صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱ آبان ۱۳۹۹ / ۱۵:۱۳
کد خبر: 2804
گزارشگر: 213
۱۵۳۳
۰
۰
۳
براساس اعلام صندوق بین المللی پول

بزرگ‌ترین رکود قرن و نابسامانی اقتصاد هنر

بزرگ‌ترین رکود قرن و نابسامانی اقتصاد هنر
همانطور که صندوق بین المللی پول هشدار می دهد در حال نزدیک شدن به سمت بدترین رکود اقتصادی در طول تاریخ هستیم مخصوصا صنعت هنر که در معرض رکود مضاعف است.

بزرگ‌ترین رکود قرن ۲۱ و تاثیر آن بر اقتصاد هنر

همانطور که صندوق بین المللی پول هشدار میدهد در حال نزدیک شدن به سمت بدترین رکود اقتصادی در طول تاریخ هستیم مخصوصا صنعت هنر که در معرض رکود مضاعف می‌باشد. صندوق بین المللی پول، ماه گذشته هشداری جدی مبنی بر موضوع فوق داد و اظهار داشت: اقتصاد جهانی تقریبا و به طور قطع وارد رکود اقتصادی شده که مشابه آن در رکود بزرگ اقتصادی سال ۱۹۳۰ بوده.

رکود در اقتصاد هنر در قرن 21

صندوق بین المللی پول پیش بینی می‌کند تولید جهانی، از آنجایی که صنایع غیر فعال هستند و طی چند ماه گذشته، به دلیل شیوع ویروس کرونا قرنطینه شده بودند، در سال۲۰۲۰ سه درصد کاهش پیدا می‌کند.

عدم‌شفافیت در بازار هنر

اقتصاد علم دقیقی نیست، همانطور که پل دونووان، اقتصاددان ارشد در بخش مدیریت ثروت یو بی اس می گوید: داده ها در حال حاضر موجود نمی‌باشد، او معتقد است ما تا اواخر سال ۲۰۲۰متوجه نمی‌شویم چه اتفاقی در حال رخ دادن است ولی یک قانون وجود دارد و ان این است که شرایط کنونی، تولید ناخالص داخلی یک کشور را بین ۲ تا ۳ درصد کاهش می‌دهد.

این همان داستان همیشگی بازارمعروف و ناواضح هنر می‌باشد، به دست آوردن داده‌های قابل اعتماد در بهترین زمان مشکل هست، با به تعویق افتادن اکثریت قریب به اتفاق حراجی های عمومی مردمی (فروش کم ارزش به صورت آنلاین درآمده) به دست آوردن تاب و تب دوباره معاملات تجاری که قبلا وجود داشته و الان ناپدید شده، امری دشوار به نظر می‌رسد.

عکس

همانطور که متخصصان هنوز هم دنبال پیدا کردن سرنخی برای حادثه ۱۱سپتامبر هستند، متخصصان و فروشندگان اکنون نیز با این اوضاع به سرعت در حال تحول دست و پنجه نرم می‌کنند.

با این وجود، مک تندرو اقتصاددان فرهنگی می‌گوید: آمار کشته شدگان در نیویورک (در اثر کرونا) از آمار کشته شدگان۱۱ سپتامبر پیشی گرفته، درست است که این یک اتفاق در یک شهر بود اما پیامد های جهانی را نیز در برداشت.

می‌توان گفت شدت بحران اقتصادی فعلی را با هیچ بحران جهانی نمی‌توان مقایسه کرد.

 

بدتر از سقوط سال ۲۰۰۸؟

ارقام اولیه حاکی از آن است که بازار هنر می‌تواند سقوطی مشابه سال ۲۰۰۸ را داشته باشد،

طبق داده های جمع آوری شده توسط مرکز تحقیقات هنر،در مارس سال۲۰۲۰، نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش ۴۵ درصدی فروش و مزایده را در بازار هنر شاهد هستیم،

با توجه به تعطیلی‌های بی سابقه، تعجبی هم ندارد که فروش بیش از نیمی از ۸۰ نوع محصول هنری متفاوت، به ماه مارس به تعویق بیفتد.

این کاهش دقیقا منعکس کننده افت ۴۳ درصدی فروش ثبت شده در نوامبر سال ۲۰۰۸ است، اولین آزمایش عمومی و واقعی بازار وقتی رخ داد که برادران لمن ۲ماه قبل از آن، درخواست ورشکستگی کردند و بزرگ‌ترین سقوط که ۵۹ درصد بود در سال ۲۰۰۹ پدیدار شد.

بازار هنر در قرن 21

عرضه ممکن است کاهش یابد ولی تقاضا همچنان پابرجاست و دلیل آن این است که احتکارگران که تعدادشان هم زیاد است ، هنوز بازار را ترک نکرده اند.

سباستین دوتی مدیر عامل شرکت تحقیقات هنری می‌گوید: چندین ماه طول کشید تا بحران سال ۲۰۰۸ شناسایی شود و کاهش فروش کاملا درک شود، حال باید منتظر بمانیم و ببینیم دریافت کنندگان این وضعیت بحرانی چگونه به آن پاسخ خواهند داد.

وی خاطر نشان می‌کند که برخی از حراجی‌های کوچک مانند سوسبای در ماه مارس قرن بیستم فروش ۴ میلیون دلاری را که ۲۵ درصد بالاتر از تخمینشان بوده را به صورت آنلاین تجربه کرده اند.

گالری


اکنون که همگی در قرنطینه خانگی به سر می‌بریم، شاید دکوراسیون داخلی که تا قبل از آن آنقدر برایمان حیاتی نبوده بیش از پیش اهمیت داشته باشد.

ساختار بازار هنر | تاثیرات کرونا بر اقتصاد جهانی

به طور خلاصه فروشندگان تجارت محدودی را در بازار خصوصی انجام می‌دهند و بیش‌تر فروششان هم فروش اولیه است.

برت گوروی، یکی از بنیانگذاران گالری لوی گروهی و رییس سابق کریستی، در وبیناری که در ماه گذشته آن را برگزار کرد عنوان کرد:اندازه گیری قیمت ها در قسمت هایی از بازار سخت می‌باشد ولی بر اساس قیمت منصفانه بازار، نرخ بلو چیپ (به انواعی از سهام ابر شرکت ها گفته می‌شود که از نظر کیفیت، اطمینان، قابلیت و توانایی سودآوری شهرتی ملی را دارا می‌باشد، این اسم از بازی پوکر گرفته شده که ارزشمندترین امتیاز را چیپ‌های آبی دارند) برای هنرمندان پس از جنگ به پایین‌ترین سطح حراج سال ۲۰۱۵ تخمین زده شد.

در صورت وجود خریداران ،انتظار تخفیف ۳۵ تا۴۰ درصدی را نیز باید در نظر داشت ، زیرا درحال حاضر ما شاهد ذهنیت رفتگری هستیم!

برت گوروی  نیز دلیل این امر را کنترل روی قیمت‌ها، نسبت به سال ۲۰۰۸ که بازار هنر در کف قیمت بود، می‌داند

فقط در بخش هنرهای معاصر، قیمت ها طی دوسال منتهی به سپتامبر، ۳۱۳ درصد افزایش داشته که در نهایت فروش بی سابقه دو روزه دمین هرست در حراج سوت بای ۱۱۱.۴ میلیون پوند رقم خورد.

هشدار صندوق بین‌المللی پول | اقتصاد پسا کرونا

گوروی با اشاره به اصلاح سال۲۰۱۶ میگوید بازار هنر تا به حال به اندازه سال ۲۰۰۸ پریشان نبوده بنابراین ما شاهد فروش زیادی هستیم، یکی از دلایل اصلی سقوط در سال ۲۰۰۸ بدهی‌هایی بود که باید به بانک پرداخت می‌کردند.

مک اندرو میگوید امروزه موسسات مالی بسیار مقاوم تر هستند، بانک‌ها امروزه با بحران های مالی شان راحت‌تر از بحران مالی جهانی، مقابله می‌کنند و نسبت به دهه‌های گذشته مقدار زیادی نقدینگی و سرمایه جمع کرده‌اند تا آمادگی مقابله با بحران‌های اقتصادی احتمالی نظیر دهه های گذشته را داشته باشند.

با این حال، صندوق بین المللی پول هشدار می‌دهد فشارها و استرس‌های موجود می‌تواند خطاهایی را در صنعت مالی پدید بیاورد به ویژه اگر شرکت بدهی بالایی هم برای پرداخت داشته باشد در حالیکه خیلی‌ها معتقدند بازار از قبل به سمت سقوط روانه شده و کار از کار گذشته.
مک اندرو خاطر نشان می‌کند وضعیت موجود می‌تواند دومین و بی سابقه ترین رکود بزرگ در طول تاریخ را رقم بزند. وی می‌افزاید: رکود دوم در این برهه زمانی کوتاه، بسیار تاثیر گذارتر و مخرب تر از رکود اول خواهد بود. بسیاری از مشاغل دوباره شروع به فعالیت کرده بودند و بسیار هم خوب کار می‌کردند، به سختی در بخش گالری اعتبار و وام به دست آورده بودند، مشاغل زیر بار سنگین اجاره‌ها و هزینه های دیگر قرار گرفته بودند و بسیاری از اکنون بودجه اضافی برای خلاص شدن از پرداخت آن را ندارند.

 تحقیقات بازار هنر نشان می‌دهد تعداد قطعات فروخته شده در ماه مارس ۴۵ درصد نسبت به مارس سال۲۰۱۴ کاهش یافته.

نحوه توزیع تسهیلات بانکی |مشاغل کوچک را در اولویت قرار دهید

همانند سال ۲۰۰۸ دولت های سراسر جهان مولتی میلیاردر هستند، اگر اینطور نبود درخواست کمک‌های مالی چند تریولیون دلاری داشتند.

اقداماتی مانند افزایش سهام بورس بعد از سقوط ۲۳ مارس که شاهد آن بودیم، تقریبا ۱۰ تریلون دلار را نابود کرد اما سوال مهم این است که چرا بسته‌های محرک (که از طرف دولت برای تحریک اقتصاد متلاطم و افزایش اشتغال اعطا می‌شود.) به جای تعدیل ذخایر بانک‌ها و شرکت ها به اشخاص حقیقی و حقوقی یعنی شرکت ها داده می‌شود؟

همین اتفاق در سال ۲۰۰۸ اتفاق افتاد و واکنش‌های شدیدی را در دو طرف آتلانتیک به وجود آورد.

دونووان معتقد است بخش بانک باید با دولت همکاری کند تا از بقای مشاغل کوچک مطمئن شوند، یا دولت با انتقال سریع وجوه دولتی یا تامین وام موقتی جلوی انحطاط این بخش را بگیرد تا زمانیکه توانایی بازپرداخت آن را پیدا کنند.

وی اضافه می‌کند: اگر پیشنهادات فوق الذکر به ویژه برای مشاغل کوچک فقط یک هفته به تاخیر بیفتد، این مشاغل به شدت آسیب می‌بینند.

نجات بنگاه‌های کوچک هنری در شرایط شیوع کرونا

  برخی از اتاق فکرها نیز در بعضی از شرایط، خواستار پیوستن و همکاری کردن و حمایت مالی که شامل امنیت شغلی و در صنعت هواپیما، عدالت اقلیمی (اصطلاحی که برای تنظیم گرمایش زمین به عنوان موضوعی سیاسی و اخلاقی مورد بحث قرار می‌گیرد نه موضوعی زیست محیطی) می‌باشد، هستند.

مشاغل کوچک در اولویت قرار گرفتن برای دوران کرونا و اقتصاد هنر

  برای بسیاری از گالری‌ها و شرکت‌های کوچک که با موضوعاتی از این دست مانند پرداخت اجاره و چک، دست و پنجه نرم می‌کنند، کمک‌های کوتاه مدت می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

عکس

فورلوگ اسکم، که به کشوری مثل آلمان را در بحران سال ۲۰۰۸ کمک کرد عقیده دارد که باید مخارج کلی را کاهش دهد. دونووان اظهار می‌دارد: این نکته نیز مهم می‌باشد که نباید بیکاری متورم شود.

نقش آسیا در نجات اقتصاد هنر

در حالیکه آمریکا و اروپا در صدد مبارزه با بیماری همه گیر اخیر می‌باشند، قاره آسیا میتواند کورسوی امیدی ایجاد کند همانطور که فروشندگان و حراجی‌ها معتقدند تجارت به صورت آزمایشی در حال پیشی گرفتن و بهبود یافتن در منطقه خواهد بود مخصوصا وقتی کشورها از قرنطینه خارج شوند.

بازارها همیشه از مرکزی به مرکز دیگر منتقل شده‌اند، همانگونه که نیویورک برای سالیان متمادی در مرکز قرار داشت، حال این مرکز کجا خواهد بود؟ آیا ممکن است آنلاین باشد؟

 نقش چین در اقتصاد هنر | دوران پساکرونا

حداقل در این برهه زمانی می‌توان گفت قدرت بازار در دست شرق است، اما آیا ممکن است خریداران چینی به بازار هنر رونقی دوباره ببخشند همانطور که در سال۲۰۱۰ بازار چین علی رغم بحران مالی جهانی رونق داشت؟

از آن زمان تا کنون تجارت چین تغییر چشمگیری داشته که شامل اقدامات مشکوک و سوداگرایانه اش بوده است. مک اندرو اشاره می‌کند که این تفکر خوشبینانه راجب به فروش در چین در درازمدت نادرست می‌باشد، و پیش بینی می‌کند افزایش فروش را مانند سال۲۰۱۰، بازار چین نخواهد تجربه کرد حتی اگر درخواست تقاضا افزایش پیدا کند، هنوز مشکل عرضه در بازار وجود دارد.

به علاوه، دنبال کردن هنر به عنوان یک کلاس دارایی که در واقع ایده ی رایج بعد از آخرین بحران جهانی بوده می توان گفت حداقل در کوتاه مدت نامناسب بوده.

آینده بازار هنر | دوران پساکرونا

امیدوار هستیم اقتصاد جهانی وضعیت خودش را بعد از قرنطینه با استفاده از الگوی v بهبود ببخشد. همانطور که مک اندرو می‌گوید:

اولین امید ما این است که این یک بحران کوتاه مدت باشد و همه چیز با تقاضای بیشمار خریداران به روال سابق خود برگردد.

همانطور که می‌دانیم تحریک خریداران در بازار هنر،در حال حاضر بعید به نظر می‌رسد حتی با وجود پیش بینی‌های انجام شده توسط اقتصاددانان که مبنی بر رشد ۵.۸ درصدی اقتصاد در سال ۲۰۲۱ است.

تحلیل های انجام شده بهبود این وضع را با الگوی U شکلی که به ته چسبیده، نشان می‌دهد و این محتمل‌ترین نتیجه از یک زندگی اجتماعی خارج از قرنطینه می‌باشد.

از آنجایی که موج دوم کرونا کشورهای آسیایی را تهدید می‌کند پیش بینی می‌شود با الگوی w فرورفته مواجه شوند.
آنچه مسلم است این موضوع است که این بحران موجب فعالیت دوباره اقتصاد شد. متاسفانه بی‌انصافی و نابرابری در بازار هنر بحث امروز و دیروز نیست و ریشه تاریخی دارد و بحث ما این نیست که صنعت هنر بعد از این بحران به چه شکلی خواهد بود بلکه بحث ما این است که چکار کنیم صنعت هنر بدرخشد؟

منبع: theartnewspaper
آنی شاو/مترجم:علیرضا آران

رسانه اقتصادی اجتماعی دورنمای اقتصاد

دورنمای اقتصاد
https://www.asianews.ir/u/1O9
اخبار مرتبط
اکبر عالمی، منتقد سینما و مستندساز بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت وی مجری برنامه پرطرفدار «هنر هفتم» در دهه 70 بود.
علی فلاح زاده، فارغ التحصیل دکترای پژوهش هنر از دانشگاه «یو ام» مالزی، در نوشته اخیر خود با ترجمه و تخلیصی از اثر پروفسور جانسون، استاد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه نیویورک و مولف کتابی در باب مجسمه ساز ایتالیایی دوناتلو، به معرفی زندگی هنری و آثار این هنرمند ایتالیایی دوره رنسانس میانی پرداخته است.به زعم فلاح زاده، تندیسها و نقش برجسته های دوناتلو، زمینه ساز استقلال هنر مجسمه سازی از معماری اند و بدان جهت که برای اولین بار قوانین پرسپکتیو خطی در آنها استفاده شده است، از اهمیت والایی برخوردارند.
معاون امور هنری وزارت ارشاد در یادداشتی گلایه‌آمیز با جمله «تندیس‌هایی که حس شرمساری را برمی‌انگیزند!» از ساخت تندیس‌های نازیبا و نام مناسب که در ماه‌های گذشته در چند شهر نصب شده‌اند، انتقاد کرد.
نمایش «عشق روزهای کرونا» با کارگردانی محمد رحمانیان به خاطر حضور گربه در یکی از اپیزودهای آن با مشکل سانسور مواجه شد.
«دیانا ریگ» بازیگر نقش اولنا تایرل در سریال پرطرفدار بازی «تاج و تخت» و «اِما پیل» در سریال «انتقام‌جویان، در اثر سرطان درگذشت.
مدیر عامل خانه هنرمندان گفت به دلایل جدی مالی این مرکز به زودی تعطیل خواهد شد.
برخی رسانه ها و کاربران شبکه های اجتماعی مدعی شده اند که محمدرضا فروتن در آلمان تغییر جنسیت داده است.
براساس تصویری که فزرند هوشنگ گلشیری از تصویر روی جلد چاپ تازه رمان "شازده احتجاب" در توییتر خود منتشر کرده، نقاشی اثر آیدین آغداشلو حذف شده است.
منوچهر طیاب کارگردان سینمای مستند امروز 4 شهریور ماه در اثر بیماری در بیمارستانی در وین درگذشت.
فراز تاجیک، خواننده جوان کشورمان، معتقد است که با وجود عدم فعالیت اجراهای عمومی، به دلیل علاقه مردم به موسیقی، این روزها همچنان به تولید موزیک مشغول است؛ هر چند که وضعیت نامساعد اقتصادی و حمایت دولت ها تنها از گروهی خاص در این حوزه، عرصه را بر قشر موسیقی نیز تنگ کرده است. با تاجیک به بهانه انتشار و پخش تازه ترین ویدیو کلیپش با نام «بدون تو» گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه می آید:
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید