صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۵
کد خبر: 4060
گزارشگر: 213
۹۱۱
۰
۰
۵
اظهار نظر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره توافق در وین

مذاکره با ایران دشوار است

مذاکره با ایران دشوار است
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در آستانه نشست کمیسیون برجام با حضور نماینده ایالات متحده در وین، با بیان اینکه رابرت مالی ریاست هیات آمریکایی را در این نشست بر عهده دارد، گفت که واشینگتن چالش‌های پیش رو را دست‌کم نمی‌گیرد و انتظار دست‌یابی به پیشرفتی زودهنگام یا فوری را ندارد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در آستانه نشست کمیسیون برجام با حضور نماینده ایالات متحده در وین، با بیان اینکه رابرت مالی ریاست هیات آمریکایی را در این نشست بر عهده دارد، گفت که واشینگتن چالش‌های پیش رو را دست‌کم نمی‌گیرد و انتظار دست‌یابی به پیشرفتی زودهنگام یا فوری را ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه شانزدهم فروردین ماه گفت که گام‌های هسته‌ای ایران برای بازگشت به تعهداتش و مراحل لغو تحریم‌های ایالات متحده، مباحث اولیه‌ای است که در نشست وین مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

ند پرایس درباره انتظارات از نتیجه مذاکرات در نشست وین، گفت که این روزهای اولیه است و ایالات متحده میزان چالش‌های پیش رو را دست‌کم نمی‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، تاکید کرد که واشینگتن انتظار دست‌یابی به پیشرفتی زودهنگام یا فوری ندارد، چرا که کاملا پیش‌بینی می‌کند گفت‌وگوها دشوار باشند.

پرایس همچنین گزارش‌های منتشر شده درباره حضور رابرت مالی در نشست روز سه‌شنبه کمیسیون برجام را تایید کرد و گفت رابرت مالی، نماینده ویژه این کشور در امور ایران، ریاست هیات آمریکایی در مذاکرات وین را برعهده خواهد داشت.

ریاست هیات ایرانی را در نشست وین، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی بر عهده دارد که شامگاه دوشنبه وارد وین شد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، نیز روز دوشنبه، گفت: «پنجره گفت‌وگوهای برجامی تا ابد باز نیست ولی این پنجره در نشست روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک برجام نیز بسته نخواهد شد.»

خطیب‌زاده افزود که «در نشست روز سه‌شنبه وین مشخص می‌شود که آیا ۴+۱ می‌تواند موارد مورد نظر ایران را تامین کند یا نه و بعد از آن می‌توانیم مسیر مشخص‌تری داشته باشیم». او تاکید کرد که «دستور کار و مسیر روشن است، آمریکا باید تمامی تحریم‌ها را بردارد.»

عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه ایران و نماینده جمهوری اسلامی در نشست وین، نیز تاکید کرده است که هرگونه مذاکره مستقیم با آمریکا را رد کرد و همزمان گفت که هیچ پیشنهاد گام به گام با آمریکا، نه داریم، نه قبول می‌کنیم.

همزمان المانیتور به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که فرانسه در نشست روز سه‌شنبه کمیسیون برجام، پیشنهاد میانجی‌گری و انتقال پیام بین طرفین آمریکایی و ایرانی‌ را ارائه داده است.

المانیتور همچنین به نقل از یک منبع آگاه خبر داد که آمریکا به جمهوری اسلامی پیشنهاد داده که در ازای توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی و توقف فعالیت سانتریفوژهای پیشرفته، یک میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق و کره جنوبی آزاد شود، اما این پیشنهاد رد شده است.

از سوی دیگر فرانس ۲۴ در گزارشی دیدار غیرمستقیم آمریکا و ایران در نشست وین را نقطه عطفی در بحران هسته‌ای ایران آمریکا و ایران ارزیابی کرد.

این گزارش با تاکید براینکه نشست وین «نقطه عطفی در تلاش‌های بی‌وقفه شش ماه گذشته طرف‌های عضو برجام، محسوب می شود و نشان دهنده همسویی همه طرف‌های عضو برجام با هدف بازگرداندن این توافق است»، افزود که «تلاش‌های شش ماه گذشته همچین نشان دهنده یک اراده سیاسی برای یافتن روش‌های بازگشت به تعهدات طرف‌های عضو برجام محسوب می‌شود».

بنابر این گزارش، دور اول مذاکرات با حضور معاونان وزرای امور خارجه کشورهای باقی مانده در برجام صورت می گیرد و در مرحله بعد یعنی مرحله کارشناسان،‌ مسیرهای لغو تحریم‌ها و بازگشت محدودیت‌های هسته‌ای، مورد بررسی همه طرف‌ها قرار خواهد گرفت.

به نوشته فرانس ۲۴ این نشست پس از آن برگزار می‌شود که «تهران قبول کرد در قبال رفع برخی تحریم‌ها، به تعهدات مندرج در برجام بازگردد و تمامی محدودیت‌های برجام را در تاسیسات هسته‌ای برقرار کند و قرار است آمریکا که از برجام خارج شده در محلی نزدیک به کنفرانس به صورت مجازی در جلسه اول حضور داشته باشد.»

این درحالی است که المانیتور از قول یک منبع آگاه گزارش داد که نشست روز سه‌شنبه وین از طریق یک کانال قابل اعتماد برگزار می‌شود و از طریق ویدیو کنفرانس انجام نخواهد شد.

در همین حال هفته گذشته یک سناتور جمهوری‌خواه هشدار داد که اگر دولت بایدن به برجام برگردد، کنگره دوباره آن را رد می‌کند

جیم اینهوف، سناتور جمهوری‌خواه، با صدور بیانیه‌ای به دولت بایدن هشدار داد درصورتی‌که به برجام بازگردد، کنگره این اقدام را دوباره لغو خواهد کرد.

اینهوف در صفحه توییتر خود خطاب به مقام‌های دولت جو بایدن نوشت: «در سال ۲۰۱۵ اعضای هر دو حزب در کنگره برجام را رد کردند. اگر هفته آینده با توسل به این توافق شکست خورده تاریخ را تکرار کنید، ما نیز بار دیگر برای رد آن اقدام خواهیم کرد.»

این سناتور آمریکایی با اشاره به اینکه تنها راه دیپلماتیک پایدار راهی است که مورد تایید دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره و متحدان و شرکای منطقه‌ای آمریکا باشد، گفت: چنین توافقی باید به طور دائمی از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند و برنامه موشکی و حمایت تهران از تروریسم را متوقف کند.

همچنین قانونگذاران جمهوری‌خواه در مجلس سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده در هفته‌های اخیر هشت لایحه را با هدف جلوگیری از بازگشت دولت بایدن به برجام تسلیم کنگره آمریکا کرده‌اند.قانونگذاران جمهوری‌خواه در مجلس سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده در هفته‌های اخیر هشت لایحه را با هدف جلوگیری از بازگشت دولت بایدن به برجام تسلیم کنگره آمریکا کرده‌اند.

پایگاه خبری «جوییش اینسایدر» با اعلام این خبر نوشت برخی از این لوایح خواستار اعلام مخالفت دسته‌جمعی در کنگره با بازگشت به برجام شده و برخی دیگر، موضوع سد کردن کامل راه دولت بایدن برای برگشت به توافق هسته‌ای با ایران را دنبال می‌کند.

بنابر این گزارش، محتوای دسته‌ای دیگر از این لوایح، جلوگیری از کاهش تحریم‌ها علیه ایران است و قانون‌گذاران در بعضی دیگر از این لوایح حتی مسئله تشدید تحریم‌ها علیه ایران را پیش کشیده‌اند.

از میان هشت لایحه تازه، لایحه‌ سناتور جمهوری‌خواه، بیل هاگرتی، که در آن خواستار نظارت کنگره بر کاهش تحریم‌ها علیه ایران شده است از پشتیبانی ۲۷ سناتور برخوردار است.

مایکل مک‌کول، از نمایندگان جمهوری‌خواه پشتیبان لایحه هاگرتی، به خبرنگاران گفت که هدف از ارائه لایحه یادشده این است که مردم آمریکا هم بتوانند در مورد مسئله کاهش تحریم‌ها علیه ایران رأی و نظر بدهند.

او مدعی شد: «نمی‌خواهم دوباره ببینم در معرض دسیسه‌ها و اخاذی‌های تهران قرار گرفته‌ایم و تحریم‌ها را در ازای چیزی کوچک برچیده‌ایم».

اندی بار، نماینده جمهوری‌خواه که لایحه مربوط به مجبور کردن دولت بایدن به جلب نظر سنا در مورد هرگونه توافق جایگزین با ایران را ارائه کرده، نیز نظر مشابهی را بیان کرده است.

بار گفت: «اگر دولت بایدن بخواهد امنیت ملی اسرائیل، یکی از بزرگترین متحدان ما را به خطر بیندازد، باید اول از کنگره عبور کند».

او در مورد گمانه‌زنی خود در زمینه احتمال «به خطر افتادن امنیت ملی اسرائیل» در دولت بایدن شواهدی ارائه نکرد.

لایحه‌ای دیگر که توسط سناتور جمهوری‌خواه، تام کاتن، ارائه شده و مخالف هر نوع کاهش تحریم علیه ایران تا زمانی است که «توافقی فراگیر» حاصل نشده، موفق به جمع‌آوری ۳۱ امضا شده است.

بنابر این گزارش، دو فقره دیگر از لوایح مربوط به ایران که در مجلس نمایندگان ارائه شده از پشتیبانی نمایندگان هر دو حزب اصلی آمریکا برخوردارند.

یکی از این لوایح خواستار تحقیق در مورد امکان اِعمال تحریم‌های مضاعف علیه رهبران ایران است و لایحه دیگر بر درخواست ایرانی «دمکراتیک، سکولار و غیر هسته‌ای» تأکید کرده است.

پایگاه خبری جوییش اینسایدر می‌نویسد که برخی از این لایحه‌ها توجه کمی را در کنگره به خود جلب کرده‌اند و اما شماری دیگر از لوایح، از حمایت اعضای جمهوری‌خواه کنگره برخوردارند./

https://www.asianews.ir/u/27b
اخبار مرتبط
عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به دور جدید مذاکرات بین ایران و کشورهای عضو برجام که قرار است در وین برگزار شود، گفت:«ما در وین هیچ مذاکراتی با آمریکایی‌ها چه مستقیم چه غیرمستقیم نخواهیم داشت.»
جیم اینهوف، سناتور جمهوری‌خواه، با صدور بیانیه‌ای به دولت بایدن هشدار داد در صورتی‌ که به برجام بازگردد، کنگره این اقدام را دوباره لغو خواهد کرد.
۴۳ سناتور آمریکایی روز پنجشنبه پنجم فروردین در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری ایالات متحده، از دولت او خواستند که از بازگشت به برجام خودداری کرده و برای دستیابی به توافقی تازه با ایران، که موضوعات دیگر را نیز در بربگیرد، تلاش کند.
قانونگذاران جمهوری‌خواه در مجلس سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده در هفته‌های اخیر هشت لایحه را با هدف جلوگیری از بازگشت دولت بایدن به برجام تسلیم کنگره آمریکا کرده‌اند.
یک مقام ارشد دولت جو بایدن با تاکید بر اینکه دولت آمریکا «همین فردا» آماده توافق دوجانبه با ایران برای احیای برجام است، گفته است آمریکا دنبال این نیست که «دوباره بر سر برجام مذاکره کند».
وال استریت ژورنال در گزارشی نوشته است، اسرائیل از اواخر سال ۲۰۱۹ تاکنون دست‌کم ۱۲ کشتی را که بیشتر آنها حامل نفت ایران به سوریه بودند٬ هدف قرار داده است.
وزیر خارجه آمریکا کفت که پول های بلوکه ایران آزاد نمی شودا گفت که گزارش‌ها درباره آزادسازی پول‌های ایران در کشورهای مختلف صحیح نیست.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید