صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۷ دی ۱۳۹۹ / ۰۶:۳۵
کد خبر: 3534
گزارشگر: 213
۱۰۹۶
۰
۰
۱
یادداشت

هوای آلوده جان شهرها را گرفت/مازوت می سوزد یا اعتماد اجتماعی؟!

هوای آلوده جان شهرها را گرفت/مازوت می سوزد یا اعتماد اجتماعی؟!
آیا سوزانده شدن مازوت ضرر دارد یا خیر ؟ دلیل استفاده از مازوت چیست ؟ آیا استفاده از مازوت به تحریم ربط دارد یا خیر ؟ آیا در تهران مازوت سوزانده می شود یا خیر ؟ آیا بر مرگ و میر کرونا اثر دارید یا خیر ؟ کلکسیون اظهارات متعددی که در این خصوص از طرف مسئولین بیان شده است بررسی کردم تا پاسخ این سوالات را بیابم . مرور این اظهارات متناقضات نشان می دهد که مازوت نه فقط جان مردم را می گیرد بلکه اعتماد و امید را هم به آتش می کشاند.

آیا سوزانده شدن مازوت ضرر دارد یا خیر ؟ دلیل استفاده از مازوت چیست ؟ آیا استفاده از مازوت به تحریم ربط دارد یا خیر ؟ آیا در تهران مازوت سوزانده می شود یا خیر ؟ آیا بر مرگ و میر کرونا اثر دارید یا خیر ؟ کلکسیون اظهارات متعددی که در این خصوص از طرف مسئولین بیان شده است بررسی کردم تا پاسخ این سوالات را بیابم . مرور این اظهارات متناقضات نشان می دهد که مازوت نه فقط جان مردم را می گیرد بلکه اعتماد و امید را هم به آتش می کشاند .

بخشی از مطالب مطرح ( بیش از 25 مورد از اظهارات متناقض مسئولین در این خصوص قابل رصد است ) که همگی در خبرگزاری های رسمی و معتبر کشور منتشر شده اند عبارتند از :

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست : از نظر من بهتر است که روزی دو ساعت خاموشی داشته باشیم اما از سوخت مازوت استفاده نکنیم . به دلیل تحریم، وزارت نفت نمی‌تواند مازوت بفروشد، پالایشگاه‌ها پر از مازوت شدند. با افزایش مصرف گاز نیروگاه ها ناچارند مازوت مصرف کنند.
وزیر نیرو : تعداد نیروگاه های فرسوده در ایران کم نیست و عدم نقدینگی موجب شده تا آن طور که باید جایگزینی نیروگاه ها صورت نگیرد.
معاون وزیر نفت: امسال موضوع کمبود تولید گاز مطرح نبوده و از ابتدای امسال تاکنون نسبت به زمان مشابه پارسال روزانه ۳۹ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.
دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست : توجیه وزارت نفت مبنی بر اینکه به واسطه تحریم‌ها نمی‌توانند مازوت را انبار کنند و به ناچار باید در کارخانه‌ها سوزانده شود، درست نیست و ما آن را رد می‌کنیم، از طرفی این توجیه موجه و علمی نیست؛
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران: نیروگاه‌های استان تهران به هیچ عنوان از سوخت مازوت استفاده نمی‌کنند.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست : مطلع شدیم که تعدادی از نیروگاه‌های تهران از سوخت مازوت استفاده کرده‌اند.

اینکه باید برای مواجه با موضوع مازوت که سلامتی و جان مردم را به خطر انداخته است تدبیر کرد یک مساله بسیار مهم است. اما به همین اندازه مهم ضرورت توجه به عواملی است که اعتماد جامعه را به خطر می اندازند. مشخص است که تمام این اظهارات متناقض در خصوص مازوت نمی توانند همزمان در یک زمان صحیح باشند. برخی از این مطالب یا "دروغگویی هدفمند" است یا "نادانی مزمن " و بر این اساس باید هم دولت ، هم دستگاه قضا و هم مجلس مداخله کنند:

اولا یک روایت معتبر ، دقیق و مستند از موضوع مازوت ارائه دهند .

ثانیا روایت های غلط و نادرست را تعیین و روایان آنها را متنبه کنند . مسئله مهم تر از سوخت مازوت و عدم اطلاع رسانی صحیح از قطعی برق و ماینرهای بیت کوین چینی و تحریم و ... مسئله اعتماد و همگرایی اجتماعی است که در حال سوخت است.

ثالثا حتی اگر هوای تهران فردا صبح پاک پاک هم شد مسئله را تا زمستان سال بعد فراموش نکنیم.

در حالی که ساختار بوروکراتیک کشور منتظر دست به دست کردن اخبار متناقض و دست به سر کردن افکار عمومی است تا بادی و بارانی از آسمان نازل شود و مسئله در میان بیشمار دغدغه معیشتی و اقتصادی گم شود و اینجاست که باید ایستاد و گفت : درست است در سوزاندن یا نسوزاندن مازوت ابهام است، اما به یقین اعتماد اجتماعی در حال سوزانده شدن است./

نویسنده: روزبه کردونی 


روزبه کردونی
https://www.asianews.ir/u/1Za
اخبار مرتبط
محمود واعظی، رییس دفتر حسن روحانی، گزارش‌ها درباره استخراج بیت کوین توسط دولت را رد کرد و از دستور روحانی به وزارت اطلاعات برای برخورد «محکم» با استخراج غیرمجاز ارز دیجیتال خبر داد؛ این در حالی است که مقامات دولت و نیروی انتظامی نیز پیش از این از کشف هزاران دستگاه استخراج ارز دیجیتال خبر داده‌اند.
مسوولان می‌گویند به دلیل مصرف بالای برق و گاز خانگی و تجاری ناچار به قطع برق در برخی مناطق شده‌اند و برخی از کارشناسان و روزنامه‌نگاران اما قطعی برق را مرتبط با تولید بیت کوین توسط چینی‌ها در ایران می‌دانند.
شهرداری تهران روز یکشنبه ۲۱ دی از تشدید وضعیت آلودگی هوای تهران خبر داد و اعلام کرد که شاخص کیفیت هوا به حدود ۱۷۵ رسید و آلودگی هوا در شامگاه امروز در برخی از نقاط پایتخت از حالت قرمز به رنگ بنفش درآمده است.
فصل سرما و زمستان در کلان‌شهرها و بخصوص تهران با وارونگی و آلودگی هوا ناشی از مصرف بنزین های بی کیفیت عجین شده و دلایل گوناگونی برای بروز این وضعیت عنوان می‌شود، اما امسال آنچه بیش از هر چیز نمود پیدا کرده انتشار اخباری مبنی بر مصرف مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع است، هرچند مصرف این فرآورده در تهران از سوی تمامی مسئولین امر تکذیب شده اما همانگونه که وزیر نفت اعلام کرده مصرف آن غیرعرف نیست.
در پی افزایش اعتراض شهروندان به آلودگی‌ هوای پایتخت و شهرهای بزرگ ایران به دلیل استفاده گسترده از سوخت مازوت، عیسی کلانتری،‌ رییس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد قوه قضاییه با صدور بخشنامه‌‌ای جلوی بررسی و اقدام در زمینه این بحران را گرفته است.
مسعود تجریشی، معاون سازمان حفاظت محیط زیست ایران، با تاکید بر این که «هیچ اراده‌ای برای رفع آلودگی هوای تهران وجود ندارد»، گفت این سازمان به تازگی از دادستانی تهران خواسته است برای جلوگیری از مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های تهران اقدام فوری شود.
تحقیقات انجام ‌شده در سطح جهان از نقش مهم آلودگی هوا در افزایش نرخ مرگ و میر کرونا حکایت دارد؛ این در حالی است که در چند هفته اخیر شهرهای پرجمعیت کشور و به خصوص تهران همچنان با بحران آلودگی هوا و افزایش آلاینده ها هم مواجه هستند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید