روی نرخ ارز بگذارد و موضوعات فعلی، جو کوتاه مدت و روانی ایجاد می‌کند که اصطلاحا به آن نوسانات تکنیکالی گفته می‌شود.

این کارشناس بازارهای مالی درباره پیش بینی قیمت دلار گفت: اسکناس آمریکایی در همین کانال ۴۰ هزار تومانی تا پایان سال باقی می‌ماند، اما برای سال آینده می‌تواند در کانال‌های بالاتر قرار بگیرد. اگر بخواهیم قیمت واقعی دلار را با نقدینگی بسنجیم رقم‌هایی بالاتر از نرخ فعلی را باید متصور باشیم و علت اصلی این صعود را نیز باید در تورم و نقدینگی جستجو کنیم نه تحریم‌ها.(تجارت نیوز)

 

https://www.asianews.ir/u/98m
اخبار مرتبط
طبق اعلام بانک مرکزی از امروز شنبه مورخ ۸ بهمن علاوه بر صرافی‌های مجاز، شعب منتخب بانک‌های ملی ایران، ملت، تجارت، سپه و صادرات ایران نسبت به فروش ارز اقدام خواهند کرد.
پیش بینی می‌شود با افزایش قیمت دلار قیمت طلا افزایش یابد؛ پیش بینی می‌شود با افزایش قیمت بنزین، تورم افزایش یابد؛ همه ما از این گزاره‌ها بسیار شنیده‌ایم، گزاره‌هایی که گاهی اوقات صحیح و در بیشتر موارد غلط هستند.
خرید طلا همواره برای ایرانی‌ها راهی برای سرمایه‌گذاری بوده است؛ این در حالی است که این روزها برای سرمایه گذاری مرور بازارهای دیگر نباید از نظر دور بماند.
با اعلام بانک مرکزی شعب بانک‌های منتخب دولتی نسبت به‌ فروش ارز اقدام می‌کنند.
دولت با هدف کنترل نرخ ارز اقدام به فروش دلارهایی با نرخ پایین‌تر از بازار تحت عناوین مختلف کرده و همین اقدام، موجب ایجاد بازار دلالی جدیدی شده است.
در حالی که روز گذشته اتحادیه اروپا سپاه را وارد لیست تحریم‌های جدید خود کرد، وضعیت تعلیق شدن برجام نیز سبب شده تا بازاها نسبت به آن واکنش هایی در روزهای اخیر و آینده نشان دهند.
یک کارشناس گفت: نرخ ارز، تابع نقدینگی و تورم در کشور است.
بانک جهانی پیش‌بینی رشد تولید ناخالص ایران در ۲۰۲۳ را نیم واحد درصد نسبت به گزارش قبلی خود کاهش داده است که علت اصلی آن کاهش رشد اقتصادی شرکای تجاری کلیدی و رقابت صادراتی جدید با نفت تخفیفی روسیه ذکر شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
A
۱۴۰۱/۱۱/۰۹
0
0
0

الله ایران باید حد اکثر ۵ ساله یکی از بهترین در جهان باشد ، چون ایران بهترین استعداد انسانی را در جهان دارد ، و از نظر مادیات یکی از بهترین در جهان است ، اگه نشده !،....... - [ ] باید همه انجام و اجرای این متون شرعی ی زیر را از مسولین بخواهند ، تا وضعیت مملکت درست شود!،... بنام خدا در یک مملکت اسلامی که نباید، دزد و خلافکار وجود داشته باشد !!!،.... چرا کشور غیر مسلمان ن امثال ژاپن این امر مهم دینی را ، انجام داده! ولی مای مسلمان نمیتوانیم!؟،!!!!؟.......... - [ ] رییس جمهور و بقیه ی مسوولین - [ ] این مقام یک امانت الهی است( ارثیه ی کسی نیست!،) ، او و بقیه ی مسوولین، خدمتگذار ملت هستند ، و باید این را عملا روزانه ثابت کنند . مردم باید در طرح ها ی عمومی و افتتاح آنها شرکت داشته ، و روزانه مراحل پیشرفت انرا نظاره کنند ، که اگر غیر از این باشد ، طرح ها از نظر زمانی و مادی و معنوی ، منحرف خواهند شد ، و شخص مسوول و رییس و معاون او و سکوت کننده ، بدهکار حق الناس و لازم المحاکمه و....... - [ ] - [ ] امکان ندارد رییس یک اداره یا سازمان ،......سالم باشد ، و زیر دست او خلافکار !،


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید