صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۲ اَمرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۱
کد خبر: 15999
گزارشگر: 213
۷۰۷
۰
۰
۲
تشدید تنش ایالات متحده و ایران در آب های خلیج فارس

جزئیات هشدار آمریکا به عبور از تنگه هرمز

جزئیات هشدار آمریکا به عبور از تنگه هرمز
ائتلاف نیروهای دریایی به رهبری آمریکا، به کشتی‌های تجاری که قصد عبور از تنگه هرمز را دارند، هشدار داد که از آب‌های سرزمینی ایران دور بمانند.

به گزارش آسیانیوز، یک ائتلاف نیروهای دریایی به رهبری آمریکا، روز شنبه ۲۱ مرداد، به کشتی‌های تجاری که قصد عبور از تنگه هرمز را دارند، هشدار داد که تا حد امکان از آب‌های سرزمینی ایران دور بمانند تا از خطر توقیف توسط جمهوری اسلامی در امان باشند.

تنگه هرمز به لحاظ ترانزیت دریایی نفت اهمیت دارد و در حدود ۲۰ درصد از نفت خام جهان برای فروش در بازارهای بین‌المللی از این تنگه عبور می‌کند.


 در حالی این هشدار صادر شده است که در روزهای اخیر مقامات ایران و آمریکا توافق برای آزادی پنج زندانی ایرانی-آمریکایی در ازای آزادشدن شش میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در کره جنوبی را تایید کرده‌اند. اما انتشار این هشدار نشان می‌دهد سطح تنش در آب‌های این منطقه همچنان بالاست.

وزیر دفاع آمریکا روز ۲۹ تیر ماه اعلام کرده بود که در واکنش به تلاش‌های اخیر ایران برای توقیف کشتی‌های تجاری در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز علاوه بر ارسال جنگنده‌های اف- ۳۵ و اف- ۱۶ و ناوشکن مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده، دستور اعزام بخشی از نیروهای واحد آبی-خاکی ارتش این کشور را به منطقه تحت پوشش مسئولیت سنتکام صادر کرده است.

آمریکا می‌گوید، ایران در دو سال اخیر نزدیک به ۲۰ کشتی تجاری با پرچم‌های بین‌المللی را مورد توقیف قرار داده است.

تیموتی هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، روز شنبه خبر صدور این هشدار را تایید کرد، اما از ارائه جزئیات بیشتر در این زمینه خودداری کرد.

تیموتی هاوکینز تصریح کرد: «ساختار امنیت دریایی بین‌المللی»، یک گروه دریایی تحت حمایت آمریکا ، «به دریانوردان در منطقه هشدار داده است تا اقدامات احتیاطی مناسب را برای کاهش خطر توقیف  در بحبوحه تنش‌های منطقه‌ای جاری که ما به دنبال کاهش آنها هستیم، اتخاذ کنند.»

این مقام نیروی دریایی آمریکا به کشتی‌های تجاری توصیه کرد به هنگام عبور از منطقه تا حد امکان از آب‌های سرزمینی ایران دور بمانند.

شرکت امنیت دریانوردی «امبری» زیر نظر اتحادیه اروپا که به طور جداگانه عبور کشتی‌ها را در تنگه هرمز رصد می‌کند، نیز نسبت به «احتمال حمله به یک کشتی تجاری با پرچم ناشناخته در تنگه هرمز در ۱۲ تا ۷۲ ساعت آینده هشدار داده است».

این شرکت امنیت دریانوردی مدعی است پیش از این نیز یک کشتی تجاری پس از صدور هشدار مشابه، توسط نیروهای جمهوری اسلامی ایران توقیف شده بود.

پیشتر خبرگزاری آسوشیتدپرس در ۱۲ مرداد، با استناد به منابع رسمی، از طرح آمریکا برای استقرار تفنگداران دریایی بر عرشهٔ کشتی‌های تجاری در تنگهٔ هرمز در خلیج فارس خبر داده بود.

آمریکا طی هفته‌های گذشته به دنبال اعزام جنگنده‌های «اف-۳۵» و بیش از سه هزار تفنگدار به منطقه اعلام کرد٬ در تلاش است تا آزادی دریانوردی را در خلیج فارس برقرار کند./

پروانه توکلی
https://www.asianews.ir/u/bbb
اخبار مرتبط
ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد اریک کوریلا، فرمانده ارشد نیروهای آمریکا سوار بر یک ناوشکن نیروی دریایی ایالات متحده، با قابلیت موشک‌های هدایت‌شونده، از تنگه هرمز عبور کرده است.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در دیدار با هیاتی از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان ایالات متحده درخواست خود برای تهدید نظامی ایران را تکرار کرد.
یک شاهنامه شناس نوشت: برای دومین‌بار از سوی قدرت‌های بیگانه (چین وروسیه) اظهارنظر بی‌ربط راجع به جزایر سه‌گانه ایرانی شده است؛ این در حالی است که اینها باید بدانند ایرانیان از دیرباز برای مرزهای اهمیت بسیار قائلند.
آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت آمریکا قرار است چندین فروند هواپیمای جنگنده و ناوشکن را که پیش از این در دریای سرخ مستقر بوده، به خلیج فارس اعزام کند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید