صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۸ آذر ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۴
کد خبر: 3183
گزارشگر: 213
۲۰۱۵
۰
۰
۷
براساس گزارش تازه وزارت صنعت، معدن و تجارت:

افزایش ۳۱۴ درصدی ۸۴ قلم کالای اساسی نسبت به سال گذشته/گرانی بی سابقه گوشت و لبنیات

افزایش ۳۱۴ درصدی ۸۴ قلم کالای اساسی نسبت به سال گذشته/گرانی بی سابقه گوشت و لبنیات
تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که در مهر ماه سال‌جاری از بین ۸۹ قلم کالای اساسی مورد بررسی قیمت ۸۴ کالا تا ۳۱۴ درصد نسبت به مهر ماه سال گذشته افزایش داشته است و قیمت اقلام مصرفی روزمره نیز بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

از بین ۸۹ کالایی که تغییرات قیمت آن‌ها از مهر ماه سال۹۸ تا ماه مهرماه سال۹۹ در گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت بررسی شده است قیمت ۱۳ کالا از ۱۰۰ تا ۳۱۴ درصد گران‌تر شده است. از جمله چهار نوع تیر آهن بین ۱۹۹/۴ درصد تا ۳۱۴/۶ درصد افزایش یافته است. همچنین کنجاله سویای وارداتی ۲۷۴/۹ درصد، لپه ۱۴۰/۴ درصد، لوبیا قرمز ۱۰۳/۸ درصد، عدس ۱۷۰ درصد، برنج هندی ۱۶۰/۴ درصد و برنج پاکستانی باسماتی نیز۱۱۲/۴ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

 از میان ۸۹ کالای مورد بررسی، همچنین ۲۴ کالا در مهر ماه سال‌جاری نسبت به مهر ماه سال۹۸ بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

از جمله تخم مرغ با ۹۴/۵ درصد، گوشت مرغ با ۵۰/۶ درصد، مرغ زنده با ۵۳/۳ درصد، شکر با ۵۸/۱ درصد، قند شکسته با ۵۳/۱ درصد، کره پاستوریزه با ۷۲/۶ درصد، لوبیا چیتی با ۷۸ درصد، نخود با ۸۶/۶ درصد و همچنین گوجه فرنگی با ۸۱/۳ درصد، پیاز با ۶۳/۸ درصد و موز با ۷۴/۱ درصد از جمله کالاهایی مصرفی هستند قیمت آنها در مهر ماه سال‌جاری نسبت به مهر ماه ۹۸ بین ۵۰ تا صد درصد افزایش یافته است.

در آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین کنجاله سویای وارداتی که نوعی خوراک دام و طیور است نسبت به مهر ماه سال گذشته بیش از ۲۷۰ درصد گران شده است. این افزایش قیمت به طور مستقیم بر افزایش قیمت مرغ تاثیر گذاشته و قیمت هر کیلو گوشت مرغ را در هفته‌های گذشته به بیش از ۳۰ هزار تومان رساند.

مرکز آمار ایران در گزارشی که شنبه اول آذرماه منتشر کرده بود، نرخ تورم نقطه‌ به نقطه در آبان‌ماه سال جاری ۴۶/۴ درصد اعلام کرد.

در گزارش مرکز آمار نرخ تروم برای خانوارهای شهری بیش از ۴۵ درصد و برای خانوارهای روستایی بالاتر از ۵۰ درصد اعلام شده بود که به معنای آن است خانوار ایرانی برای خرید «کالا و خدمات یکسان» در آبان سال‌جاری باید نزدیک به ۵۰ درصد هزینه‌های بیشتری نسبت به آبان پارسال پرداخت کند.

آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اما رشد قیمت‌ها در ۸۴ قلم از کالاها که بخشی از آن کلاهای اساسی و خوراکی است تا ۳۱۴ درصد اعلام کرده است./

https://www.asianews.ir/u/1TX
اخبار مرتبط
نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: حقوق کارگران فقط به میزان حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد در ابتدای سال و فقط یک بار افزایش یافته است، اما نرخ تورم و قیمت کالاهای اساسی روز به روز افزایش یافته است.
از یکسو با ترمیم مزد مخالفت می‌کنند و نمی‌خواهند مزد کارگران را به سبد معیشت برسانند و از سوی دیگر، می‌گویند قادر به کنترل تورم نیستیم؛ اما کارگرانی که در این چنبره اسیر شده‌اند، چه باید بکنند؟!
گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از تورم در ایران نشان می‌دهد که مصرف گوشت قرمز در سال ۹۸ در میان طبقه متوسط جامعه به‌نسبت سال ۹۵ بیش از ۳۰ درصد کاهش داشته است.
بر اساس بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، متوسط مصرف کالاهای اساسی در سال ۱۳۹۸ در مقایسه با سال ۱۳۹۵ کاهش قابل توجهی یافته است.
براساس آخرین آمارها، بازنشستگان صندوق‌های کشوری و لشگری، روی هم، در بیشترین حالت، ۲.۵ میلیون نفر هستند؛ اما بازنشستگان تامین اجتماعی، ۳.۵ میلیون نفر هستند؛ وقتی دولت برای ۲.۵ میلیون نفر، ۲۸ هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی اختصاص داده، چرا برای ۳.۵ میلیون نفر حداقل ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار سالانه‌ی همسان‌سازی در نظر نگیرد؟!
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید