صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۲ تیر ۱۴۰۲ / ۲۳:۵۶
کد خبر: 15294
گزارشگر: 213
۹۶۱
۰
۰
۱
نظارت صداوسیما بر شبکه خانگی

پرونده نمایش خانگی بسته شد/خاتمه ای بر تنها سرگرمی قشر وسیعی از مردم؟

پرونده نمایش خانگی بسته شد/خاتمه ای بر تنها سرگرمی قشر وسیعی از مردم؟
در ادامه واکنش‌ها به واگذاری مسوولیت نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما، خانه سینما در بیانیه‌ای این مصوبه را اصرار بر بنیان‌های «منسوخ» خواند.
به گزارش آسیانیوز، در ادامه واکنش‌ها به واگذاری مسوولیت نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما، خانه سینما بیانیه‌ای صادر کرد و این مصوبه را «مایوس‌کننده» و اصرار بر بنیان‌های «منسوخ» خواند. شماری از هنرمندان هم این تصمیم را سونامی ممنوع‌الفعالیت شدن هنرمندان و پایان سرگرمی‌های مردم خواندند.

رسول صدرعاملی، سخنگوی هیات مدیره خانه سینما روز دوم تیر گفت که اخبار تازه منتشر شده درباره نظارت در حوزه نمایش خانگی و مباحث مطرح شده در مورد صدور مجوزهای سینمایی «مایوس‌کننده» و مخالف پیشرفت اقتصاد هنر-صنعت سینما است.

او تصریح کرد که خانه سینما انتظار دارد مقامات و نهادهای مسوول اصرار بر «بنیان‌های دیرین و منسوخ» را کنار گذاشته و بر اساس طراحی شیوه‌های نوین تنظیم‌گری، متناسب با مقتضیات معاصر و عرف پذیرفته شده جامعه اقدام کنند.

در بیانیه خانه سینما آمده است: «افزایش فشار روانی به هنرمندان و تاکید بر صدور مجوزهای متعدد و سانسورهای بیشتر آثار نمایش خانگی و سینمایی، تنها بحران‌های حوزه فرهنگ را پر رنگ‌تر می‌کند.»

به اعتقاد خانه سینما، این واگذاری نظارت، باعث تقویت شبکه‌های تلویزیونی خارج از ایران، مهاجرت سینماگران، افزایش تولید فیلم‌های «خارج از قاعده»، از بین رفتن فرصت‌های اقتصادی سینمای ایران، افزایش بیکاری و فشار اقتصادی هنرمندان و در نهایت «ناامیدی و نارضایتی مخاطبان» خواهد شد.

خانه سینما در پایان بیانیه خود از شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهادهای مرتبط دیگر خواست تا ضمن «تجدیدنظر و تصحیح مصوبات مربوطه» برای تصمیم‌گیری در مورد مدیریت بر وضعیت هنر-صنعت سینما و نمایش خانگی، به «دست‌اندرکاران متخصص حرفه‌ای و هنرمندان» رجوع کنند.

شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی در جلسه روز ۳۰ خرداد خود به ریاست ابراهیم رئیسی، نظارت بر پلتفرم‌های صوتی و تصویری فراگیر و شبکه نمایش خانگی را به صدا و سیما واگذار کرد.

با انتشار این خبر شماری از هنرمندان و سینماگران مانند پرویز پرستویی، نیکی کریمی، محمدحسین مهدویان، نیما جاویدی، شهرام شاه‌حسینی، محسن کیایی، مهراب قاسم‌خانی، هدی زین‌العابدین، علی شادمان، آناهیتا افشار، ایمان صفا، عباس جمشیدی‌فر، احسان ظلی‌پور و ... اعتراض خود را به تصمیم دولت در سپردن مسوولیت نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما نشان دادند.

این هنرمندان با انتشار یک استوری مشترک در اینستاگرام، نوشتند: «پایان نمایش خانگی؛ با چراغ سبز رییس دولت، نمایش خانگی هم دست صداوسیما افتاد و این یعنی سونامی ممنوع‌الکاری هنرمندان و پایان سرگرمی‌های مردم.»

پس از موج واکنش‌های منفی به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به خبرگزاری ایرنا گفت درباره تصمیم واگذاری نظارت شبکه نمایش خانگی به صداوسیما به صورت «دقیق» اطلاع‌رسانی نشده است.

با اینکه به گفته او «تمام مجوزهای حوزه صوت و تصویر فراگیر» از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شود اما دو موضوع از این قاعده «استثنا»‌ شده است: یکی پخش زنده تلویزیونی و اینترنتی و دیگری «سریال‌های خانگی».

تاکید وزیر ارشاد بر عدم اطلاع‌رسانی دقیق درباره این مصوبه در شرایطی است که عمده نگرانی‌ها درباره همان «استثنا»ی لحاظ شده در این تصمیم یعنی سریال‌های شبکه نمایش خانگی است که در این سال‌ها با محدودیت و ممیزی‌های کم‌تری نسبت به صداوسیما تولید و پخش شده و بیشترین مخاطبان را هم در میان مردم داشتند.

این واگذاری اما در حالی رخ داد که اختلاف‌ها بر سر موضوع تشدید نظارت و محدودیت علیه پلتفرم‌های نمایش خانگی در یک سال اخیر بیشتر شده بود.

اواخر تیر ماه سال گذشته تصویر نامه‌ای از رییس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) به رییس صداوسیما منتشر شد که نشان می‌داد اقدامات تنبیهی و محدودیت‌زای حکومت علیه پلتفرم‌های نمایش خانگی تشدید شده است.

پیش از این نیز پیمان جبلی، رییس سازمان صداوسیما، در سخنانی علیه سریال‌های نمایش خانگی، برخی از آن‌ها را «مستهجن» خوانده و گفته بود: «هیچ کدام از شما حاضر نخواهید شد همراه خانواده پای یکی از قسمت‌های سریال نمایش خانگی که الان در حال پخش است بنشینید.»

او قبلا از رئیسی خواسته بود چون هنرمندان صداوسیما را تحریم کرده‌اند، دولت هم «فیلیمو» را فیلتر کند./
پروانه توکلی
https://www.asianews.ir/u/asb
اخبار مرتبط
اسماعیل سلطانیان بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون درگذشت.
رییس سازمان سینمایی گفت: همه هنرمندانی که در اغتشاشات و اعتراضات اخیر بودند، عفو می شوند.
به دنبال برخی حاشیه ها و ابهامات درباره پخش سریال «رهایم کن» از سوی فیلیمو، ساترا اعلام کرد: این سریال فاقد مجوز تولید و انتشار از این نهاد است.
وکیل چند نفر از بازیگران زن سینما گفت: اشد مجازات برای برداشتن حجاب بازیگران زن که به دادگاه احضار شدند، صادر شد.
همچنانکه برخی انتقادهای تند از سریال رهایم کن درباره مثلث عشقی پرماجرا و روابط زن و مرد خبرساز شده است، مجید مولایی، تهیه کننده درباره حذف تصویر محسن تنابنده از بیلبوردها توضیحاتی داد.
مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران بزرگ از تشکیل پرونده قضائی برای افسانه بایگان و فاطمه معتمدآریا خبر داد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید