صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۴ اَمرداد ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۲
کد خبر: 15896
گزارشگر: 213
۸۰۲
۰
۱
۱
اظهارات مهم عضو ناظر شورای عالی بورس

خبر جدید درباره آزاد شدن خرید و فروش سهام عدالت/زمان واریز سود

خبر جدید درباره آزاد شدن خرید و فروش سهام عدالت/زمان واریز سود
عضو ناظر شورای عالی بورس از ابلاغ آئین‌نامه نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های استانی سهام عدالت و آزاد شدن خرید و فروش سهام عدالت خبر داد.
به گزارش آسیانیوز، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس از ابلاغ آئین‌نامه نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های استانی سهام عدالت خبر داد.

محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در مورد اینکه شورای عالی بورس برای توزیع سود عملکرد سال 1401 شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت چه تصمیمی گرفته است، گفت: در مورد نحوه توزیع سود سهام عدالت هنوز تصمیمی نگرفته است و قرار است در جلسه سه‌شنبه هفته جاری شورای عالی بورس در این زمینه تصمیم‌گیری شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی در مورد آئین‌نامه اجرایی مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری عدالت استانی گفت: نحوه برگزاری مجامع عمومی شرکت‌های سرمایه‌گذاری عدالت در شورای عالی بورس تصویب شده بود که اخیراً این آئین‌نامه برای اجرا به شرکت‌های استانی سهام عدالت ابلاغ شده است.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در مورد برگزاری مجامع استانی سهام عدالت گفت: طبق قانون تجارت که شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی هم از قانون تجارت پیروی می‌کنند، برگزاری مجمع در مرحله اول با حضور حداقل 50 درصد به علاوه یک نفر از سهامداران رسمیت پیدا می‌کند و اگر در مرحله اول این حدنصاب قانونی محقق نشد، براساس قانون تجارت مجمع دوم با هر تعدادی از سهامداران رسمیت پیدا می‌کند.

وی در مورد اینکه آیا مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به شکل حضوری و یا الکترونیکی برگزار می‌شود، گفت: براساس قانون تجارت در مرحله اول مجامع باید حتما حضوری باشند که اگر مجمع به حدنصاب نرسید، در مرحله دوم چون مجامع شرکت‌‌ها با هر تعداد رسمیت پیدا می‌کند، باید برگزار شود و در آن مجمع تصمیم بگیرند که انتخابات هیأت مدیره برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به شکل حضوری و الکترونیکی برگزار شود، چون قانون تجارت تصریح بر برگزاری حضوری دارد و برای تغییر قانون تجارت باید حتما مجمع دوم تصمیم بگیرد که مجمع به شکل ترکیبی حضوری و الکترونیکی برگزار شود.

علیزاده همچنین در مورد شرکت‌های تعاونی سهام عدالت شهرستانی گفت: طبق آئین‌نامه، افراد از شهرستان‌ها می‌توانند خودشان در مجامع شرکت کنند و یا اینکه به اشخاص دیگری که در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌اند وکالت بدهند و یا اینکه یک وکیل قانونی برای خود انتخاب کنند که حق رإی به او بدهند و از این طریق به اعمال حق رأی خود می‌پردازند.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس همچنین در مورد اینکه اگر قرار به اجرای قانون تجارت باشد، مجامع شرکت‌های استانی سهام عدالت مانند سال 99 با تعداد اندکی از جمعیت استان برگزار خواهد شد و آیا این با سیاست مشارکت مردم در سرنوشت سهام عدالت تناقض ندارد، گفت: طبق قانون تجارت، اگر مجمع نوبت اول به حدنصاب 50 درصد به علاوه یک نفر نرسید، مجمع در نوبت دوم برگزار می‌شود و در نوبت دوم با هر تعدادی رسمیت پیدا می‌کند که همه شرکت‌های سهامی عدالت استانی و شرکت‌های تعاونی شهرستان و کانون سهام عدالت می‌تو انند شرکت کنند و قرار شده است که سازمان بورس و کانون سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت حداکثر تلاش خود را به کار گیرند تا مشارکت حداکثری در مجامع شرکت‌ها اتفاق افتد.

علیزاده این را هم گفت: برگزار کردن مجمع الکترونیکی نیاز به مصوبه مجمع و اصلاح اساسنامه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استان‌ها دارد که باید در مجمع دوم که با هر تعداد رسمیت پیدا می‌کند این مسئله تصویب شود.

وی در مورد اینکه اگر از جمعیت 450 هزار نفری یک استان مثلا هفت نفر در مجمع دوم حاضر شوند، آیا این افراد قانونا می‌توانند نماینده سهامداران عدالت استان شوند، گفت: درحال حاضر در قانون تجارت اینگونه عنوان شده است که اگر مجمع اول به حدنصاب نصف به علاوه یک نفر نرسید، مجمع دوم به هر تعدادی رسمیت پیدا می‌کند که در مجمع دوم می‌توانند نحوه برگزاری مجمع را تعیین کنند که می‌تواند هم حضوری و هم الکترونیکی باشد. سازمان بورس و کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مأموریت دارند فرهنگ سازی و اطلاع‌رسانی انجم دهند تا حضور حداکثر سهام عدالت در مجامع استانی اتفاق افتد.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در مورد اینکه از یک طرف گفته می‌شود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مشمول قانون تجارت هستند و از سوی دیگر گفته می‌شود، شرکت‌های تعاونی شهرستانی می‌توانند در مجامع حضور پیدا کنند، آیا این تناقض وجود دارد؟ که وی پاسخ داد: همه شرکت‌ها براساس قانون تجارت می‌توانند مجمع برگزار کنند که قانون تجارت هم می‌گوید شرکت چه تعاونی یا سهامی خاص یا سهامی عام باشد در مجمع اول باید حداقل نصف به علاوه یک نفر باشند تا رسمیت پیدا کند و اگر این نصاب حاصل نشد، مجمع دوم با هر تعدادی از سهامداران رسمیت پیدا می‌کند.

به گفته وی، شرکت‌های تعاونی سهام عدالت شهرستانی می‌توانند سامانه‌ای طراحی کنند و همچنین از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی افراد کد سجام دریافت کنند و نمایندگی سهامداران عدالت را بپذیرند یعنی مدیر یک شرکت تعاونی سهامی عدالت می‌تواند از جانب خود و به وکالت از دیگر سهامداران عدالت در مجمع سرمایه‌گذاری استانی مشارکت کند و اعمال رأی داشته باشد.

علیزاده همچنین گفت: یک مدیر تعاونی شهرستانی سهام عدالت می‌تواند حداقل وکالت یک نفر دیگر را هم بگیرد و اگر بیشتر شد، هم ایرادی ندارد، بنابراین برای مشارکت مدیران شرکت تعاونی شهرستانی حدنصابی وجود ندارد و آنها می‌توانند به نمایندگی از خود و به وکالت از سایر سهامداران در مجامع استانی شرکت‌های استانی شرکت کنند.(فارس)

خرید و فروش سهام عدالت چه زمانی آزاد می‌شود؟
چندی پیش بهمن عبداللهی، عضو شورای عالی بورس گفته بود: با مساعدت شورای عالی بورس، گرچه برخی از اعضا مخالفت داشتند اما به هر حال با حمایت وزیر امور اقتصادی و دارایی و مصوبه جمعی شورای عالی بورس، نتایج خوبی برای شرکت‌های استانی سهام عدالت به دست آمد و قرار شد اعضای شرکت‌های تعاونی سهام عدالت در مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی حضور پیدا کنند.

عضو شورای عالی بورس اظهار داشت: با مصوبه شورای عالی بورس، مقرر شد هر یک از شرکت‌های تعاونی شهرستانی سهام عدالت که حداقل ۲۰ درصد از اعضای آن حضور داشته باشند، می‌توانند مجامع خود را به شکل حضوری و الکترونیکی برگزار کنند، درحالی‌که حداقل ۲۰ درصد اعضا حضور داشته باشند و بعد از انتخابات در مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی حضور داشته باشند.

عضو شورای عالی بورس در مورد اینکه چه زمانی نمادهای معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری عدالت باز می‌شود، اظهار داشت: قبل از باز شدن نماد معاملاتی باید مجامع شرکت‌های استانی برگزار، هیات مدیره مشخص و افزایش سرمایه آنها ثبت شود و بعد از آن امکان بازگشایی نمادهای معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری باز می‌شود.

عبداللهی گفت: البته سیاست این است که مردم در سهامداری عدالت باقی بمانند و سهام ارزنده خود را نفروشند، اما باز شدن نماد معاملاتی شرکت‌های سهام عدالت ۳ تا ۴ ماه زمان خواهد برد./
https://www.asianews.ir/u/b8i
اخبار مرتبط
مشاور رئیس سازمان بورس گفت: سهامداران سهام عدالت برای دریافت سود جدید به ثبت نام نیازی ندارند و سود مطابق سال پیش به حساب همان افراد واریز می شود.
مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: واریز سود سهام عدالت در سال جاری در ۲ مرحله انجام می‌شود.
الزام شرکت‌های بورسی به واریز سود نقدی سهام طی مدت چهار ماه باعث پرداخت به موقع سود شد و این اتفاق به نفع مردم است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید