صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۲ / ۲۲:۰۴
کد خبر: 16801
گزارشگر: 213
۵۳۵
۰
۰
۲
پایان برجام

فوری/تصمیم جدید آمریکا: به توافق هسته‌ای بازنمی گردیم

فوری/تصمیم جدید آمریکا: به توافق هسته‌ای بازنمی گردیم
الجزیره نوشت وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که دیگر به بازگشت به توافق هسته ای فکر نمی‌کند.

به گزارش آسیانیوز، الجزیره نوشت وزارت خارجه آمریکا برای عدم بازگشت به توافق هسته‌ای، اعلام کرد که به بازگشت به این توافق فکر نمی‌کند، چرا که تهران مجوز فعالیت شماری از بازرسان آژانس انرژی اتمی در ایران را لغو کرده است.

وزارت خارجه آمریکا دوشنبه شب با بیان این که ایران مانع بازدید بازرسان بین‌المللی شده است، اعلام کرد که ایالات متحده به بازگشت به توافق هسته‌ای فکر نمی‌کند.

 

واکنش به لغو فعالیت بازرسان آژانس بین‌المللی

این در حالی است که اقدام اخیر ایران در لغو مجوز فعالیت چند بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی براساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان بین ایران و آژانس انجام شده است.

------

بیشتر بخوانید

گروسی به اسرائیل گفت: هرگز کوتاه نیامده ایم!

------------------------------

ایسنا در این باره نوشت ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شنبه شب ۲۵ شهریور ماه در واکنش به بیانیه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اقدام جمهوری اسلامی ایران در لغو انتصاب چند بازرس با تجربه آژانس گفت: متأسفانه سه کشور اروپایی و آمریکا به رغم تعامل مثبت، سازنده و مستمر جمهوری اسلامی با آژانس، با زیاده‌خواهی و با هدف تخریب فضای همکاری ایران و آژانس، از فضای شورای حکام برای مقاصد سیاسی خود سوءاستفاده کردند.

کنعانی گفت: البته جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر ضرورت بی‌طرفی آژانس، به همکاری‌های مثبت خود در چارچوب توافقات انجام شده، ادامه خواهد داد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سه کشور اروپایی به همراه آمریکا بدون توجه به همکاری‌های پادمانی ایران همچنان تلاش دارند تا با بیانیه خوانی سیاسی و قرائتی خلاف واقع از رفت و آمدهای دیپلماتیک و فنی، جمهوری اسلامی ایران را متهم به عدم همکاری کنند.

ابراز تأسف از تصمیم ایران

به گزارش آسیانیوز، این در حالی است که ، گروسی اواخر شهریور سال جاری، در مصاحبه با خبرگزاری «اسپوتنیک» در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، گفت که امیدوار است تهران تصمیم خود برای لغو مجوز فعالیت تعدادی از بازرسان کهنه‌کار آژانس اتمی در ایران را تغییر دهد.

مدیرکل آژانس اتمی ضمن ابراز تأسف از تصمیم ایران برای لغو مجوز فعالیت برخی از بازرسان این سازمان، مدعی شد که تهران به آژانس نیاز دارد تا تضمین‌های لازم مبنی بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای آن را ارائه کند.

به گزارش فارس، گروسی در مصاحبه با خبرگزاری «اسپوتنیک» در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، گفت که امیدوار است تهران تصمیم خود برای لغو مجوز فعالیت تعدادی از بازرسان کهنه‌کار آژانس اتمی در ایران را تغییر دهد.

وی در این‌باره توضیح داد: «من از این موضوع (لغو مجوز بازرسان آژانس اتمی) متأسف هستم. واقعاً این کار را درک نمی‌کنم. من نمی‌توانم بفهمم چه کسی از اینگونه اقدامات سود می‌برد»./

https://www.asianews.ir/u/d0a
اخبار مرتبط
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس اتمی گفت: به دلیل لغو مجوز فعالیت بازرسان این سازمان از سوی ایران متاسفم!
اتحادیه اروپا امروز چهار زندان ایران و خبرگزاری تسنیم و شورای عالی فضای مجازی را تحریم کرد؛ این در حالی است که آمریکا نیز چند خبرگزاری ایران و ۲۹ فرد و نهاد ایرانی را به لیست تحریم هایش افزود.
تروئیکای اروپایی در بیانیه‌ای عنوان کرد: ایران از سال ۲۰۱۹ به توافق پایبند نبوده و تحریم‌های موشکی علیه ایران حفظ شد.
ائتلاف نیروهای دریایی به رهبری آمریکا، به کشتی‌های تجاری که قصد عبور از تنگه هرمز را دارند، هشدار داد که از آب‌های سرزمینی ایران دور بمانند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید