صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۸ مهر ۱۳۹۹ / ۱۴:۰۳
کد خبر: 2779
گزارشگر: 213
۱۵۱۷
۰
۰
۱
دکتر مهدی کریمی تفرشی/یادداشت

پایانه های صادراتی و رونق صادرات غیر نفتی

پایانه های صادراتی و رونق صادرات غیر نفتی
بعد از جنگ جهانی دوم ایده ایجاد مناطق آزاد تجاری با هدف رسیدن به اقتصاد آزاد و گسترش صادرات در میان کشورهای جهان شکل گرفت وتاسیس مناطق آزاد تجاری در ایران نیز با هدف کمک به توسعه صادرات و ارز آوری و اشتغال آفرینی و گسترش فعالیت های اقتصادی با کشورهای منطقه ایجاد شد.
بعد از جنگ جهانی دوم ایده ایجاد مناطق آزاد تجاری با هدف رسیدن به اقتصاد آزاد و گسترش صادرات در میان کشورهای جهان شکل گرفت.تاسیس مناطق آزاد تجاری در ایران نیز با هدف کمک به توسعه صادرات و ارز آوری و اشتغال آفرینی و گسترش فعالیت های اقتصادی با کشورهای منطقه ایجادشد.

ایجاد پایانه های صادراتی در کشور را قطعاً می توان گام مثبتی در تسهیل صادرات غیرنفتی دانست.

در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی تلاش شد تا از حداکثر ظرفیت های داخلی و بین المللی مناطق آزاد تجاری بهره برداری شود و با شکل گیری این مناطق صادرات کشور بویژه صادرات مجدد کالا از ناحیه مناطق آزاد کشوها رشد 30 درصدی را در دولت یازدهم تجربه کرد.

به دلیل گستردگی کشور و اینکه توانمندهای صادراتی در مناطق مختلف پراکنده شده اند وجود پایانه های صادراتی باعث تمرکز خدمات و امکانات برای صادرکنندگان در مناطق مختلف و سهولت دسترسی به این خدمات در نقاط مختلف کشور است.

باید پتانسیل های صادراتی در کلیه مناطق کشور بررسی و نیازهای هر استان به ایجاد یا عدم ایجاد پایانه¬های صادراتی شناسایی گردد و محدوده جغرافیایی این پایانه ها با توجه به مزیت نسبی این مناطق تعیین شود.

لازم است این پایانه ها مراکزی جهت ارائه خدمات ارزش افزوده باشند. این خدمات می تواند شامل کنترل کیفیت، بسته بندی، فرآیندهای پردازش پیش از صادرات و حتی خدمات مشاوره ای از جمله تحقیقات بازار علاوه بر خدمات گمرک، بیمه و حمل و نقل باشند و مزیتی که بر ای صادرکنندگان دارد شامل حفظ کیفیت مطلوب محصولات بویژه محصولات کشاورزی و دسترسی یکسان به خدمات با هزینه مناسب است و این خود از عوامل ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان برای افزایش سطح کیفی محصولات است.

هدف و برنامه دولت ایجاد مناطق آزاد در جوار کشورهای همسایه بوده است تا باعث تقویت و بهبود روابط اقتصادی و اجتماعی بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همسایه گردد، به نحوی که برای تعامل موثر با هر کشور حداقل یک منطقه آزاد داشته باشیم./

https://www.asianews.ir/u/1NK
اخبار مرتبط
امنیت غذایی در واقع به معنای دسترسی همه افراد یک جامعه در تمام طول عمر به غذای سالم و کافی برای داشتن یک زندگی سالم و فعال است.
استاندارد از پایه‌های استوار علم است که در پیشرفت صنعت و اقتصاد نقش بسزایی دارد و باید در جهت افزایش سطح کیفیت تلاش کرد تا به فن‌آوری پیشرفته تولید هر محصول نایل آمد و حمایت از تولید و سرمایه ملی تنها در سایه توجه به تولید و ارایه خدمات با کیفیت و استاندارد میسر است.
با توجه به اینکه کشور ما کشوری چهار فصل است و موقعیت خوبی از لحاظ اقلیمی و جغرافیایی دارد از پتانسیل بالایی در تولید انواع محصولات کشاورزی برخوردار است که باید با اصلاح مناسب زیرساخت های کشاورزی و پاسخگویی به نیازهای کشاورزان از این پتانسیل بالا به نحو مطلوبی بهره برداری کرد.
در طول سال های تحریم، تولیدکنندگان و تأمین کنندگان صنعت غذا همواره کوشیده اند علیرغم تمام ناملایمات و مشکلات عدیده اقتصادی کمر خم نکنند و حفظ کیفیت محصولات غذایی و سلامت جامعه را در الویت قرار داده و غذای سالم و با قیمت معقول و در توان مردم جامعه را بر سر سفره های مردم قرار دهند، ولی بی شک به دلیل حساسیت این صنعت، رفع موانع اقتصاد و نوسانات بازار نیاز به نگاه ویژه دولت و مسئولان دارد.
نمایشگاه مهمترین ابزار ارتباطی برای صنایع و مشاغل مختلف و از قدرتمندترین وسایل ارتباط جمعی است که نقش بسیار مهمی در اقتصاد هر کشوری دارد و ویترین اقتصاد کشور و محرک اصلی تولید ناخالص ملی است.
زردچوبه یک آنتی بیوتیک و آنتی اکسیدان طبیعی است و گیاهی است از خانواده زنجبیل و یکی از پرکاربردترین ادویه جات به شمار می رود.
بسیاری از شرکت‌ها و واحدهای تولیدی در ایران این قابلیت را دارند که پاسخگوی نیازهای منطقه باشند بنابراین اگر از این فرصت با شناخت کافی از بازارهای هدف استفاده شود، می‌توان علاوه بر افزایش میزان صادرات شاهد ماندگاری در بازارهای هدف بود.
بی توجهی به برندسازی در صادرات محصولات کشاورزی ایران یکی از دلایل ضعف در توسعه صادرات غیرنفتی است.
دولت با برداشتن موانع صادراتی و کمک به رونق تولید کالاهای صادرات محور و کالاهایی که کشور در تولید آنها مزیت نسبی دارد و گسترش صادرات بویژه صادرات غیرنفتی به طور جدی کمک کند تا در کنار آن از اقشار ضعیف جامعه حمایتی مستقیم ‌شود.
بسته بندی یکی از مؤلفه های مهم برای صادرات محصول محسوب می شود و به همین دلیل این صنعت در کشور ما نیازمند یک تحول اساسی و جهش بزرگ است و باید بتواند خود را با استانداردهای صنعت بسته بندی دنیا هماهنگ و به روز کند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید