صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۹:۰۰
کد خبر: 14692
گزارشگر: 2
۱۹۴۹
۰
۰
۳
بازار گوسفند

راهنمای خرید و فروش گوسفند زنده

راهنمای خرید و فروش گوسفند زنده
در این مطلب مشخصات گوسفند خوب را به شما می‌گوییم و با ذکر نکاتی که درمورد بهترین زمان خرید گوسفند با توجه به هدف و روش‌های تشخیص گوسفند سالم از بیمار، سعی می‌کنیم در پاسخ به این سوال پرتکرار که چه گوسفندی بخریم خوبه؟ به شما کمک کنیم.

آداب و رسوم، فرهنگ و اعتقادات مذهبی ما ایرانیان تأثیر زیادی در میزان بالای خرید و فروش دام ازجمله خرید گوسفند زنده دارد. بازار گوسفند در ایران به‌ویژه در زمان مراسم مذهبی همچون قربانی کردن بسیار داغ است. البته از مهمانی‌ها و دورهمی‌های بزرگ هم نباید غافل شویم که باعث شده‌اند بازار این کالا در تمام سال به‌خصوص در تعطیلات همیشه گرم و پر‌جنب جوش باشد. به مقتضای چنین شرایطی یک راهنمای خرید و فروش گوسفند، بسیار به دردتان می‌خورد.

 

نکات مهم خرید دام زنده

 

در این مقاله مطالب و نکات مفیدی دربارهٔ خرید و فروش گوسفند زنده ارائه می‌دهیم. رعایت این نکات در انتخاب و خرید بهترین گوسفند به شما کمک خواهد کرد. به‌طورکلی خرید دام زنده مزایای زیادی نسبت‌به خرید گوشت ازجمله مصرف گوشت تازه دارد. همچنین شما می‌توانید از خواص متعلقات دام و گوسفند (دل، جگر، کله پاچه، سیراب و شیردون) نیز بهره‌مند شوید، به همین دلیل دام زنده طرفداران زیادی دارد. قبل از هر چیز بهتر است کمی بیشتر درمورد مزایای خرید دام زنده نسبت‌به خرید گوشت آن صحبت کنیم.

 

خرید گوشت گوسفند بهتر است یا دام زنده؟

 

ممکن است با این سوال که چه تفاوتی میان خرید گوشت قرمز از قصابی با خرید گوشت دام زنده وجود دارد، مواجه شوید. مورد مهم در این باره، هدف از خرید است. ممکن است هدف از خرید گوسفند، کشتار در مراسمات مختلف از قبیل قربانی کردن، نذری و ... باشد. یا این‌که خرید با هدف تهیهٔ گوشت برای وعده‌های غذایی روزانه انجام گیرد.

با توجه به هدف خرید، نوع خرید متفاوت خواهد بود. برای مثال، اگر هدف خرید کشتار در مراسم مذهبی همچون قربانی کردن است که حتماً باید نوع دام مشخص باشد. لذا دام باید به‌طور زنده خریداری شود. از طرفی اگر هدف از خرید فقط تهیهٔ گوشت قرمز برای تهیهٔ غذای روزانه است، خرید گوشت از قصابی هم ایرادی ندارد، مگر این‌که بخواهید از مزایای خرید گوشت دام زنده که در زیر به آن اشاره کرده‌ایم بهره‌مند شوید:

  • قیمت به‌صرفه‌تر نسبت‌به خرید مستقیم از گوشت قصابی؛
  • مصرف گوشت تازه؛
  • اطمینان از ذبح و کشتار دام؛
  • اطمینان از سالم بودن گوسفند.

 

بهترین زمان برای خرید گوسفند زنده

 

یکی از موضوعات درمورد خرید دام زنده ازجمله گوسفند، مناسب‌ترین زمان خرید است. درواقع افراد زیادی نمی‌دانند که چه زمانی برای خرید گوسفند مناسب است. خرید در زمان مناسب باعث می‌شود علاوه‌بر این‌که قیمت کمتری پرداخت کنید، بلکه یک گوسفند سالم، پروار و با وزن مناسب را تحویل بگیرید. توجه داشته باشید که بهترین زمان برای خرید دام زنده ازجمله گوسفند، با توجه به هدف خریدار متفاوت است. ممکن است هدف خریدار یکی از موارد زیر باشد:

خرید گوسفند زنده در تهران

خرید گوسفند برای پرواربندی

 

بسیاری از افراد با هدف پرواربندی یعنی پرورش گوسفند و افزایش وزن آن، اقدام به خرید می‌کنند. پرواربندی یکی از مشاغل پرسود است. اگر هدف شما از خرید دام، پرواربندی و سپس فروش و کسب سود است، بهتر است به زمان مناسب خرید توجه داشته باشید. خرید را با توجه به یکی از حالت‌های زیر انجام دهید که البته هرکدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند:

  1. اگر هدف شما خرید گوسفند زنده ارزان قیمت برای پرورابندی است که بهتر است در فصل پاییز و زمستان این کار را انجام دهید. در فصل پاییز و زمستان گیاهان و مراتع کاهش یافته‌اند. لذا دامداران دام‌های خود را با قیمت ارزان می‌فروشند. البته این را هم فراموش نکنید که در این فصول، معمولاً گوسفندان دچار ضعف بدنی هستند.
  2. از طرفی هزینهٔ تهیهٔ خوراک برای دام در فصل زمستان بالاست و دامداران به همین دلیل اقدام به فروش گوسفند زنده با قیمت پایین‌تر می‌کنند. پس این فصل با هدف کسب سود از پرواربندی مناسب است. البته باید عوامل مختلف منطقه‌ای را بررسی کنید و حتماً با متخصصان دامپزشکی و کشاورزی نیز در ارتباط باشید.

با این‌حال فصل بهار و تابستان به‌دلیل برخورداری زمین از مراتع و گیاهان زیاد و تازه، بهترین زمان برای پرورش گوسفند و به‌اصطلاح پرواربندی و افزایش وزن آن است.

 

خرید گوسفند برای تولید پشم

 

با توجه به این‌که خرید گوسفند و به‌طورکلی دام زنده جهت کشتار و یا پرواربندی سود قابل ملاحظه‌ای دارد، بیشترین هدف از خرید گوسفند و دام زنده نیز همین است. اما برای کسانی که هدفشان تولید پشم است، بهترین زمان فصل زایمان گوسفندان خواهد بود. بهتر است بره‌ها را پس از یک‌هفتگی خریداری کنید و حتماً به نژاد آن توجه داشته باشید که متضرر نشوید.

 

خرید گوسفند برای مصرف

 

زمانی که هدف از خرید گوسفند، ذبح و مصرف گوشت آن است، افراد به‌دنبال یک گوسفند سالم با گوشت و وزن مناسب هستند. قیمت گوسفند زنده با توجه به وزن آن انجام می‌شود. پرورش‌دهندگان و فروشندگان گوسفند همواره در تلاش‌اند تا گوسفندانی پرورار و سالم را به مشتری عرضه کنند. شما در هر فصل که بخواهید می‌توانید یک گوسفند زندهٔ سالم خریداری کنید. البته اگر اطلاعات زیادی درمورد مشخصات یک گوسفند خوب ندارید، جهت اطمینان بیشتر از سلامت گوسفند، بهتر است از مکان‌های معتبر خریداری کنید. در ضمن خودتان هم با مشخصات یک گوسفند سالم آشنا باشید، خالی از لطف نخواهد بود.

گوسفنده زنده

مشخصات گوسفند سالم؛ چه گوسفندی بخریم؟

 

برای پاسخ به این سوال بهتر است با مشخصات گوسفند خوب آشنا باشید. یک گوسفند خوب باید سالم و بهداشتی باشد. از روی خصوصیات ظاهری می‌توان یک گوسفند سالم را از گوسفند مریض تشخیص داد. به موارد زیر توجه کنید:

  • کم‌اشتهایی گوسفند یکی از دلایل مبتلا بودن آن به بیماری‌های زخم دهان و دندان است.
  • گوسفند سالم به‌خوبی نشخوار می‌کند.
  • تحرک و هوشیاری گوسفند در برابر صداها، نشانهٔ سلامتی و کُند بودن و عقب ماندن از گله نشان از بیماری آن است.
  • چشم گوسفند سالم شفاف است. بنابراین اگر وجود لکه خون یا قرمزی غیرطبیعی را در چشم گوسفند مشاهده کردید، حتی اگر آن گوسفند پربار و پرتحرک است یا این‌که قیمت آن زیر قیمت دام زنده امروز تهران باشد، نباید آن را خریداری کنید.
  • راحت کنده شدن پشم گوسفند نشانه‌ای از بیماری آن است.
  • داشتن پشم صاف و یکدست برای گوسفند به معنی سالم بودن آن است.
  • آبریزش و ترشحات بینی دلیل بیماری گوسفند است.
  • میزان چاقی و لاغری گوسفند با دست زدن به مهره‌های پشت آن قابل تشخیص است.

 

ویژگی‌های گوشت گوسفند سالم

 

بهتر است قبل از خرید دام زنده (گوسفند یا هر نوع دام دیگری) به سالم بودن آن توجه ویژه داشته باشید. اما اطلاع از مشخصات گوشت گوسفند سالم هم که پس از ذبح مشاهده می‌کنید، خالی از لطف نیست. موارد زیر ویژگی‌های گوشت یک گوسفند سالم هستند:

  • گوشت گوسفند سالم به رنگ قرمز روشن است. وجود رنگ تیره نشانهٔ سالم نبودن گوسفند است.
  • گوشت سالم لزج، چروکیده و خشک نیست.
  • در گوشت سالم گوسفند نشانه‌ای از خون‌مردگی، کبودی و یا ضربه وجود ندارد.
  • گوشت سالم گوسفند بوی نامطبوعی ندارد.
  • گوشت سالم گوسفند سفت و سفید است.

قیمت گوسفند

قیمت گوسفنده زنده

 

قیمت گوسفند زنده با توجه به وزن آن تعیین می‌شود. به این معنی که هرچقدر گوسفند چاق‌تر باشد، قیمت بیشتری هم دارد. البته طبق مواردی که ذکر کردیم، نباید فقط به وزن گوسفند اکتفا کنید و حتماً موارد لازم جهت را بررسی وضعیت سلامتی آن بررسی کنید. در صورتی که قصد خرید گوسفند یا دام زنده به تعداد بالا را دارید، حتماً با دامپزشک در ارتباط باشید و وضعیت گوسفندان را به‌طور کامل بررسی کنید.
اگر قصد خرید یک یا دو رأس گوسفند دارید و اطلاعتاتتان درمورد گوسفندان کم است، بهتر است با مراجعه به مراکز معتبر فروش گوسفند و دام زنده، خیال خود را از بابت سالم بودن آن راحت کنید. شایان ذکر است که قیمت دام زنده در شهرهای مختلف اندکی متفاوت است. برای اطلاع از قیمت روز دام زنده در تهران و سایر شهرهای ایران، می‌توانید به اینترنت مراجعه کنید.

 

نحوهٔ خرید و فروش دام زنده

 

خرید و فروش دام زنده ازجمله گوسفند، یکی از مشاغل پردرآمد است. به‌طورکلی خرید دام (اعم از گوسفند، گاو، گوزن، شتر، الاغ، سگ و گربه) با سه هدف تولید خوراک و پوشاک، بارکشی و کار انجام می‌شود و اقتصاد کشاورزی، دامداری و دامپروری بر منابع کسب‌شده از طریق معاملات این حیوانات استوار است. همان‌طور که در بالا ذکر کردیم، هدف از خرید دام ازجمله گوسفند متفاوت است. به‌طورکلی در هنگام خرید و فروش دام زنده با اهداف تجاری، باید بین دامدار و فروشنده قرارداد منعقد گردد.

 

قرارداد خرید و فروش دام زنده باید از بندهای عمومی و اختصاصی برخوردار باشد. در لیست زیر نام این بندها را ذکر کرده‌ایم:

 

  • طرفین قرارداد: شامل مشخصات دقیق خریدار و فروشندهٔ دام؛
  • موضوع قرارداد: حاوی مشخصات دقیق موضوع دام از قبیل نوع دام، تعداد آن، وزن، نژاد و مشخصات دیگری همچون واکسینه‌شدن آن؛
  • مدت قرارداد: در این مورد و برای اطمینان حاصل کردن از سلامت دام، باید مدت متعارفی را برای قرارداد در نظر بگیرید؛
  • مبلغ قرارداد و نحوهٔ پرداخت: مبلغ قرارداد با توجه به تعداد دام، وزن آن‌ها، هزینهٔ حمل، تأمین غذای دام در طول مسیر تا رسیدن به مقصد تعیین می‌شود. نحوهٔ پرداخت هم مهم است و باید در قرارداد قید شود؛
  • تعهدات خریدار؛
  • تعهدات فروشنده؛
  • فسخ قرارداد؛
  • حوادث غیرقابل پیش‌بینی (فورس ماژور)؛
  • ضمانت اجرای حُسن انجام تعهدات؛
  • تعداد نسخه‌های قرارداد.

 

جمع‌بندی

 

در این مطلب مشخصات گوسفند خوب را به شما گفتیم و با ذکر نکاتی که درمورد بهترین زمان خرید گوسفند با توجه به هدف و روش‌های تشخیص گوسفند سالم از بیمار، سعی کردیم در پاسخ به این سوال پرتکرار که چه گوسفندی بخریم خوبه؟ به شما کمک کنیم. توجه داشته باشید که قیمت گوسفند زنده با توجه به وزن و پروار بودن آن تعیین می‌شود. برای اطلاع از قیمت روز گوسفند و دام زنده، می‌توانید به سایت‌های معتبر مراجعه کنید. مراقب باشید در دام کلاهبرداران و افراد سودجو که دام مریض چاق را به مشتری عرضه می‌کنند نیفتید. بر همین اساس بهتر است چه در خرید حضوری و چه در خرید اینترنتی گوسفند، به مراکز معتبر مراجعه کنید.

منبع: https://damesabz.ir/blog

https://www.asianews.ir/u/abx
اخبار مرتبط
مرکز دامکالا با عرضه گوسفند زنده تحت نظارت وزارت بهداشت و واکسیناسیون کامل؛ اطمینان شما را جلب خواهد کرد. بهترین خرید را با این مرکز می توانید تجربه کنید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید