صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۷ تیر ۱۴۰۲ / ۱۶:۳۶
کد خبر: 15527
گزارشگر: 213
۹۵۹
۰
۰
۱
ثبت نام خودرو

زمان اجرای طرح تعویض خودروهای فرسوده/کدام خودروها فرسوده به شمار می آیند+شرایط و جزئیات

زمان اجرای طرح تعویض خودروهای فرسوده/کدام خودروها فرسوده به شمار می آیند+شرایط و جزئیات
با توجه به این که تمام اقشار جامعه توانایی خرید خودروی جدید را ندارند، دولت طرح تعویض خودروی فرسوده را برای کمک به برخی از افراد جامعه کمک در نظر گرفت.

به گزارش آسیانیوز، طرح تعویض خودروهای فرسوده ایده دولت است برای این که خودروهای جدید جایگزین خودروهای فرسوده شوند. این طرح اهداف زیست محیطی داشته و منظور از اجرای آن این است که خودروهای باکیفیت در شهر وجود داشته باشند تا هوای سالم‌تری داشته باشیم و سوخت کمتری مصرف شود.

با توجه به این که تمام اقشار جامعه توانایی تعویض خودرو یا خرید خودروی جدید را ندارند، دولت طرح تعویض خودروی فرسوده را در نظر گرفته تا به بعضی از افراد جامعه کمک کند که خودروی باکیفیتی را جایگزین اتومبیل قدیمی خود کنند. این نکته را هم در نظر داشته باشید که وسایل نقلیه‌ای که پس از رسیدن به سن فرسودگی اقدام به جایگزینی نکنند، به‌صورت روزانه جریمه خواهند شد.

این طرح از زمان اجرایی شدن تا امروز تغییرات بسیاری داشته و نسبت به آنچه که قرار بود در ابتدا باشد تفاوت‌هایی کرده است. برای مثال، بنا بود برای فراهم کردن امکان تعویض خودرو به دارندگان خودروی فرسوده وام و تسهیلات ارائه شود تا به کمک آن بتوانند یک خودروی جدید و باکیفیت را جایگزین خودروی قدیمی و فرسوده خود کنند.

این طرح در حال حاضر اجرایی نمی‌شود و برای سال ۱۴۰۲ وامی برای تعویض خودروی فرسوده به متقاضیان ارائه نمی‌شود. تنها طرحی که در راستای کمک به تعویض خودروی فرسوده وجود دارد طرح جایگزینی است که در آن دارندگان خودروی فرسوده و متقاضی تعویض آن می‌توانند خودروی خود را واگذار کنند و یک خودروی جدید به‌عنوان جایگزین آن دریافت کنند. البته این متقاضیان بسته به خودرویی که انتخاب می‌کنند باید مابه‌التفاوت قیمتی خودروی فرسوده خود و خودروی جایگزین را پرداخت کنند.


به گزارش تجارت‌نیوز، جایگزینی و مشمول شدن در طرح تعویض خودروهای فرسوده شرایطی دارد. یکی از شرایط سن خودرو است که در بخش بعد به آن می‌پردازیم.

سن فرسودگی خودروهای مختلف چقدر است؟
هر خودرویی نمی‌تواند در طرح تعویض و جایگزینی قرار بگیرد. برای این که یک خودرو در این طرح جای بگیرد اولین شرط این است که خودرو به عمر فرسوگی رسیده باشد. در حال حاضر گفته می‌شود که سن فرسودگی برای خودروهای سواری حدود ۲۰ سال است و خودروهایی که ساخت سال ۱۳۸۵ و قبل از آن باشند در طرح تعویض خودروی فرسوده قرار می‌گیرند.

سن دقیق فرسودگی خودروهای مختلف به شرح زیر است:

سن فرسودگی خودروهای سواری: ۲۰ سال

سن فرسودگی سواری‌های دولتی: ۱۵ سال


سن فرسودگی خودروهای تاکسی: ۱۰ سال

سن فرسودگی اتوبوس شهری: ۱۰ سال

سن فرسودگی اتوبوس‌های برون‌شهری: ۱۵ سال

سن فرسودگی خودروهای مینی‌بوس: ۱۵ سال

سن فرسودگی وانت: ۱۵ سال


سن فرسودگی کامیون کشنده: ۲۵ سال

سن فرسودگی موتورسیکلت: ۱۰ سال

چند نکته می‌تواند عمر فرسودگی خودروها را افزایش دهد.

نکته اول این است که اتوبوس‌های درون‌شهری و برون‌شهری در صورتی که موتور یا بدنه را به‌طور کامل بازسازی کنند، ۵ سال به سن فرسودگی‌شان اضافه می‌شود.

نکته دوم در خصوص تاکسی‌هاست که اگر کاتالیست خودرو و سیستم اگزوز را تعویض کنند یک سال به سن فرسودگی آن‌ها اضافه می‌شود. اتصال پالایشگر دوده استاندارد به خودروهای دیزلی هم عمر این خودروها را ۲ سال بیشتر می‌کند.

چنانچه عمر فرسودگی خودروی شما به سر آمده و تمایل دارید با استفاده از طرح جایگزینی خودروی فرسوده، خودروی جدیدی را جایگزین خودروی قبلی خود کنید لازم است شرایطی که دولت برای این طرح در نظر گرفته و همچنین، نحوه استفاده از طرح شرکت‌های ایران خودرو و سایپا برای تعویض خودرو را بدانید.

شرایط ثبت نام در طرح تعویض خودروی فرسوده
وزارت صنعت، معدن و تجارت فارغ از شرایطی که خودروسازان برای طرح تعویض خودروی فرسوده در نظر می‌گیرند، چند شرط عمومی تعیین کرده است که متقاضیان تنها در صورت برخورداری از آن‌ها می‌توانند در این طرح ثبت نام کنند. این شروط عبارتند از:

متقاضی باید گواهینامه دارای اعتبار داشته باشد

متقاضی باید در حساب وکالتی خود ۱۰۰ میلیون تومان پول داشته باشد

خودروی فرسوده حداقل مدل ۱۳۸۵ یا قبل از آن باشد

از آخرین خرید خودرو توسط متقاضی از شرکت‌های خودروسازی ۴۸ ماه (چهار سال) گذشته باشد

پلاک و سند خودرو باید به نام متقاضی باشد؛ وکالت‌نامه مورد قبول نیست

شرکت در این طرح فقط برای اشخاص حقیقی است و اشخاص حقوقی نمی‌توانند در این طرح شرکت کنند

چنانچه متقاضی پلاک فعال دیگری به نام خود داشته باشد، مشکلی برای ثبت نام در طرح تعویض خودروی فرسوده ایجاد نخواهد کرد و این مسئله محدودیتی نخواهد داشت.

علاوه بر این، شرکت ایران‌خودرو به‌عنوان یکی از شرکت‌های خودروسازی کشور چند شرط دیگر هم برای این طرح در نظر گرفته است که در ادامه به تفصیل توضیح داده خواهند شد.

زمان ثبت نام و شرکت در طرح تعویض خودرو
امکان ثبت نام در طرح تعویض خودروی فرسوده مثل سایر طرح‌های مربوط به ثبت نام خودرو در بازه زمانی خاصی انجام می‌شود. این بازه زمانی از پیش تعیین‌شده نیست؛ بنابراین لازم است سایت‌ شرکت‌های خودروسازی، سامانه یکپارچه فروش خودرو و همچنین، اخبار خبرگزاری‌ها را پیگیری کنید تا از مهلت ثبت نام در این طرح مطلع شوید./

https://www.asianews.ir/u/ayl
اخبار مرتبط
فرایند فروش خودروهای شاسی بلند چینی در سامانه یکپارچه با عرضه خودروی ساخت سال ۱۴۰۲ از فردا صبح آغاز خواهد شد.
متقاضیان در مرحله دوم سامانه فروش یکپارچه با موعد تحویل تابستان 1402، می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت سایپا به نشانی saipa.iranecar.com اقدام به ثبت خودرو و تکمیل وجه کنند.
از امروز دوشنبه امکان واریز وجه برای منتخبان طرح جوانی جمعیت متقاضی خودروی ساینا S که اولویت دریافت در تابستان ۱۴۰۲ اخذ کرده، فراهم شده است.
زمان ثبت نام مرحله سوم سامانه یکپارچه فروش خودرو تعیین شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید