صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۲ مهر ۱۳۹۹ / ۰۸:۱۱
کد خبر: 2730
گزارشگر: 213
۱۰۵۶
۰
۰
۱
شیرین نوری؛ اقتصاددان

خرید و فروش دلار آزاد باید گردد!

خرید و فروش دلار آزاد باید گردد!
افسار گسیختگی قیمت ارز در ایران از زمانی آغاز شد که رییس بانک مرکزی خرید و فروش دلار را ممنوع و دلار را کالای قاچاق اعلام کرد و سپس دولت با تصویب ارز ٤٢٠٠ و راه اندازی سامانه نیما تصمیم گرفت مشکلات ارز را در اقتصاد کشور حل کند، اما این سامانه نه تنها با مشکلات بسیاری همراه بود و باعث تثبیت قیمت دلار نشد، بلکه سبب شد کنترل نرخ ارز از دست بانک مرکزی خارج شود.
افسار گسیختگی قیمت ارز در ایران از زمانی آغاز شد که رییس بانک مرکزی خرید و فروش دلار را ممنوع و دلار را کالای قاچاق اعلام نمود و سپس دولت با تصویب ارز ٤٢٠٠ و پس از آن با راه اندازی سامانه ای به نام سامانه نیما تصمیم گرفت مشکلات ارز را در اقتصاد کشور حل کند، اما این سامانه نه تنها با مشکلات بسیاری همراه بود و باعث تثبیت قیمت دلار نگردید بلکه باعث شد کنترل نرخ ارز از دست بانک مرکزی خارج شود و می توان گفت یکی از دلایل مهم آن بدلیل عدم وجود همگرایی بین بازار آزاد و سامانه نیما می باشد چرا که در صورت ازاد سازی خرید و فروش دلار، صادرکنندگان تمایل بیشتری از خود نشان می دهند که بتوانند ارز خود را روانه بازار کنند و با تقویت سمت عرضه ارز در شرایط حال تحریمها ، قیمت آزاد دلار کمتر افزایش یابد و چه بسا احتمال افت قیمت‌ها وجود خواهد داشت همانطور که بارها گفته شده است همگن شدن وضعیت دو بازار نیما و آزاد، زمینه‌های رانت را به‌شدت کاهش خواهد داد و همزمان هیجانات بازار آزاد را نیز تا حدی می‌تواند از میان ببرد.
و جای تعجب است که به چه دلیل سیاستگذار با وجود اشراف داشتن به این موضوع دست به روی دست گذاشته است و نسبت به افزایش قیمت دلار هیچ واکنشی نشان نمی دهد.
از سوی دیگر یکی از عوامل اصلی افزایش دامنه نوسانات ارز‌های مختلف مربوط به تقاضای حفاظت از سطح سرمایه است و در در درجه اول سیاستگذار می بایست این تقاضا را از بازار ارز و سکه منحرف و به سایر بازار‌ها منتقل کند. در واقع اگر دولت بتواند با ایجاد بازار‌های متنوع و جذاب، نقدینگی را به بخش‌هایی غیر از ارز و سکه هدایت نماید می تواند با کاهش ورود تقاضای تبدیل ارز به بازار موجب ‌شودظرفیت‌های رشد قیمت در بازار آزاد بیش از پیش کاهش یابد و در حال حاضر بازار سرمایه پتانسیل این امر را دارد که بتواند از طریق جذب نقدینگی و هدایت آن به بخش تولید گام بزرگی را در جهت کنترل قیمت دلار و کاهش تورم بر دارد.
سخن آخر اینکه صد افسوس بانک مرکزی علاوه بر وعده‌های بی‌عمل، در تعدیل قیمت ارز و مدیریت در تامین منابع ارزی وارد کنندگان و صادرکنندگان بسیار ضعیف عمل می کند و رییس محترم بانک مرکزی باید بپذیرد که ساماندهی بازار ارز و مدیریت چنین بازار مهمی در داخل آنقدر نیز به تحریم ها گره نخورده است./روزنامه آسیا
https://www.asianews.ir/u/1MY
اخبار مرتبط
این روزها کارگران از نظر اقتصادی و معیشتی به دلایل شرایط تحریم‌ها، شیوع بیماری کرونا و کم‌لطفی‌هایی مسوولان روزهای سختی را می گذرانند و این در حالی است که سال های زیادی است که قشر زحمت کش و مظلوم کارگری کشور، فشار تورم را تحمل می کنند و فریاد آنها نیز به گوش هیچ قانونگذار و مجری قانونی نمی رسد.
دو قطبی(پولاریزه شدن) جامعه، منجر به تورم همراه با رکود و افزایش نابرابری خواهد بود و آخر اینکه در صورت عدم برگشت و اصلاح می بایست در انتظار نارضایتی اجتماعی باشیم.
اقتصاددانان بنام کشور معتقدند ۷۰ درصد مشکل عظیم اقتصادی کشور بدلیل تصمیمات و ساختارهای نادرست اقتصادی است و تنها ۳۰ درصد آن به تحریم ها مربوط می شود و در غیر اینصورت حتی اگر تمام ثروت دنیا را داشته باشیم وضعیت همین است که هست.
بدلیل جلسه مقامات بورس با حقوقی های بزرگ بازار سرمایه در روز گذشته، سبب شد که با حمایت حقوقی ها، معاملات بورس امروز مجددا جان بگیرد، هر چند فشار فروش در بازار سرمایه بسیار زیاد است و نقدینگی بسرعت در حال خروج از بازار است و مشخص نیست تا کی ادامه خواهد داشت..
مشکلات اقتصادی کشور بخصوص در یک سال گذشته باعث شد که چشم سیاستگذاران دولتی نسبت به بازار سرمایه بخصوص بورس بازتر شود، اما متاسفانه این بازار نیز در دو هفته گذشته با چالش هایی روبرو بود که سبب ریزش بی سابقه بورس شد.
در روزهای گذشته طرح گشایش اقتصادی یا همان پیش فروش نفت از یک سو و از سوی دیگر طرح پیشنهادی آلمان و انگلیس برای مذاکره میان تهران و واشنگتن، سبب شده است که فضاسازی مناسبی برای اقتصاد و ابرتورم ایجاد شده ترسیم شود، اما سوال مهمی که وجود دارد این است که با این حال که ملت ایران هنوز خاطره تلخ افزایش قیمت بنزین را فراموش نکرده اند؛ چگونه می توانند با بدهکار شدن کشور در دو سال آینده و در موعد بازپرداخت سود فروش نفت به مردم بی خیال باشند؟
حکایت تلخی که در سال 1399 بیشتر از هر چیز شاهد آن هستیم از رشد شتابنده و نجومی ارزش سهام مرتبط با بسیاری از شرکت ها و کارخانجات است که شاید به ظاهر سود اندکی به سهامداران حقیقی دارنده سهم اعطا می کند، اما سود سرشاری را به سهامدارن اصلی می رساند و این در حالی است که بسیاری از کارگران این کارخانجات چند ماهی است که حقوق نگرفته اند وبسیاری دیگر در اعتصاب به سر می برند!!
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید