صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۹ آبان ۱۳۹۹ / ۰۴:۴۶
کد خبر: 2940
گزارشگر: 213
۱۲۵۷
۰
۰
۱
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

تنزل ارزش پول ملی

تنزل ارزش پول ملی
در اثر تنزل ارزش پول داخلی، خالص صادرات افزایش می یابد ولی بر شدت هزینه‌های تولید نیز افزوده می‌شود. از طرفی با بهبود ارزش پول داخلی از خالص صادرات کاسته شده و هزینه‌های تولید کاهش می یابند.
در اثر تنزل ارزش پول داخلی، خالص صادرات افزایش می یابد ولی بر شدت هزینه‌های تولید نیز افزوده می‌شود. از طرفی با بهبود ارزش پول داخلی از خالص صادرات کاسته شده و هزینه‌های تولید کاهش می یابند.

افزایش هزینه¬ های تولید، کاهش حاشیه سود و کاهش توان رقابتی، کمبود سرمایه در گردش بنگاه¬ها، اختلال در سیستم خریدها و معاملات اقتصادی از مهمترین تاثیرات نوسانات نرخ ارز در اقتصاد کشور می باشد. در چنین شرایطی، تولیدکنندگان نیز ملزم به خرید نقدی مواد اولیه هستند که به¬دلیل حجم بالای نیاز آنها با مشکل مواجه می¬شوند.

سیاست‌های اخیر ارزی کشور به گونه‌ای بوده که واحدهای تولیدی ما در تامین مواد اولیه خود با مشکل جدی مواجه شده‌اند که با ادامه این روند شاهد تعطیلی واحدهای تولیدی و از دست رفتن اشتغال ایجاد شده خواهیم بود. تاخیر در انجام مبادلات بین المللی و ورود موارد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

بی شک حمایت همه جانبه دولت و مسئولین، کمک به رفع مشکلات و موانع تولید و فراهم نمودن تسهیلات و شرایط مناسب برای تولیدکنندگان لازمه ایجاد بسترهای مناسب در جهت رونق تولید و اقتصاد ملی است. مبارزه جدی با ورود کالاهای قاچاق به کشور و ایجاد شرایط با ثابت اقتصادی و کنترل نرخ ارز جهت ایجاد اطمینان و امنیت برای سرمایه گذاران از پیش نیازهایی است که نگاه موشکافانه، مدبرانه و همت عالی تمامی مسئولین و سیاست گذاران اقتصادی را می طلبد.

در شرایطی که تولیدکنندگان داخلی با تمام توان به تولید محصولات با کیفیت و قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی همت می ورزند و نیروهای متخصص ، جوان، کارآزموده، خلاق و تحصیلکرده کشورمان در طرح ایده ها و نوآوری و همگامی با آخرین تکنولوژی ها و دستاوردهای روز دنیا از هیچ کوششی فروگذار نمی کنند. ورود بی رویه و کنترل نشده و اغلب قاچاق محصولات مشابه خارجی به کشورمان و پر کردن لاین های فروشگاهها با این محصولات بی انصافی در حق تولیدکننده زحمتکش، نیروهای تحصیلکرده و فرهیخته و کارگر زحمتکش ایرانی است و خوابیدن چرخ های تولید بسیاری از صنعتگران و تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و بیکار خیل عظیمی از نیروهای کار از پیامدهای این بی تدبیری است./

https://www.asianews.ir/u/1Ql
اخبار مرتبط
فلفل میوه درختچه ای بالارونده و گل دهنده و از خانواده Piperaceae می باشد که معمولاً این میوه خشک می شود و به عنوان یک چاشنی و ادویه استفاده می شود؛ دارا بودن آنتی اکسیدان قوی و خاصیت ضد پیری از مهم ترین خواص این میوه یا ادویه است.
بیش از ۱۰ درصد از ارزش افزوده بخش صنعت کشور از تولیدات صنعت غذای کشور تامین می‌شود. در سال 97 صادرات محصولات تبدیلی کشاورزی و مواد غذایی ایران به 5/5 میلیارد دلار رسید که با وجود تحریم های شدید علیه ایران این رقم قابل توجه است
عملکرد سیستم ایمنی بدن نقشی مهمی در پیشگیری از بیماری های تنفسی از جمله بیماری کرونا دارد و برای تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به عوامل بیماری‌زا به ویژه ویروس کرونا در این ایام، باید ضمن رعایت نکات بهداشتی، توصیه‌های تغذیه‌ای و دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن را بسیار جدی گرفت.
هر ایرانی سالانه به طور متوسط ۴۲ لیتر نوشابه مصرف می‌کند و در ۲۰ سال اخیر مصرف نوشابه‌های گازدار در کشور نزدیک به ۱۵ درصد افزایش داشته ولی مصرف شیر و لبنیات تنها حدود یک دهم درصد رشد کرده است!
در حال حاضر حدود 60 شرکت فعال در ترکیه در زمینه صادرات به قطر فعالیت هستند و کشور ترکیه با قطر مناسبات سیاسی و تجاری خوبی دارد. اما یکی از مزیت های کشور ما نسبت به ترکیه این است که صادرات از ترکیه به قطر فقط از طریق هوایی امکانپذیر است در حالیکه صادرات ما به قطر از طریق بنادر هم انجام می گیرد.
با توجه به نوسان‌های ارزی و محدودیت‌های بین‌المللی، واردات محصولات مشابه خارجی و مواد اولیه با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده است و شرایط فعلی فرصت مناسبی برای توسعه صنایع داخلی است.
مناطق آزاد با تسهیل مقررات و کاهش بروکراسی‌های اداری و با توجه به اینکه خارج از قلمرو گمرکی است در توسعه صادرات نقش مهمی ایفا می کند؛ این در حالی است که اصلاح نظام بانکی و تطابق با قوانین بین المللی از مهم ترین ضرورت هایی است که باید در مناطق آزاد در دستور کار قرار گیرد.
امروز روز ملی صادرات است و کشور ما به لحاظ جغرافیایی، ترانزیتی و موقعیت استراتژیک منطقه ای شرایط فوق العاده ای دارد که می تواند از مزیت های مهم در تجارت خارجی باشد که باید از این موقعیت بی نظیر بهره برد، ولی یکی از عمده مشکلاتی که در ایران وجود دارد این است که بدون شناخت کافی وارد بازارها می‌شویم و همین امر سبب می شود که واحدهای تولیدی و صنعتی آسیب دیده و در رقابت با سایر رقبا با شکست روبه‌رو می‌شوند.
بعد از جنگ جهانی دوم ایده ایجاد مناطق آزاد تجاری با هدف رسیدن به اقتصاد آزاد و گسترش صادرات در میان کشورهای جهان شکل گرفت وتاسیس مناطق آزاد تجاری در ایران نیز با هدف کمک به توسعه صادرات و ارز آوری و اشتغال آفرینی و گسترش فعالیت های اقتصادی با کشورهای منطقه ایجاد شد.
امنیت غذایی در واقع به معنای دسترسی همه افراد یک جامعه در تمام طول عمر به غذای سالم و کافی برای داشتن یک زندگی سالم و فعال است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید