صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۱ آبان ۱۳۹۹ / ۱۷:۰۲
کد خبر: 2966
گزارشگر: 213
۱۱۹۴
۰
۰
۱
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

عرصه کارآفرینی و دوران بحران

عرصه کارآفرینی و دوران بحران
کارآفرینی و ورود به فضای کسب و کار و تولید بویژه در شرایط بحران اقتصادی، رکود و تحریم ویژگی های شخصیتی منحصر بفرد در کنار همت عالی و شهامت مبارزه و تسلیم ناپذیری را می طلبد.

کارآفرینی و ورود به فضای کسب و کار و تولید بویژه در شرایط بحران اقتصادی، رکود و تحریم ویژگی های شخصیتی منحصر بفرد در کنار همت عالی و شهامت مبارزه و تسلیم ناپذیری را می طلبد و توانایی مقابله با مشکلات، محدودیتها و شکست ها از ویژگی هایی است که یک کارآفرین باید آن را داشته باشند.

وقتی تصمیم به ورود به فضای کسب و کار و کارآفرینی می گیرید باید در وهله اول به نوعی خودارزیابی از توانایی ها ، مهارت ها و ویژگیهای فردی و اجتماعی و روحیات خود داشته و توانمندی مدیریت بحران را در خود بررسی نمایید.

اگر چه ایران به لحاظ تولید ناخالص داخلی در رتبه 18 قرار دارد ولی بر اساس پتانسیل‌های بالقوه سرزمینی (وسعت سرزمین، دسترسی به آب‌های آزاد بین‌المللی، تعداد همسایگان، بازار منطقه‌، کریدورهای حمل و نقل و ....) و نیروی انسانی (تعداد جمعیت در سن کار و میران تحصیلات)، ایران می‌تواند در رتبه 12 در جهان قرار گیرد و جزو اقتصادهای پیشرو در جهان به شمار آید.

کشور ایران هنوز اقتصادی مبتنی بر عوامل تولید دارد. به عبارتی هنوز نیروی کار به شکل کاملا تخصصی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

در گزارش سال 2017 موسسه جهانی" کارآفرینی و توسعه" شاخص جهانی کارآفرینی، رتبه ایران در میان کشورهای جهان، ۸5 و در میان کشورهای منطقه در رتبه 16 قرار گرفته است . که این موضوع جای تامل بسیار دارد.

حمایت از تولید داخلی و توجه به صنعتگران ایرانی از مهم ترین عوامل برای ایجاد اشتغال پایدار و افزایش بهره وری داخلی است.

نقش فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در توسعه و ارتقاء کیفیت صنایع و تولیدات یک نقش کلیدی است و این در حالی است که از یک سو دست‌اندرکاران صنعت و از سوی دیگر فارغ‌التحصیلان به اهمیت جایگاه خود پی نبرده‌اند و این موضوع توجه نهاد های علمی و اجرایی تصمیم گیر را در این زمینه طلب می‌کند.

بنابراین داشتن یک پشتوانه خوب مالی و سرمایه بالا بهیچ عنوان تضمین کننده یک حضور موفق و پابرجا در عرصه تولید صنعت و کسب و کار نیست و داشتن هوش اقتصادی و یادگیری اصول و مبانی مدیریت بحران و مهارت های خاص کسب و کار و بویژه روحیه جهادی مبارزه با مشکلات و چالش ها و تبدیل آن به فرصت ها از ملزومات کلیدی حضور موفق در عرصه کسب و کار و کارآفرینی است.

مرکز تجارت بین الملل سازمان همکاری‌های اسلامی که مقر آن در مالزی است، در راستای ترویج و توسعه تجارت بین کشورهای اسلامی، پس از ارزیابی نامزدهایی از 57 کشور اسلامی توسط شورای عالی داوران بین‌المللی، 38 نفر از مدیران برتر را از سراسر دنیا به عنوان برندگان جایزه توسعه ‏کارآفرینی جهان اسلام انتخاب و معرفی کرد.

در این مراسم اینجانب این افتخار را داشتم که به عنوان نماینده ایران موفق به دریافت جایزه کارآفرین برتر جهان اسلام شوم تا افتخاری دیگر در اهتزاز پرچم مقدس جمهوری اسلامی در سطح جهان رقم بخورد./


مهدی کریمی تفرشی
https://www.asianews.ir/u/1QJ
اخبار مرتبط
در اثر تنزل ارزش پول داخلی، خالص صادرات افزایش می یابد ولی بر شدت هزینه‌های تولید نیز افزوده می‌شود. از طرفی با بهبود ارزش پول داخلی از خالص صادرات کاسته شده و هزینه‌های تولید کاهش می یابند.
عدم ثبات اقتصادی در کشور و نوسانات بازار ایجاد شرایط امن و مطمئن برای سرمایه گذاری را مختل کرده و احساس امنیت و اعتماد کافی را در سرمایه گذاران به مخاطره می اندازد.
فلفل میوه درختچه ای بالارونده و گل دهنده و از خانواده Piperaceae می باشد که معمولاً این میوه خشک می شود و به عنوان یک چاشنی و ادویه استفاده می شود؛ دارا بودن آنتی اکسیدان قوی و خاصیت ضد پیری از مهم ترین خواص این میوه یا ادویه است.
بیش از ۱۰ درصد از ارزش افزوده بخش صنعت کشور از تولیدات صنعت غذای کشور تامین می‌شود. در سال 97 صادرات محصولات تبدیلی کشاورزی و مواد غذایی ایران به 5/5 میلیارد دلار رسید که با وجود تحریم های شدید علیه ایران این رقم قابل توجه است
عملکرد سیستم ایمنی بدن نقشی مهمی در پیشگیری از بیماری های تنفسی از جمله بیماری کرونا دارد و برای تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به عوامل بیماری‌زا به ویژه ویروس کرونا در این ایام، باید ضمن رعایت نکات بهداشتی، توصیه‌های تغذیه‌ای و دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن را بسیار جدی گرفت.
هر ایرانی سالانه به طور متوسط ۴۲ لیتر نوشابه مصرف می‌کند و در ۲۰ سال اخیر مصرف نوشابه‌های گازدار در کشور نزدیک به ۱۵ درصد افزایش داشته ولی مصرف شیر و لبنیات تنها حدود یک دهم درصد رشد کرده است!
در حال حاضر حدود 60 شرکت فعال در ترکیه در زمینه صادرات به قطر فعالیت هستند و کشور ترکیه با قطر مناسبات سیاسی و تجاری خوبی دارد. اما یکی از مزیت های کشور ما نسبت به ترکیه این است که صادرات از ترکیه به قطر فقط از طریق هوایی امکانپذیر است در حالیکه صادرات ما به قطر از طریق بنادر هم انجام می گیرد.
با توجه به نوسان‌های ارزی و محدودیت‌های بین‌المللی، واردات محصولات مشابه خارجی و مواد اولیه با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده است و شرایط فعلی فرصت مناسبی برای توسعه صنایع داخلی است.
مناطق آزاد با تسهیل مقررات و کاهش بروکراسی‌های اداری و با توجه به اینکه خارج از قلمرو گمرکی است در توسعه صادرات نقش مهمی ایفا می کند؛ این در حالی است که اصلاح نظام بانکی و تطابق با قوانین بین المللی از مهم ترین ضرورت هایی است که باید در مناطق آزاد در دستور کار قرار گیرد.
امروز روز ملی صادرات است و کشور ما به لحاظ جغرافیایی، ترانزیتی و موقعیت استراتژیک منطقه ای شرایط فوق العاده ای دارد که می تواند از مزیت های مهم در تجارت خارجی باشد که باید از این موقعیت بی نظیر بهره برد، ولی یکی از عمده مشکلاتی که در ایران وجود دارد این است که بدون شناخت کافی وارد بازارها می‌شویم و همین امر سبب می شود که واحدهای تولیدی و صنعتی آسیب دیده و در رقابت با سایر رقبا با شکست روبه‌رو می‌شوند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید