صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۰:۳۷
کد خبر: 14991
گزارشگر: 213
۷۷۵
۰
۰
۱
اظهارات رافائل گروسی پس از جلسه شورای حکام

آخرین وضعیت بررسی سایت های هسته ای ایران/ادامه ارزیابی آژانس درباره سایت های اعلام نشده

آخرین وضعیت بررسی سایت های هسته ای ایران/ادامه ارزیابی آژانس درباره سایت های اعلام نشده
رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که ارزیابی‌ درباره دلایل احتمالی وجود آثار اورانیوم غنی‌ شده با منشا انسانی در سه سایت اعلام نشده ایران ادامه دارد.
به گزارش آسیانیوز، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اعلام کرد که بازرسان این آژانس به ارزیابی‌های خود درباره دلایل احتمالی وجود آثار اورانیوم غنی‌ شده با منشا انسانی در سه سایت اعلام‌ نشده در ایران ادامه خواهند داد.

گروسی روز دوشنبه ۱۵ خرداد پس از جلسه شورای حکام در یک نشست خبری در این زمینه اضافه کرد: «پاسخ‌هایی از طرف ایران دریافت کردیم اما به ارزیابی‌های خود ادامه خواهیم داد.»

سازمان انرژی اتمی ایران پیشتر اعلام کرد «هیچ دلیل فنی‌ای»‌ برای وجود ذرات اورانیوم کشف‌ شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این مکان‌های اعلام نشده ایران وجود ندارد و «احتمالا عناصر خارجی (خرابکاری) در آلودگی آن مکان‌ها دخیل بوده‌اند».

پرونده حل نشده این سه مکان یکی از اختلافات اساسی میان تهران و آژانس است و رافائل گروسی بارها خواستار همکاری کامل جمهوری اسلامی در این زمینه شده است.

مدیر‌ کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست خبری روز دوشنبه به اختلاف آژانس و تهران بر سر نصب دوربین‌های نظارتی آژانس در مراکز هسته‌ای ایران نیز اشاره کرد و گفت: «شماری از تجهیزات نظارتی را در برخی از سایت‌های اتمی ایران مستقر کردیم و نیاز داریم سرعت کار را بالا ببریم.»

گروسی گفت که تجهیزات سیستم‌های اتوماتیک هستند و خواندن آنلاین اطلاعات مربوط به فعالیت‌های آبشار یا غنی‌سازی اورانیوم را فراهم می‌کنند.

او با تاکید بر کارایی این تجهیزات، اضافه کرد: «به نفع ایران است که ما ایده روشنی داشته باشیم از اتفاق‌هایی که در آنجا می‌افتد.»

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین اعلام کرد توضیح ایران درباره تصادفی بودن غنی‌سازی ۸۳ درصدی درست بوده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد طبق گزارش محرمانه سه ماهه آژانس که به آن دست یافته، دو موضوع مورد اختلاف ایران و آژانس درباره پرونده ذرات اورانیوم یافت‌ شده در فردو با غنای ۸۳/۷ درصد و آثار اورانیوم با منشا انسانی در سایت مریوان در آباده در استان فارس حل و فصل شده است.

به نوشته آسوشیتد پرس، در این گزارش درباره ذرات یافت‌شده در فردو آمده است: «آژانس به ایران اطلاع داد که پس از سنجیدن داده‌ها، ارزیابی کرده اطلاعات ارائه‌شده با توضیحات ایران مغایرت ندارد... و آژانس در این مرحله سوال دیگری در این زمینه ندارد.»

در این گزارش همچنین آمده که بازرسان تحقیقات خود را در مورد آثار اورانیوم کشف‌ شده با منشا انسانی در سایت مریوان، نزدیک شهر آباده، بسته‌اند.

تحلیلگران بارها سایت مریوان را به برنامه هسته‌ای نظامی مخفی ایران مرتبط دانسته و جمهوری اسلامی ایران را به انجام آزمایش‌های انفجاری قوی در آنجا در اوایل دهه ۲۰۰۰ متهم کرده بودند.

تهران استدلال کرده که آثار اورانیوم ممکن است از «ابزار و تجهیزات آزمایشگاهی» استفاده شده به وسیله معدنچیان در این سایت باشد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این پاسخ را «توضیحی محتمل» خواند./


https://www.asianews.ir/u/ak0
اخبار مرتبط
نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از امروز ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ کار خود را در وین آغاز و درباره ایران تصمصم گیری خواهد کرد.
وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که تحریم‌هایی را علیه برخی اشخاص و مسوولان ایرانی اعمال کرده است.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، اذعان می‌کند پس از ترک کاخ سفید اسناد محرمانه پنتاگون درباره حمله احتمالی به ایران را همراه خود برده است.
نماینده ویژه دولت جو بایدن در امور ایران گفت: آمریکا اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد و اگر لازم شد برای ممانعت از این مساله به گزینه نظامی متوسل می شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید