صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۹ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۱
کد خبر: 3824
گزارشگر: 213
۹۷۰
۰
۰
۴
نگاهی به وضعیت اخذ مالیات در کشور

نظام مالیاتی ایران تبعیض آمیز است

نظام مالیاتی ایران تبعیض آمیز است
اگر نظام مالیاتی به کارکرد خود به خوبی عمل نکنند نظام اقتصادی را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد؛ به عنوان مثال اگر نتواند از صاحبان درآمد بالا مالیات اخذ کند حقوق و درآمد افراد ضعیف را نمی تواند تامین و افزایش دهد.

یکی از کارکردهای مهم نظام مالیاتی خوب ایجاد شفافیت است و موجب حفاظت محیط زیست می شود می‌تواند الگوی مصرف را جهت‌دهی کند.

یکی از کارکردهای مهم نظام مالیاتی خوب ایجاد شفافیت است و موجب حفاظت محیط زیست می شود می‌تواند الگوی مصرف را جهت‌دهی کند به عنوان مثال مردم را از مصرف سیگار که برای بدن ضرر دارد منع کند و حتی به کالای مفید دیگر مانند شیر یارانه دهد.

نظام مالیاتی ایران تبعیض آمیز است

بنا بر این اگر نظام مالیاتی به کارکرد خود به خوبی عمل نکنند نظام اقتصادی را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد به عنوان مثال اگر نتواند از صاحبان درآمد بالا مالیات اخذ کند حقوق و درآمد افراد ضعیف را نمی تواند تامین و افزایش دهد.

اگر نظام مالیاتی نتواند درآمد اقشار متوسط را تامین کند این کسری باید از طریق بودجه دولت تامین شود که موجب تورم می شود متاسفانه تا کنون نظام مالیاتی ما به وظایف خود به درستی عمل نکرده است. در نتیجه در مسیر تصویب و بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ نمایندگان مجلس توجه و تمرکز خود را برای اخذ صحیح نظام مالیاتی از کالاهای لوکس قرار داده اند.

بر همین اساس کالای لوکس مسکن خودرو و تلفن همراه مورد توجه نمایندگان ملت قرار گرفته است. گفتنی است بر اساس آمار و ارقام موجود مقایسه سهم مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی از کل مالیات ها در در ایران با سایر کشورها به صورت ذیل مشخص است.

در ایران برخلاف اغلب کشورهای دنیا بیشترین مالیات از افراد حقوقی و تولیدکننده‌ها گرفته میشود که نشان از بی عدالتی نظام مالیاتی است اما در کشورهایی همچون آمریکا، انگلستان، سوئد، دانمارک، فرانسه، آلمان و ترکیه بیشترین مالیات از افراد حقیقی گرفته می شود.

به گزارش آسیانیوز به نقل از اکونا پرس، بر این اساس در ایران از افراد حقیقی حدود ۱۵ درصد،اما از افراد حقوقی حدود ۴۰ درصد مالیات گرفته می شود در کشور آمریکا از افراد حقیقی حدود ۶۰ درصد از افراد حقوقی حدود ۵ درصد مالیات گرفته می شود./


https://www.asianews.ir/u/23A
اخبار مرتبط
رییس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: امروز دولت علاوه بر مالیات مستقیم، در بخش عمده نیاز مردم نزدیک به 10 درصد مالیات بر ارزش افزوده به صورت غیرمستقیم دریافت می‌کند. با تلفیق این دو دولت 12 تا 15 درصد از مایحتاج مردم به غیر از اقلام محدود مانند نان برداشت می‌کند؛ در حالی که در بسیاری از صنایع نرخ دستمزد عدد قابل توجهی در قیمت تمام شده است که باید هم به حال کارگر و هم به حال کارفرما گریست.
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، گفت: مجلس به گونه‌ای عمل می‌کند که یک بخش از جامعه اینقدر چاق شود که بترکد و یک بخش از جامعه اینقدر لاغر که استخوان از پوستش بیرون بزند.
قانون اخذ مالیات از خانه های خالی توسط رییس جمهور به دولت ابلاغ شد و بر این اساس حدود ۲ میلیارد تومان هم از محل اخذ مالیات از خانه های خالی برای بودجه سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است.. در خصوص اینکه چنین اقدامی چه تبعاتی بر بازار ملک خواهد داشت، با مرتضی چگونیان، کارشناس مسکن و ملک گفت و گویی انجام داده ایم.
وزیر دارایی بریتانیا محصولات بهداشتی دوران قاعدگی (پریود) را جزو کالاهای ضروری شناخت و مالیات آنها را حذف کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید