صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۶:۵۷
کد خبر: 14528
گزارشگر: 2
۱۸۱۱
۰
۰
۸
مراجعه به دندانپزشک

فرق کلینیک دندانپزشکی با مطب دندانپزشکی چیست؟

فرق کلینیک دندانپزشکی با مطب دندانپزشکی چیست؟
بسیاری از افراد وقتی می‌خواهند به دندانپزشک مراجعه کنند، بین رفتن به کلینیک یا رفتن به مطب دندانپزشک دچار تردید و سردرگمی می‌شوند. واقعا کدام‌یک بهترند و فرق کلینیک دندانپزشکی با مطب دندانپزشکی در چیست؟ کلینیک‌ها و مطب‌های دندانپزشکی هرکدام مزایا و معایب خودشان را دارند و در نهایت، مهم این است که شما چه اولویت‌هایی در ذهن خود دارید.

مطب دندانپزشکی چیست؟

 

مطب دندانپزشکی محیطی متعلق به دندانپزشک برای ارائه خدمات دندانپزشکی است و معمولا از اتاق‌ پذیرش، اتاق معاینه و درمان، اتاق بایگانی اسناد و سرویس بهداشتی تشکیل می‌شود. در مطب‌های دندانپزشکی بسته به گستردگی آن تعداد کارکنان بین 2 الی 5 نفر متغیر است.

 

کلینیک دندانپزشکی چیست؟

 

کلینیک دندانپزشکی مجموعه‌ای است که تعداد زیادی از دندانپزشکان و پرسنل خدماتی در آن مشغول به کار هستند اما احتمالا شنیده باشید که در آن خدمات دندانپزشکی با هزینه کمتر نسبت به مطب خصوصی ارائه می‌شود. بسیاری از کلینیک‌های دندانپزشکی با اهداف آموزشی تاسیس می‌شوند و با دانشکده‌های دندانپزشکی در ارتباط هستند.'

 

تفاوت مطب و کلینیک چیست؟

 

وقتی صحبت از مراقبت‌های دندانی به میان می‌آید، مراجعه به مطب‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی الزامی است. اما مساله این است که فرق کلینیک دندانپزشکی با مطب دندانپزشکی در چیست؟ درحالی‌که هردو کار دندانپزشکی باکیفیت را برای سلامت دندان و ایجاد لبخندی زیبا ارائه می‌دهند، تفاوت‌های کلیدی بین این دو وجود دارد. درک فرق کلینیک دندانپزشکی با مطب دندانپزشکی می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد این‌که کدام‌یک با توجه به نیازهای شما بهترین است، تصمیم بگیرید. کلینیک‌های دندانپزشکی معمولاً خدمات مختلفی مانند چک‌آپ، پر کردن و درمان ریشه، ارتودنسی و ایمپلنت را ارائه می‌دهند. آن‌ها همچنین منابع تحقیقات دندانپزشکی هستند و با شرکت‌های مختلف بیمه‌ قرارداد دارند. علاوه‌براین، احتمال بیشتری دارد که پس از ساعت اداری نیز خدمات اورژانسی ارائه دهند. همچنین، مراجعات و بازدیدهای دوره‌ای نظام پزشکی از کلینیک‌ها بیشتر است.

 

تعداد زیاد یونیت و اتاق درمان در کلینیک دندانپزشکی

 

طراحی ظاهر و فضای کلینیک دندانپزشکی معمولا توسط یک معمار یا طراح دکوراسیون دندانپزشکی انجام می‌شود. اتاق درمان دندان‌پزشکی مهم‌ترین و حیاتی‌ترین اتاق در یک کلینیک است که نه تنها اثربخشی و بهره‌وری درمان را تعیین می‌کند، بلکه می‌تواند روی سلامت ارگونومیک شما نیز تاثیر بگذارد. به‌همین دلیل، در نظر گرفتن و تنظیم اهداف طراحی برای اتاق‌های درمان و تعداد یونیت دندانپزشکی در کلینیک بیشترین اولویت را دارد. البته به‌روز بودن و داشتن تجهیزات و یونیت‌های مدرن نیز از خصوصیات کلینیک‌های خوب دندانپزشکی است. تمام این موارد در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت لحاظ شده‌اند و شما می‌توانید یکی از بهترین تجربیات دندانپزشکی را در کلینیک ما داشته‌باشید.
در کلینیک‌های موفق هنگام طراحی اتاق درمان دندانپزشکی باید اهداف زیر درنظرگرفته شده باشند:

. سرمایه‌گذاری روی فناوری‌های مدرن روز
بهبود تجربه مثبت بیمار
بهبود کارایی

 

مطب‌ها اغلب تجهیزات رادیوگرافی دندانپزشکی ندارند

 

تجهیزات رادیوگرافی می‌تواند مسائل نامحسوسی مانند نواحی پنهان پوسیدگی، عفونت در استخوان، بیماری لثه، تومورها و سایر ناهنجاری‌هایی را که در طول معاینه بصری در معرض دید نیستند، آشکار کند. همچنین، روش‌های تشخیص زودهنگام با استفاده از اشعه رادیوگرافی کمک می‌کند تا درمان‌های مورد نیاز به حداقل برسد. تجهیزات رادیوگرافی برای تصویربرداری دندان‌ها و فک‌ها استفاده می‌شود و برای تشخیص بیماری‌های دندانی و فکی بسیار مهم است اما مطب‌های دندانپزشکی معمولاً تجهیزات رادیوگرافی ندارند و برای این‌که بتوانند از این تجهیزات استفاده کنند، باید به یک کلینیک دندانپزشکی مرتبط باشند. دلیل این موضوع آن است که تجهیزات رادیوگرافی بسیار پیچیده و گران‌قیمت هستند و نیاز به فضای بزرگ و تخصصی دارند. بنابراین، مطب‌های دندانپزشکی کوچک معمولاً نمی‌توانند این تجهیزات را در اختیار بیماران خود قرار دهند.
همچنین، استفاده از تجهیزات رادیوگرافی نیاز به دانش فنی و تخصصی دارد و باید توسط پرسنل متخصص و مجرب انجام شود. بنابراین، مطب‌های دندانپزشکی ممکن است به دلیل نداشتن پرسنل متخصص و تجهیزات مناسب، از خریداری تجهیزات رادیوگرافی خودداری کنند.

کلینیک دندانپزشکی

کلینیک‌ها می‌توانند شبانه‌روزی باشند اما مطب‌ها نه!

 

یک فرق کلینیک دندانپزشکی با مطب دندانپزشکی در این است که کلینیک‌ها معمولاً می‌توانند به صورت شبانه‌روزی فعالیت کنند، اما مطب‌ها معمولاً فقط در ساعات اداری فعالیت می‌کنند. دلیل این تفاوت در فعالیت بین کلینیک‌ها و مطب‌ها، مربوط به نوع خدماتی است که ارائه می‌دهند.

 

در مطب فقط یک دندانپزشک هست اما در کلینیک چندین دندانپزشک

 

در یک کلینیک دندانپزشکی، احتمالاً طیف گسترده‌ای از خدمات دندانپزشکی را زیر یک سقف خواهید یافت که عمدتا شامل موارد زیر هستند:

دندانپزشکی عمومی
دندانپزشکی کودکان
اندودنتیکس (درمان کانال‌ ریشه)
ارتودنسی
پریودنتیکس (درمان بیماری لثه)
پروتزهای دندانی

در کلینیک لازم نیست مدت زمان زیادی در انتظار نوبت بمانید چون تعداد زیادی متخصص هستند که می‌توانند به رفع مشکل شما اقدام کنند و در زمان صرفه‌جویی خواهد شد.

دندانپزشک کودک

کلینیک‌ها بیشتر از مطب‌ها با بیمه‌ها طرف قرارداد هستند

 

اساسا چرا باید به فرق کلینیک دندانپزشکی با مطب دندانپزشکی اهمیت دهید؟ چون برخی افراد نیاز دارند که هزینه‌ها را با بودجه خود هماهنگ کنند و دانستن این‌که هزینه درمان در کلینیک‌های دندانپزشکی بدون از دست دادن کیفیت درمان، مناسب‌تر از مطب است، به آن‌ها در انتخاب صحیح کمک خواهد کرد. اغلب کلینیک‌های موفق دندانپزشکی با شرکت‌های بیمه قرارداد دارند و از این طریق به کاهش هزینه‌های بیماران کمک می‌کنند. ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت با بسیاری از شرکت‌های معتبر بیمه قرارداد بسته‌ایم تا بیماران بتوانند از بالاترین کیفیت درمان با کمترین هزینه برخوردار شوند.

 

تفاوت رعایت بهداشت در مطب و کلینیک‌ها

 

رعایت بهداشت در کلینیک و مطب دندانپزشکی بسیار مهم است، اما به‌دلیل تفاوت در نوع خدماتی که ارائه می‌دهند، ممکن است تفاوت‌هایی وجود داشته‌باشد. به‌عنوان مثال، کلینیک‌ها باید دارای اتاق‌های درمان جداگانه برای هر بیمار باشند تا از انتقال عفونت بین بیماران جلوگیری شود اما هم در کلینیک‌ها و هم در مطب‌ها باید از تجهیزات بهداشتی مانند دستکش، ماسک و عینک استفاده شود.
یکی دیگر از موارد مهم در کلینیک‌های دندانپزشکی این است که باید اتاق استریل (CSR) در آن‌ها طراحی شده باشد تا در آن تمام لوازم و وسایل دندانپزشکی در محیطی کاملا استریل، گندزدایی شوند. متراژ این اتاق برای کلینیک‌ها معمولا حدود ۴ الی ۶ متر برآورد شده است.

کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت

گوناگونی و گستردگی درمان در کلینیک‌های دندانپزشکی

 

یک فرق کلینیک دندانپزشکی با مطب دندانپزشکی در این است که در کلینیک، انواع خدمات درمانی را می‌‎توانید در همان مکان دریافت کنید. دندانپزشکان عمومی در کلینیک مراقب سلامت کلی دندان‌ها و بهداشت آن‌ها هستند و معمولا خدمات دندانپزشکی ترمیمی، درمان پوسیدگی دندان، جرم‌گیری و فلورایدتراپی را انجام می‌دهند. دندانپزشکی زیبایی یکی دیگر از خدمات کلینیک‌های دندانپزشکی معتبر است که زیبایی لبخند و اعتماد به نفس شما را از طریق بلیچینگ، لمینت و کامپوزیت دندان افزایش می‌دهد. همچنین:

دندانپزشکی پریودنتال نیز به درمان بیماری‌هایی که بر ساختارهای نگهدارنده دندان‌ها تأثیر می‌گذارند، می‌پردازد و بیماری‌های لثه را درمان می‌کند.
ارتودنسی یکی دیگر از خدمات دندانپزشکی است که کمک می‌کند تا فک و دندان‌ها با کمک بریس‌ها، نگهدارنده‌ها، ترازهای شفاف، هدگیر و سایر درمان‌های تخصصی اصلاح شوند.
درمان اندو یا کانال ریشه یکی دیگر از خدمات درمانی کلینیک‌ها است که وقتی ریشه دندان، آسیب دیده، عفونی یا بیمار شده باشد، باید انجام شود.

دندانپزشکان ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت برای مواردی که گفته شد، کاملا آموزش دیده‌اند و از مهارت و دانش روز برخوردارند.

 

تجهیزات کلینیک دندانپزشکی

 

کلینیک‌های دندانپزشکی معمولاً خدمات مختلف شامل درمان‌های اورژانسی و غیراورژانسی را ارائه می‌دهند و برای این‌که بتوانند به بیماران خود خدمات لازم را با کیفیت و بهداشت مناسب ارائه دهند، باید دارای تجهیزات پیشرفته و مدرن باشند. به‌عنوان مثال، کلینیک‌های دندانپزشکی باید دارای دستگاه‌های رادیوگرافی باشند که برای تصویربرداری دندان‌ها و فک‌ها استفاده می‌شوند. همچنین، برای انجام جراحی‌های دندانی باید دارای دستگاه‌های جراحی و لیزر باشند. اما مطب‌های دندانپزشکی معمولاً خدمات پیشگیری را ارائه می‌دهند و برای این‌که بتوانند به بیماران خود خدمات لازم را با کیفیت و بهداشت مناسب ارائه دهند، باید دارای تجهیزات پایه باشند. کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت یکی از مدرن‌ترین و مجهزترین کلینیک‌های کشور است.

 

سخن پایانی

 

درک فرق کلینیک دندانپزشکی و مطب دندانپزشکی از این جهت مهم است که بتوانید آگاهانه تصمیم بگیرید کدام نوع تسهیلات برای نیازهای شما بهترین است. ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت در ساعات مختلف هفته آماده و پاسخگوی سوالات و خدمات مورد نیاز مراجعان عزیز هستیم.

https://www.asianews.ir/u/a7j
اخبار مرتبط
کلینیک دندانپزشکی یک مرکز مراقبت های بهداشتی است که در آن متخصصان دندانپزشکی طیف وسیعی از خدمات دندانپزشکی را به بیماران ارائه می دهند. این کلینیک ها می توانند از مراکز کوچک مستقل گرفته تا مراکز بزرگ دندانپزشکی با چندین دندانپزشک و متخصص، متفاوت باشند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید