صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۶
کد خبر: 14937
گزارشگر: 213
۷۳۷
۰
۰
۱
اظهارات رابرت مالی در میانه مذاکرات

آمریکا گزینه نظامی را برای ایران مطرح کرد

آمریکا گزینه نظامی را برای ایران مطرح کرد
نماینده ویژه دولت جو بایدن در امور ایران گفت: آمریکا اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد و اگر لازم شد برای ممانعت از این مساله به گزینه نظامی متوسل می شود.
به گزارش آسیانیوز، نماینده ویژه دولت جو بایدن در امور ایران تصریح کرد که واشینگتن اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد حتی اگر این امر به معنای توسل به گزینه نظامی باشد.

رابرت مالی در مصاحبه‌ای با رادیو عمومی ملی آمریکا، ان‌پی‌آر، گفت: «اگر به این نتیجه برسیم که آنها اقداماتی در جهت دستیابی به بمب هسته‌ای انجام می‌دهند، ما نیز دست به اقدامات بازدارنده خواهیم زد و در این صورت هیچ گزینه‌ای را نادیده نمی‌گیریم.»

وی افزود: «اما در عین حال ما به دنبال راه‌حل‌های دیپلماتیک هستیم چرا که فکر می‌کنیم این مطمئن‌ترین راه برای ممانعت از دستیابی به بمب هسته‌ای است و در طولانی مدت نیز جواب می‌دهد.»

مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران که دولت بایدن بارها برای دستیابی به آن تلاش کرده است، ماه‌هاست که متوقف مانده.

گزارش رسانه‌های مختلف حاکی از آن است که احتمالا مذاکرات پشت پرده‌ای از طریق میانجی‌ها برای توقف سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران انجام می‌شود، از جمله وبسایت اکسیوس روز سه‌شنبه گزارش داد که یک مقام عالی کاخ سفید طی هفته‌های اخیر با هدف گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای ایران سفری به کشور عمان داشته است.

رابرت مالی در پاسخ به این سئوال که ایران تا چه حد به بمب هسته‌ای نزدیک شده است، اظهارات پیشین مقامات آمریکا را تکرار کرد که اگر آنها تصمیم به غنی‌سازی اورانیوم تا سطح لازم برای تولید سلاح هسته‌ای داشته باشند، تنها «چند هفته» برای رسیدن به این سطح فاصله دارند.

 مالی سپس در مورد این سئوال که چقدر طول می‌کشد تا ایران این اورانیوم غنی‌شده را به بمب هسته‌ای تبدیل کند، گفت که این اطلاعات طبقه‌بندی‌شده است. وی افزود: « آنها در مدت کوتاهی اورانیوم با درجه لازم برای تسلیحات را خواهند داشت... اما [ساخت بمب] بیشتر از این‌ها طول می‌کشد.»

وی همچنین به اظهارات گذشته بایدن اشاره کرد که در صورت ادامه تلاش ایران برای تولید بمب هسته‌ای، گزینه نظامی «روی میز خواهد بود». این در حالی است که نهادهای اطلاعاتی آمریکا می‌گویند تهران هنوز تصمیمی برای انجام آن ندارد./
https://www.asianews.ir/u/aim
اخبار مرتبط
قیمت دلار حتی با انتشار خبر سفر هیثم ‌بن طارق، سلطان عمان به کشور در روز‌های اخیر کاهش نیافت.
علی شمخانی در حالی از دبیری شورای عالی امنیت ملی برکنار شد که به زعم برخی کارشناسان با این کناره گیری درباره وضعیت روابط خارجی و مساله برجام افق ناپیدایی را فعلا پیش رو داریم.
پژوهشگر مسائل بین الملل گفت بیانیه جدید سران گره هفت در هیروشیما نوعی سرپیچی غرب از تعهد به احیا و اجرای است.
دولت آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید و تحریم شرکت «کشتیرانی دریای خرز» خبر داده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید