صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۲ دی ۱۳۹۹ / ۱۴:۰۹
کد خبر: 3491
گزارشگر: 213
۱۸۹۰
۰
۰
۲
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

​آیا غذاهای نیمه آماده الگوی جدید مصرف شوند؟

​آیا غذاهای نیمه آماده الگوی جدید مصرف شوند؟
سرعت زیاد، مشغله‌های اجتماعی و تراکم زمانی مردم باعث شده تا بازار غذاهای آماده و نیمه آماده رونق داشته باشد. امروز الگوی مصرف غذا در جهان رو به تغییر است و تمایل به مصرف غذاهایی که به سرعت آماده می‌شوند اهمیت یافته است.
خصوصیاتی نظیر کامل بودن این غذاها از نظر مواد مغذی، بهداشتی بودن، در دسترس بودن و آماده شدن سریع، از ویژگیهای مثبت مصرف این نوع مواد غذایی است.در مورد مواد غذایی کنسروی همیشه این نگرانی در مردم وجود دارد که این موادغذایی داری بیشترین میزان مواد نگهدارنده هستند. در صورتی که این تصور غلط است.

بسته‌بندی کنسروها بسیار مقاوم و غیرقابل‌نفوذ برای انواع میکروارگانیسم‌ها، هوا، نور، گازها، اکسیژن و گازکربنیک است. از سوی دیگر، زمانی که مواد غذایی داخل قوطی کنسرو بسته‌بندی می‌شوند، تا حدود 120 درجه سانتی‌گراد به مدت 30-15 دقیقه حرارت می‌بینند و علاوه بر پخته شدن، استریل هم می‌شوند. استریل کردن مواد غذایی باعث کشته شدن تمام میکروارگانیسم‌های آن‌ها می‌شود. وقتی هیچ میکروارگانیسمی داخل ماده غذایی وجود نداشته باشد و بسته‌بندی آن هم به گونه‌ای باشد که امکان نفوذ عوامل رشد میکروب در ماده غذایی به صفر برسد، می‌توان آن ماده غذایی را برای مدتی طولانی و بدون نگرانی از فساد در دمای محیط نگهداری کرد . فقط نباید کنسروها را در معرض تابش مستقیم نور آفتاب و مکان بیش از اندازه گرم قرار داد. البته دمای معمولی خانه و آشپزخانه برای نگهداری از آن‌ها مناسب است.

برنج و خورش‌های حاضری هم کاملا پخته و استریل می‌شوند و به همین دلیل، نگرانی از نگهداری آن‌ها خارج از محیط یخچال و به مدت طولانی وجود ندارد. این گروه از مواد غذایی هم حاوی نگه‌دارنده نیستند.

اما بعد از باز کردن بسته‌بندی باید آن‌ها را ظرف یکی دو روز مصرف کرد چون میکروب‌های موجود در محیط می‌توانند به ماده غذایی نفوذ کنند و باعث فساد آن شوند.

شیوع همه‌گیری ویروس کرونا و اعمال سیاست‌های قرنطینه و اجرای دستور "در خانه بمانید" باعث شد تا مردم زمان بیشتری را در خانه بمانند و مصرف مواد غذایی افزایش یافت. به همین خاطر برخی شرکت های تولیدکننده، تولید غذاهای آماده بسته‌بندی شده را در دستور کار قرار دادند و افزایش دادند.

بسیاری از مردم ترجیح میدهند غذاهای نیمه آماده و کنسروی را که از بسته بندی و سلامت آن مطمئن هستند تهیه کنند تا کمتر با خرید مواد اولیه برای تهیه غذا بدلیل امکان وجود آلودگی در این مواد، احتمال ورود ویروس به منزل را افزایش دهند. توصیه می کنیم در خرید تمام مواد غذایی بویژه مواد غذایی نیمه آماده، آماده و کنسروی مردم عزیز دقت کنند تا این محصولات را از برندهای معتبر و دارای نشان استاندارد و از فروشگاههای معتبر خریداری کنند و حتما پس از خرید این بسته بندی ها را کاملا ضدعفونی نمایند.

تحویل گرفتن مواد غذایی و اجناس در خانه به دلیل تماس نداشتن با خریداران دیگر، کم‌خطرتر از رفتن به مغازه است. تنها خطر، آلودگی احتمالی سطوح مواد غذایی و بسته‌بندی‌ها یا شخص تحویل دهنده سفارش است.
سطوح را با مواد ضدعفونی کنننده رقیق تمیز کنید. این کار در یک دقیقه ویروس را غیرفعال می‌کند و خطر احتمالی وجود ویروس روی سطوح را از بین می‌برد."

توصیه می شود افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف‌تر است، مانند بچه‌ها، سالمندان یا خانم‌های باردار یا آن‌هایی که دچار بیماری‌های خاصی مانند دیابت یا فشارخون بالا هستند، مواد غذایی آماده یا کنسروی را با احتیاط مصرف کنند. به طور کلی، هرچه مواد اولیه غذاهای ما تازه‌تر باشد، مسلماً ارزش تغذیه‌ای آن‌ها بالاتر می‌رود. این گروه غذاها فقط برای مواردی که مواد غذایی تازه در دسترس نیستند، تولید و روانه بازار شده‌اند و نباید جای مواد غذایی تازه را در سبد غذایی خانواده‌ها بگیرند.

عملکرد سیستم ایمنی بدن نقشی مهمی در پیشگیری از بیماری های تنفسی از جمله بیماری کرونا دارد. برای تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به عوامل بیماری‌زا به ویژه کرونا ویروس در این مقطع زمانی، باید ضمن رعایت نکات بهداشتی، توصیه‌های تغذیه‌ای و دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن را بسیار جدی گرفت.

مصرف ادویه جات بویژه زردچوبه که یک گیاه دارویی اعجاب انگیز در حفظ سلامتی و مقابله با انواع بیماریهاست و نیز زعفران توصیه می شود حتما در برنامه غذایی قرار گیرد. اما بهتر است ادویه جات در پایان پخت به غذا افزوده شود تا خواص آن حفظ شود. همچنین دقت شود که در تهیه ادویه جات حتما به خالص بودن و مرغوبیت آن توجه شود.

همچنین مصرف روزانه حبوبات بویژه لوبیا و عدسی با توجه به اینکه این موادغذایی منبع پروتین بالایی هستند بشدت توصیه می شود./

مهدی کریمی تفرشی
https://www.asianews.ir/u/1Yy
اخبار مرتبط
تغییرات شرایط آب و هوایی در سراسر جهان تاثیرات چشمگیری بر زندگی بشر، غذا و کشاورزی دارد که شامل افزایش گرمای کره زمین، افزایش طوفان و سیلاب ها و بارندگی های نا بهنگام و خشکسالی است و موجب آسیب شدید به زیر ساخت های حیاتی مانند زمین ، آب و فاضلاب ، راههای ارتباطی ، فرسایش خاک ، کمبود آب ، قحطی و در نهایت کاهش امنیت غذایی می شود.
صنعت پخش امروزه به جایگاه منحصر به فردی در تبادلات کشوری، منطقه ای و جهانی دست یافته و به شکل روز افرون سهم آن در درآمد ملی کشورها دارای رشد چشمگیری است و در کشور ما نیز این صنعت سهمی ۸ الی ۹ درصدی از درآمد ملی را به خود اختصاص داده است.
مناطق آزاد با تسهیل مقررات و کاهش بروکراسی‌های اداری و با توجه به اینکه خارج از قلمرو گمرکی است در توسعه صادرات نقش مهمی ایفا می کند، ولی ضعف زیرساخت های موجود در مناطق آزاد و مشکلات زیر بنایی مانند کمبود امکانات و تاسیسات بندری و فرودگاهی و شبکه های حمل و نقل، کمبود نیروهای تحصیل کرده و متخصص در این مناطق و رشد قاچاق کالاها که نیاز به نظار ت دقیق از سوی نهادهای ذیربط دارد، از مواردی است که سبب شده از پتانسیل های مناطق آزاد کشور به نحو بهینه بهره برداری نشود.
تورم معضل اقتصادی مهمی در کشورهای در حال توسعه است و تاثید اصلی آن بر رفاه اقتصادی و قدرت خرید مردم است و از طرفی بدلیل ارتباط تنگاتنگ تورم با زندگی افراد جامعه، علاوه بر آثار اقتصادی، در عصر حاضر، ابعاد اجتماعی و سیاسی گسترده‌ای نیز در بر دارد و بدیهی است روند افزایشی در قیمت مواد غذایی بالطبع باعث کاهش امنیت غذایی می شود.
از آنجایی که کشور ما دارای چهار فصل است و موقعیت خوبی از لحاظ اقلیمی و جغرافیایی دارد از پتانسیل بالایی در تولید انواع محصولات کشاورزی برخوردار است که باید با اصلاح مناسب زیرساخت های کشاورزی و پاسخگویی به نیازهای کشاورزان از این پتانسیل بالا به نحو مطلوبی بهر برداری کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید