صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲ دی ۱۳۹۹ / ۰۲:۲۱
کد خبر: 3310
گزارشگر: 213
۵۳۳
۰
۰
۱
یادداشت

نوشیدن آب و تصمیم‌گیری بهتر!

نوشیدن آب و تصمیم‌گیری بهتر!
تحقیق اخیر عملکرد شناختی شرکت‌کنندگان پس از اجتناب از خوردن و آشامیدن از شب قبل با زمان خوردن میزان آب کافی بررسی شد و محققان دریافتند، افرادی که قبل از آزمایش ۵۰۰ میلی‌لیتر آب نوشیده بودند، عملکرد بهتری در کارها برای سنجش بازتاب شناختی در قضاوت و تصمیم‌گیری نشان دادند؛ در حالی که متخصصان دریافتند نوشیدن آب سبب بهبود حافظه و تمرکز می‌شود.

در تحقیق اخیر عملکرد شناختی شرکت‌کنندگان پس از اجتناب از خوردن و آشامیدن از شب قبل با زمان خوردن میزان آب کافی بررسی شد. محققان دریافتند، افرادی که قبل از آزمایش ۵۰۰ میلی‌لیتر آب نوشیده بودند، عملکرد بهتری در کارها برای سنجش بازتاب شناختی در قضاوت و تصمیم‌گیری نشان دادند. علاوه بر این، متخصصان دریافتند که نوشیدن آب در افراد ۱۸ تا ۳۰ ساله باعث بهبود حافظه و تمرکز می‌شود.

هیدراتاسیون نامناسب ممکن است اثرات نامطلوب زیادی داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، هیدراتاسیون بیش ‌ازحد باعث عدم تعادل سطح الکترولیت در بدن و کاهش چشمگیر سطح سدیم می‌شود. بدون سدیم، مغز نمی‌تواند تکانه‌های الکتریکی موردنیاز سلول‌های عصبی را برای برقراری ارتباط مناسب آغاز کند و بدون برقراری ارتباط مناسب، تصمیم‌گیری و قضاوت مختل می‌شود.

 با توجه به اینکه هیدراتاسیون بیش از حد مضر است، اما حدود ۸۰ درصد افراد اظهار می‌کنند که آب کافی نمی‌نوشند. یکی از تاثیرات کم آبی خفیف، انسداد جریان خون در مغز است. جریان خون مناسب به مغز برای عملکرد شناختی سالم موثر است. خون در گردش، اکسیژن و مواد مغذی ضروری مغز را برای عملکرد مناسب تامین می‌کند.

به‌علاوه، کمبود آب بدن باعث افزایش ترشح هورمون استرس کورتیزول می‌شود. افزایش سطح کورتیزول با اختلال در عملکرد شناختی و مشکلات تصمیم‌گیری همراه است.

شرکت‌کنندگان در شرایط استرس، ضربان قلب بالاتر، خلق‌وخوی منفی بیشتر و کاهش تصمیم‌گیری را نشان دادند. درنهایت، هیدراتاسیون کافی ممکن است به حداکثر عملکرد شناختی کمک کند.حتی اگر مزایای مصرف آب را درک کنید ممکن است در مصرف آب (H۲O) محدودیت‌هایی داشته باشید، با این حال، چند راهکار می‌تواند افزایش احتمال دریافت مناسب آب و تاثیر آن بر روند تصمیم‌گیری را نشان دهد./

سایک نیوز
انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران
https://www.asianews.ir/u/1VM
اخبار مرتبط
فرآیند انجماد فوق سریع پمینا، طراوت و تازگی را به ارمغان می‌آورد.
کمیته نوبل صلح، امروز نام سازمان «برنامه جهانی غذا» را به عنوان برنده جایزه نوبل صلح سال ۲۰۲۰ اعلام کرد.دیوید بیزلی، مدیرعامل این سازمان است.
خاکشیر معمولا در تهیه نوعی شربت مورد استفاده قرار می گیرد که خاصیت رفع تشنگی دارد و می توان از آن نوعی جوشانده تهیه کرد و در مجموع دارای خواص بسیار و پر رمز و رازی است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید