صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۵:۱۴
کد خبر: 2240
گزارشگر: 213
۹۷۵
۰
۰
۳
شیرین نوری؛ اقتصاددان

دخالت نکنید! بگذارید بورس راه خود را برود

دخالت نکنید!
بگذارید بورس راه خود را برود
مشکلات اقتصادی کشور بخصوص در یک سال گذشته باعث شد که چشم سیاستگذاران دولتی نسبت به بازار سرمایه بخصوص بورس بازتر شود، اما متاسفانه این بازار نیز در دو هفته گذشته با چالش هایی روبرو بود که سبب ریزش بی سابقه بورس شد.

شیرین نوری: مشکلات اقتصادی کشور بخصوص در یکسال گذشته باعث شد که چشم سیاستگذاران دولتی نسبت به بازار سرمایه بخصوص بورس بازتر شود اما متاسفانه این بازار نیز در دو هفته گذشته با چالشهایی روبرو شد که سبب ریزش بی سابقه بورس شد.

مواردی همچون ماجرای عرضه صندوق دارای دوم که به چالش جدی میان دو وزارتخانه نفت و اقتصاد تبدیل شد و همین موضوع باعث ایجاد شوک و عدم اقبال سهامداران نسبت به سهامهای پالایشگاهی شد. همچنین در این میان مواردی چون عرضه ی آبشاری سهام عدالت، کاهش ارزش اعتبار کارگزاریها به 10 درصد، شایعه سود 22 درصدی سپردههای بانکی و اشتباه فاحش ریاست بانک مرکزی در پست اینستاگرامی خودکه متاسفانه نتوانست نرخ سود را بطور شفاف بیان نماید، داستان تکراری اختلال در هسته معاملات، دو قسمتی شدن بازار و سهل انگاری نهاد ناظر بازار همگی دست به دست هم دادند تا یکبار دیگر کودتای 28 مرداد این بار در بازار بورس اتفاق بیافتد هر چند افت و خیزهایی که در بازار بورس وجود دارد می تواند همواره طبیعی باشد چرا که نوسان در ذات بازار سرمایه است.

اما آنچه مهم است این است که برخی از رفتار های دولت همچون تصمیم گیریهای خلق الساعه و تغییرات سریالی و بدون منطق در بازار سهام و اظهار نظرهای مختلف مسولین از هر نهادی باعث افزایش فشار فروش و ریزش سهام در بازار بورس شد و همین موضوع باعث کاهش اعتماد مردم به بازار سرمایه شد و با افت بی سابقه شاخص نزدیک به نود هزار واحد در یک روز رسید.

فراموش نکنیم که شرط اول هر بازاری اعتماد دوسویه است و اگر مسئولان و دست اندرکاران دولت و بازار سرمایه در تصمیم گیریهای خود ثبات نداشته باشند و مدام با تغییر قوانین و همچنین نقض حرفهای خود عمل کنند، بدون شک وضعیت بازار سهام شکننده تر خواهد شد.اگر رییس بانک مرکزی بجای اظهار نظرهای گاه و بیگاه تمام هم و غم خود را در جهت اصلاح ساختارهای بانکی کشور قرار دهد و وزیران کابینه دولت بجای تکذیب و تایید سعی در اتحاد بیشتر و جلب اعتماد ملت باشند و سازمان بورس و سایر ارکان بازار سرمایه به اجرای قوانینی که با شفافیت تمام در مجلس به تصویب می رسد، همت گمارند و مجلس محترم در پی حمله گاز انبری به دولت نباشد این ماجراجویی ها پایان خواهد یافت و بازار سرمایه مسیر طبیعی خود را طی خواهد کرد.

سخن آخر اینکه خانواده بازار سرمایه بیش از هر زمان دیگری در حال حاضر نیاز به حمایت بیشتری دارد؛ چرا که اگر بازار سرمایه در مسیر درست هدایت شود، می تواند منجر به رونق و جهش تولید شود؛ چرا که یکی از مهمترین کارکردها در بازار سرمایه، تأمین مالی ارزان قیمت است و قاعدتاً تأمین مالی برای شرکتهای داخلی و ایرانی است و محصول داخلی تولید میکنند.. لذا اگر این بازار به ویژه در بُعد تأمین مالی تقویت شود، اثر خود را به صورت مستقیم در بخش نیز تولید خواهد گذاشت./


https://www.asianews.ir/u/1Ff
اخبار مرتبط
نماگر بورس امروز با رشد ۲۱ هزار واحدی نماگر بورس در ۲۰ دقیقه آغازین معاملات نمایان شد
شیرین نوری؛ اقتصاددان و پژوهشگر، درباره دلایل تصمیم دولت مبنی بر پیش فروش اوراق نفتی و تبعات آن به موضوعاتی اشاره کرده است و عدم هماهنگی میان شورای عالی اقتصادی را نیز از اشتباهات دیگر چنین تصمیمی برشمرد.
رئیس سازمان بورس گفت: با ایجاد شرایط فنی به دنبال این هستیم که هر روز هفته، شاهد عرضه‌های اولیه در بورس باشیم
یک کارشناس بازار سرمایه به عوامل ریزش بورس در 4 روز اخیر پرداخت و گفت: با لغو عرضه دارا دوم و سوم و ناهماهنگی دو وزارتخانه اقتصاد و نفت شاهد افت بازار بودیم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید