صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۳
کد خبر: 18250
گزارشگر: 2
۱۸۸
۰
۰
۲
زنگ زدگی گالوانیزه

آیا ورق گالوانیزه زنگ میزند؟ چگونه زنگ زدگی را از بین ببریم ؟

آیا ورق گالوانیزه زنگ میزند؟ چگونه زنگ زدگی را از بین ببریم ؟
ورق گالوانیزه، یکی از محصولات فولادی پرکاربرد و مهم است که سال‌هاست که در صنایع مختلف استفاده می‌شود. با توجه به کاربردهای گسترده این محصول، پاسخ به سوال "آیا ورق گالوانیزه زنگ می‌زند؟" بسیار مهم است. ورق‌های گالوانیزه دارای مقاومت بسیار بالا در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی هستند؛ اما این موضوع به نوع و ضخامت این نوع ورق نیز وابسته است.

در این مطلب، قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم که علت زنگ زدن ورق گالوانیزه چیست؟ و راه‌هایی برای پیشگیری آن ارائه دهیم.
زنگ زدن باعث تشکیل یک لایه رنگ قرمز، قهوه‌ای یا نارنجی بر روی سطح فلز می‌شود که کارایی آن را کاهش می‌دهد. بنابراین، بسیار حائز اهمیت است که ابزارها و قطعات فولادی و آهنی، از زنگ زدگی محافظت شوند. روش‌های مختلفی برای از بین بردن زنگ زدگی وجود دارد و در این مطلب به طور کامل به آنها پرداخته شده است.

انواع روش‌های محافظت از ورق‌های گالوانیزه در برابر زنگ‌زدگی

یکی از روش‌های محافظت از ورق‌های گالوانیزه در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی، استفاده از فرآیند رنگ‌آمیزی است. با رنگ‌آمیزی این محصول، پوششی از رنگ آن را می‌پوشاند و این عمل باعث افزایش مقاومت ورق در برابر زنگ‌زدگی می‌شود.
ورق‌های گالوانیزه‌ای که با رعایت استانداردهای مربوطه تولید شده‌اند، باید دارای مقاومت مناسب در برابر زنگ‌زدگی باشند. با این حال، برای نگهداری صحیح این نوع ورق‌ها باید اقدامات لازم را انجام داد و از تماس آب، به خصوص باران، با پالت ورق‌ها جلوگیری کرد. در ادامه نکاتی که باید در نگهداری از این نوع از ورق‌ها رعایت کنید، آمده است:

  • در زمان انبارداری، از نفوذ رطوبت به داخل پالت‌ها جلوگیری کنید.
  • می‌توانید با رنگ‌آمیزی، ورق‌ها را از رسوب گذاری و زنگ‌زدگی محافظت کنید.
  • در زمان انبارداری و حمل و نقل، از بروز خراش یا صدمات به سطح ورق‌ها جلوگیری کنید.
  • حتماً از استاندارد گالوانیزه ورق‌های خریداری شده، اطمینان حاصل کنید.

از طرفی توجه داشته باشید که در زمان خرید، به ضخامت سطح رویه ورق‌ها نیز توجه کنید؛ زیرا ضخامت این سطح تاثیر قابل توجهی در مقاومت ورق در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی دارد.

برای رفع زنگ زدگی ورق گالوانیزه چه کاری باید انجام دهیم؟

برای زنگ زدایی ورق‌های گالوانیزه، روش‌های متعددی وجود دارد که بسته به نوع و ضخامت ورق، بودجه و شرایط محیطی، انتخاب می‌شوند. همچنین، میزان زنگ زدگی و شدت آن نیز تاثیرگذار است. در ادامه، روش معمول برای زنگ زدایی این ورق را برای شما شرح می‌دهیم:

  • تمیز کردن سطح:

ابتدا سطح ورق گالوانیزه را با استفاده از آب و صابون و یک برس نرم، تمیز، سپس آبکشی و خشک کنید.

  • آماده‌سازی سطح:

سطح ورق را با استفاده از کاغذ یا سنگ مخصوص زنگ‌زدگی، سنگ‌زنی کنید. این کار باعث از بین رفتن لکه‌های زنگ زده و بهبود چسبندگی مواد بعدی می‌شود.

  • استفاده از انحلال‌کننده زنگ:

در این مرحله، از مواد شیمیایی مخصوصی که برای حذف زنگ زدگی استفاده می‌شوند، استفاده کنید. مثلاً می‌توانید اسید استیک یا اسید هیدروکلریک را مورد استفاده قرار دهید.

  • پوشش‌دهی محافظ:

پس از حذف زنگ زدگی، سطح ورق گالوانیزه را از طریق استفاده از رنگ‌های مخصوص، از تماس با عوامل خارجی محافظت کنید.

روش واترجت برای از بین بردن زنگ‌زدگی ورق‌های گالوانیزه

رفع زنگ زدگی گالوانیزه

روش واترجت یکی از سریعترین روش‌ها برای از بین بردن زنگ‌زدگی این نوع ورق‌ها است. در این روش، فشار آب با استفاده از یک پمپ بوستر سه برابر افزایش می‌یابد و سپس توسط یک نازل به فشار قوی تبدیل می‌شود. این فشار بالای آب باعث پاک شدن لایه‌های زنگ زده از روی ورق گالوانیزه می‌شود. یکی از مزیت‌های این روش این است که تولید آلودگی ندارد و به طور کامل سازگار با محیط زیست است.

جمع‌بندی

ورق‌های گالوانیزه

امروزه، ورق‌های معمولی برای استفاده در محیط‌های رطوبتی و شرایط خاص مناسب نیستند و ممکن است پس از چند سال از ساخت محصولات با این نوع ورق‌ها، دچار زنگ‌زدگی شوند. زنگ‌زدن ورق‌های گالوانیزه موجب آسیب به آن‌ها می‌شود و سازنده باید هزینه مجددی را برای تعمیر و یا تعویض بپردازد. به منظور جلوگیری از صرف هزینه‌های هنگفت، روش‌هایی ابداع شده تا ورق‌های گالوانیزه طول عمر بیشتری داشته باشند. با گالوانیزه کردن ورق‌ها، می‌توان آن‌ها را مقاوم در برابر محیط‌های مرطوب و یا در شرایطی که احتمال زنگ‌زدن وجود دارد، ساخت. این روش باعث افزایش عمر ورق‌ها تا ۷۰ سال می‌شود.

یکی از مواد ساختمانی پر کاربرد، با عمر بالا و با کیفیت بسیار مطلوب، ورق گالوانیزه تولید شده در شهریار تبریز است. اگر شما همراهان عزیز تمایل دارید نسبت به قیمت ورق گالوانیزه شهریار تبریز و خرید آن اطلاعات جامعی را کسب کنید، به سایت پیوان به عنوان تنها تامین‌کننده این ورق در ایران مراجعه کنید.

https://www.asianews.ir/u/dCo
اخبار مرتبط
قبل از بیان جدول وزن ورق گالوانیزه و فرمول محاسبه آن، بهتر است یک توضیح کوتاه و مختصر درباره محصول ارائه دهیم. این قطعات یک نوع فلز مسطح بوده که ماده اولیه آن از آهن تشکیل شده است. این ورق‌ها عموما ضخامت کمی دارند و در صنایع مختلف مانند خودروسازی و ساخت و ساز مورد استفاده واقع می‌شوند. این محصول بسته به کاربرد، انواع مختلفی داشته و در ضخامت‌های متنوعی تولید خواهند شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید