صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۸ آذر ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۴
کد خبر: 3186
گزارشگر: 213
۵۵۷
۰
۰
۳
سخنگوی قوه قضاییه خبر داد:

تایید حکم اعدام روح‌الله زم در دیوان عالی ایران

تایید حکم اعدام روح‌الله زم در دیوان عالی ایران
غلامحسین اسماعیلی،‌ سخنگوی قوه قضاییه که پیش از این گزارش‌ها درباره تایید حکم اعدام زم را «غیرقابل اعتماد» خوانده بود،‌ امروز اعلام کرد دیوان عالی کشور حکم اعدام را تایید کرده است.

غلامحسین اسماعیلی،‌ سخنگوی قوه قضاییه که پیش از این گزارش‌ها درباره تایید حکم اعدام زم را «غیرقابل اعتماد» خوانده بود،‌ روز سه‌شنبه ۱۸ آذرماه اعلام کرد دیوان عالی کشور حکم اعدام را تایید کرده است.

اسماعیلی گفت: «بیش از یک ماه قبل دیوان عالی کشور به حکم روح‌الله زم رسیدگی کرد و حکم صادره به تایید رسید.»

پیش از این خبرگزاری تسنیم،‌  در آبان‌ماه به نقل از احمد مرتضوی مقدم، رییس دیوان عالی، نوشته بود رای پرونده زم صادر شده و سخنگوی قوه قضاییه آن را اعلام خواهد کرد. اما اسماعیلی این گزارش‌ها را «گمانه‌زنی» خواند.

سخنگوی دستگاه قضایی در تیرماه اعلام کرده بود که زم برای اتهام‌ «افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم و در ارتباط با سایر عناوین اتهامی ۱۳ گانه برای او حکم حبس تعیین شده است.

روح‌الله زم فرزند محمدعلی زم، از روحانیون نزدیک حکومت که قبلا ریاست سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و حوزه هنری را بر عهده داشت،‌ است. روح‌الله زم از فعالان رسانه‌ای بود که پس از بازداشت در جریان اعتراض‌های سال ۱۳۸۸ وقتی آزاد شد، ایران را ترک کرد. او پس از آن کانال تلگرامی «آمدنیوز» را تاسیس و مدیریت کرد و در فرانسه اقامت داشت. این روزنامه‌نگار مهرماه سال ۹۸ پس از سفری به عراق مفقود شد.

درپی آن، سپاه پاسداران روز ۲۲ مهر در بیانیه‌ای از بازداشت و انتقال او به ایران خبر داد.

دادگاه پرونده زم از بهمن‌ماه سال گذشته و با ۱۷ عنوان اتهامی آغاز و آخرین جلسه دادگاه او در خردادماه برگزار شد.

حکم اعدام زم از سوی نهادها و فعالان حقوق بشری داخلی و بین‌المللی مورد اعتراض قرار گرفته است.


اتهامات زم در دادگاه

«جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی» کشورهای اسرائیل و فرانسه، «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» و «مشارکت در جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده به قصد ارائه به دیگران» از جمله عناوین اتهامی بوده که درباره ارتباطات و فعالیت‌های روح‌الله زم در خارج کشور مطرح شده بود.

همچنین دادگاه این فعال رسانه‌ای در زمینه اقدامات مرتبط با امنیت کشور، اتهام‌های او را «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی»، «مشارکت در اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار»، «تحریک موثر نیروهای رزمنده و اشخاص در خدمت نیروهای مسلح به عصیان،‌ فرار،‌ تسلیم و یا عدم اجرای وظایف نظامی» بر شمرد.

علاوه بر دست‌کم هفت اتهام مربوط به فعالیت‌های رسانه‌ای او،‌ زم به «افساد فی‌الارض» و «تحصیل مال نامشروع» نیز متهم شد./

https://www.asianews.ir/u/1TZ
اخبار مرتبط
گزارشگران بدون مرز با اشاره به اینکه چند منبع گفته‌اند حکم اعدام روح‌الله زم، در دیوان عالی ایران تایید شده است، خواستار دخالت فوری گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل متحد در این زمینه شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید