صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۱ تیر ۱۴۰۲ / ۱۹:۴۲
کد خبر: 15428
گزارشگر: 306
۲۳۶
۰
۰
۵
مدیر کل صمت یزد خبر داد

صدور 95 مورد پروانه بهره برداری طی سه ماهه سال جاری / جایگاه نخست کشوری یزد در جواز تأسیس

صدور 95 مورد پروانه بهره برداری طی سه ماهه سال جاری / جایگاه نخست کشوری یزد در جواز تأسیس
یزد - مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به صدور تاکنون ۳۲۹۶ پروانه بهره‌برداری در استان، گفت: طی سه ماهه ابتدایی امسال با رشد ۴۲ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال، ۹۵ مورد پروانه بهره‌برداری در استان صادر شده است

آسیانیوز / یزد ؛ «محمدکاظم صادقیان» در اولین نشست مطبوعاتی خود به مناسبت دهه تولید و تجارت در جمع اصحاب رسانه استان با بیان این که تاکنون ۶۳۸۸ مورد جواز تاسیس در استان صادر شده است، جایگاه یزد از این حیث را نخست کشوری و آن را بیانگر تمایل به سرمایه گذاری در صنعت استان خواند.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان یزد در ادامه اظهار کرد : طی سه ماهه ابتدایی امسال ۲۳۰ مورد جواز تاسیس با پیش بینی اشتغال بالغ بر شش هزار نفر صادر شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۷.۳ درصد رشد داشته و از نظر سرمایه‌گذاری در این بخش نیز رشد ۲۷ درصدی را شاهدیم.

وی ارتقای بهره‌وری ، احیای واحدهای راکد،‌ مدیریت بازرگانی داخلی و توسعه بازارهای صادراتی را از راهبردهای صنعت و معدن استان یزد عنوان کرد و از ظرفیتهای صنعتی و معدنی استان، و سهم بالای این بخش از ارزش افزوده استان خبر داد و افزود : مجموع ارزش افزوده استان در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۷۷ هزار میلیارد تومان بوده که سهم صنعت و معدن از این بخش ۴۷ درصد بوده که بیانگر صنعتی و معدنی بودن استان یزد است.

صادقیان  در بخش دیگری از سخنان خود به روند رو به رشد این سهم و استراتژی‌های استان در حوزه صادرات را توسعه بازارهای صادراتی پرداخت و گفت: ارزش صادارت استان در سال گذشته ۴۷۳ میلیون دلار با وزن ۳۲۵۶ هزار تن بوده که عمدتاً مربوط به صنایع معدنی غیرفلزی، محصولات پایه نفتی و صنایع شیمیایی بوده است.

به گفته مدیر کل صمت استان بیشترین کشورهای هدف صادارت استان را شامل عراق، پاکستان، امارات، اندونزی،‌افغانستان، ترکیه و عمان ذکر کرد و گفت: در مقابل عمده کالاهای وارداتی استان شامل ماشین‌آلات صنعتی و مواد اولیه است که ارزش این بخش در سال گذشته ۲۵۵ میلیون دلار و به نظر وزنی ۱۲۸ هزار تن بوده است.

این مقام مسئول بیان داشت : در سال ۱۴۰۱ تعداد ۵۳۸۰ مورد گزارش واصله از سوی مردم  به معاونت بازرسی دریافت شده که از این تعداد افزون بر سه هزار مورد رسیدگی، بالغ بر یکهزار مورد مجهول بوده و مابقی نیز در دست بررسی است ولی در مجموع تعداد ۳۳۴ مورد منجر به تشکیل پرونده شده است.

صادقیان با اشاره به سهم بسیار پایین اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک در کشورمان نسبت به بسیاری از کشورها،‌ گفت: در حال حاضر از مجموع دو هزار و ۳۰۹ واحد دارای پروانه کسب مجازی کشور، ۶۳ مورد در استان یزد فعالیت دارند.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان یزد با بیان این که ۸۷۷ مورد از پروانه‌های بهره‌برداری صادره در استان مربوط به بخش معدن است، و جایگاه نخست یزد با تولید ۱۸ میلیون تن کنستانتره آهن در کشور، یکی از راهبردهای بخش معدن استان را تقویت ارزش افزوده با احیای واحدهای راکد و مبارزه با خام فروشی از طریق تکمیل زنجیره تولید ذکر کرد.

وی گفت: یزد در حوزه تنوع ماده معدنی با ۵۰ نوع ماده معدنی در جایگاه اول کشور و به لحاظ میزان ذخایر و استخراج مواد معدنی، استان دوم کشور است ولی از نظر تعداد معادن مورد بهره‌برداری رتبه چهارم را دارد.

وی با اشاره به

صادقیان با اشاره به اینکه : قلب تپنده صنایع، بخش معدن است و باید به فکر اکتشاف ذخائر معدنی بیشتری باشیم تصریح داشت  : استان یزد ۷۵۴ واحد معدنی فعال با ۱۵ هزار اشتغال و ۲۲۰ واحد راکد دارد که تلاش داریم حداقل ۲۰ واحد آن را در سال جاری احیا کنیم.

مدیر کل صمت استان یزد  خاطر نشان کرد : در راستای مقابله با خام فروشی در استان نیز براساس سند «یزد نوین» اقدامات خوبی در حوزههایی مانند تکمیل زنجیره تولید فولاد، کاشی و شیشه در استان صورت گرفته و تنها در حوزه ماشین‌سازی احساس ضعف می‌شد که در این باره نیز اقدامات موثری در حال پیگیری است.

وی گفت : افزایش ظرفیت تکنولوژی در بخش معادن استان باید ارتقا یابد تا هزینه‌های اکتشاف و استخراج را کاهش دهیم و در این رابطه معادن بزرگ استان ورود خوبی داشته‌اند و از معافیت‌های مربوطه نیز بهره‌مند شده اند.

وی با بیان اینکه در حوزه منابع انسانی توسعه مدیریت دانش را دنبال می‌کنیم یکی از مهمترین راهبردهای استراتژیک در بخش صنعت و معدن استان را ارتقای بهره‌وری واحدها با توجه به ناترازی بخش انرژی عنوان کرد .

وی از سیاست استان در حوزه بازار توجه به شعار مهار تورم برای امسال و مدیریت بازرگانی داخلی خبر داد و در ادامه افزود : در حال حاضر استان یزد با ۱۰ اتاق اصناف و ۱۷۷ اتحادیه صنفی، دارای افزون بر ۵۸ هزار واحد صنفی است که ۱۴۵ هزار فرصت شغلی در استان را فراهم آورده است.

صادقیان با اشاره به وضعیت فرش دستباف استان گفت: صادرات در این بخش جایگاه خاصی به لحاظ انتقال فرهنگ کشورمان دارد لذا با توجه به فعالیت ۳۵۰۰ کارگاه بافندگان خانگی در این حوزه به دنبال رفع موانع و تسهیل‌گری صادرات در این بخش هستیم و خوشبختانه گشایش‌هایی در بازارهای منطقه‌ای مانند عربستان فراهم شده و امیدواریم یزد در این حوزه به جایگاه گذشته خود بازگردد.

وی با اشاره به اینکه هرچند با وجود دشواری نظارت‌ها در حوزه کسب و کارهای مجازی مواجه هستیم لیکن این امر منجر به رقابت و شفافیت بیشتر در بخش تجارت می شود .

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان یزد در مورد نبود توزان توسعه در بین شهرستانهای استان خاطرنشان کرد : توازن سرمایه‌گذاری در استان را با جدیت دنبال می‌کنیم چرا که بیشترین سرمایه‌گذاری استان طی سالیان گذشته در مسیر عقدا تا مهریز اتفاق افتاده لذا سعی داریم سرمایه‌گذاری را به مناطق محروم استان سوق دهیم.

 گفتنی اینکه : در پایان به سؤالات خبرنگاران پاسخ داده شد .

سید محمد جواد عرفانفر

 

 صدور 95 مورد پروانه بهره برداری طی سه ماهه سال جاری / جایگاه نخست کشوری یزد در جواز تأسیس ، محمدکاظم صادقیان مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان یزد

https://www.asianews.ir/u/avy
اخبار مرتبط
یزد - مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از برپایی نمایشگاه مد و لباس از ۲۴ تا ۲۶ خردادماه در محل مجتمع تجاری ستاره یزد در دو نوبت صبح و عصر خبر داد
یزد - خبرنگاران در قالب تور صنعتی راهیان پیشرفت از تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی و برخی واحدهای صنعتی و دانش بنیان مستقر در شهرک‌ صنعتی یزد بازدید کردند
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید