صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۲۲:۲۳
کد خبر: 14503
گزارشگر: 213
۱۴۶۱
۰
۰
۶
یادداشت/دکتر محمدرضا جهان بیگلری

ترمیم کابینه اقتصادی دولت سیزدهم با تغییر وزیر اقتصاد تکمیل می شود

ترمیم کابینه اقتصادی دولت سیزدهم با تغییر وزیر اقتصاد تکمیل می شود
پس از جابجایی در سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد و کشاورزی و استیضاح به حق در وزارت صمت، حضور آقای خاندوزی در وزارتخانه مهم و کاربردی اقتصاد همچنان بر طبل ضعف کابینه اقتصادی دولت سیزدهم خواهد نواخت.

به گزارش آسیانیوز، دکتر محمدرضا جهان بیگلری؛ اقتصاددان: عملکرد وزراء اقتصادی کابینه آقای رئیسی آنقدر ضعیف بود که ظرف مدت یکسال ونیم از تحویل دولت شاهد تغییرات عمده در وزراتخانه های اقتصادی و کلیدی دولت سیزدهم بودیم که البته جایی بس امیدواری است که حداقل تشخیص درست بر تغییرات از جانب دولت ومجلس را نظاره گر بودیم.

بنظر پس از جابجایی در سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد وکشاورزی و استیضاح به حق در وزارت صمت، ولی حضور آقای خاندوزی در وزارتخانه مهم وکاربردی اقتصاد و دارایی همچنان بر طبل ضعف کابینه اقتصادی دولت سیزدهم خواهد نواخت.

چرا که عملکرد بسیار نامطلوب و سطح پایین وزارت اقتصاد بعنوان متولی بخش اقتصاد کشور باعث شده رکود فراگیری شاخص های کلان اقتصاد کشور را در برگیرد و در شرایطی که دنیا با نگاه به حال بسمت آینده با سرعت در حرکت است؛ کشور ما با نگاه به گذشته در زمان حال درجا می زند و عقب ماندگی اقتصادی در ایران به نسبت کشورهای منطقه و همسایه وکشورهای توسعه یافته کاملا قابل لمس می باشد.

در صورتی که جایگاه کشور ایران بر اساس پتانسیل های موجود و منابع خدادادی و تکیه بر علم ودانش جوانان ایرانی می توانست رتبه یک منطقه را بدست آورد؛ از این رو در یک سال و نیم گذشته بیشتر از دولت قبل شاخص های سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاری خارجی با افت شدید روبرو شده است

به طوری که امنیت اقتصادی ، ثبات قوانین ، مشوق های سرمایه گذاری ، رشد و توسعه اقتصادی ، حمایت های ویژه از سرمایه گذاری در حوزه های مولد اقتصادی ، بورس ، تراز بانکی و موارد متعدد دیگر همگی رشد منفی دارند و عملکرد دستگاه متولی که همان وزارت اقتصاد هست، باعث این عقب ماندگی ها شده است و ولی در عوض آمار سازی ها ویترینی شده برای تصاحب و ماندن در پست های مدیریتی!

همچنین مشکلات سیستم بانکی و بورس هم که از کنترل آقای خاندوزی خارج شده و دیگران در این امور تصمیم سازی می کنند که نشان از ضعف مدیریتی وزیر اقتصاد کاملا نمایان است.

این در حالی است که هدایت سرمایه ها به سمت تولید و طرح های مولد اقتصادی و جذاب سازی، باعث کنترل نقدینگی های سرگردان و جلوگیری از مهاجرت سرمایه ها و نخبگان را به همراه دارد که از اصلی ترین وظایف وزارت اقتصاد و دارایی در تمامی کشورها است؛ در صورتی که در کشور ایران ظرف یکسال و نیم گذشته شاهد خروج ماهانه میلیون ها دلار سرمایه و مهاجرت نخبگان وکارآفرینان از کشور هستیم و به نوعی ماراتن فرار از کشور به مردم عادی هم سرایت پیدا کرده تا جایی که جایگاه اول رتبه علمی در منطقه را هم به تازگی به کشور ترکیه واگذار کردیم؛ علمی که می توانست به سمت رشد وتوسعه اقتصادی کشور را هدایت کند و بستر سازی تمام این موارد بر میگردد به عملکرد وزیر اقتصاد..

از سویی زمانی که وزارت اقتصاد کشوری از ناتوانی مدیریتی در رنج است، علاوه بر مهاجرت سرمایه ها نخبگان، کارآفرینان ، متخصصین ، حتی مردم عادی نیز برای ثبات در زندگی و کار، کشور دیگری را انتخاب می کنند!

وقتی وزارت اقتصاد کشوری بیمار است؛ سرمایه ها به سمت نقدینگی سرگردان و بازارهای سفته بازی و دلار وسکه وطلا و خودرو و احتکار حرکت می کند تا از کاهش ارزش پولی جلوگیری کند.

و حالا می بینیم فقط ظرف مدت یکسال ونیم ارزش برابری ریال نسبت به دلار 122درصد کاهش داشته و آیا مقصر آن وزارت اقتصاد نیست؟ و آیا عملکرد آقای خاندوزی بعنوان وزیر اقتصاد واقعا قابل قبول است وزیری که هنوز خود نمیداند چه می خواهد وچه باید بکند؟ نه برنامه ای ونه هدفی !

در حالی که ایجاد تلاطم و تنش به هر شکلی در تمامی کشورهای دنیا بر عهده وزارت اقتصاد و گرداننده آن شخص وزیر اقتصاد است..

اگر شاهد تورم، کاهش اشتغال، افزایش قیمت ها ، کاهش پول ملی ، کمبود در کالاهای اساسی ، افزایش قیمت خودرو ، مسکن و هر مسئله ای که به معیشت ضروری اقتصاد مردم وصل است و شاید خود به تنهایی متولی داشته باشد ولی بستر آن باز هم به وزارت اقتصاد متصل است..

تا کنون عملکردی که از وزارت اقتصاد مشاهده شده تجویز قرص مسکن برای تسکین درد اقتصاد کشور بوده نه برنامه ای برای بهبود.. 

از این رو آقای خاندوزی دوراه پیش رو دارد:

استعفاء یا فرصتی برای حضور در انتخابات مجلس دوازدهم و حفظ قدرت یا استیضاح توسط نمایندگان مجلس که تاکنون صبوری کردند و پایان قدرت گرایی ایشان و از آنجایی که آقای خاندوزی را تشنه قدرت می دانم به احتمال زیاد راه اول را انتخاب خواهند کرد..

با تغییر در وزارت اقتصاد و حضور دو وزیر قدرتمند در وزارت صمت و اقتصاد می توان امیدوار بود ظرف دو سال باقیمانده از عمر دولت تا حد زیادی از عقب ماندگی های اقتصادی کشور جبران شود و ترمیم کابینه اقتصادی آقای رئیسی نیز تکمیل خواهد شد.

بر اساس شنیده ها حضور آقای شمس الدین حسینی از مدیران اجرایی و توانمند که هم اکنون در مجلس شورای اسلامی حضور دارد، به عنوان سکاندار جدید وزرات اقتصاد می تواند گزینه مناسبی باشد.

و برای آقای خاندوزی در پست های دیگر آرزوی توفیق دارم./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/a6u
اخبار مرتبط
سیدابراهیم رئیسی در پی رای عدم اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سیدرضا فاطمی‌امین، سیدمهدی نیازی را تا زمان اعلام گزینه پیشنهادی برای تصدی این وزارتخانه به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.
در زمان رأی‌گیری برای عدم رأی اعتماد به وزیر صمت ۲۷۰ نماینده مجلس حضور داشتند و فاطمی امین تنها با ۱۳۷ رای موافق از مجلس رأی اعتماد دریافت نکرد.
یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش استعفا داد و سرپرست جدید این وزارتخانه با حکم رئیس جمهور منصوب شد.
صندوق بین‌المللی پول تاکید کرد که بر اساس داده‌های تاریخی و تداوم شرایط کنونی اقتصادی، نرخ تورم در ایران در دو سال آینده به رشد خود ادامه می‌دهد و به بالای 50 درصد می‌رسد.
پس از فراز و نشیب های فراوان گفت و گوهای برجامی، گزارش های متعددی از شکست در مذاکرات هسته ای یا معاملات قریب الوقوع به گوش رسیده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید