صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۸:۱۶
کد خبر: 4176
گزارشگر: 213
۱۲۰۲
۰
۰
۸
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

«تنگی نفس» کرونایی در سینمای ایران

«تنگی نفس» کرونایی در سینمای ایران
رکودی که سینمای ایران تجربه می کند شاید در تاریخ هنر هفتم بی سابقه است و سینما اگر بخواهد کماکان به حیات خود ادامه دهد، ناگزیر است بر اساس تغییراتی که ویروس همه گیر کرونا در مختصات محصولات فرهنگی جهان ایجاد کرده، محصولات خود را ارائه کند.

رکودی که سینمای ایران تجربه می کند شاید در تاریخ هنر هفتم بی سابقه است.

سینماهای کشور از اسفند سال گذشته بدلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل شده‌اند و ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با آغاز بکار سالن‌های سینما، تئاتر و موسیقی مشروط به رعایت دستورهای بهداشتی و استفاده از حداکثر ۵۰ درصد ظرفیت از اول تیر ۹۹ موافقت کرد که سرانجام سینماها شروع به فعالیت کردند و سینماها متحمل خسارت سنگینی از کرونا شدند و شیوع این بیماری و تعطیلی سالن‌های سینماها تا پایان فروردین‌ماه سال جاری بالغ بر ۹۷۶ میلیارد تومان خسارت به این بخش وارد کرد.

آن دسته از مشاغل سینما از سازندگان و تولیدکنندگان فیلم، تا پخش‌کنندگان و سینماداران و کارکنان سالن‌های سینما از اولین مشاغلی بودند که متحمل ضرر و زیان ناشی از شیوع کرونا شدند و متاسفانه این بحران جهانی منجر به بیکاری بسیاری از فعالین این حوزه شد. در حالی که واقعیت این است که تولید یک اثر سینمایی فقط وابسته به کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگر نیست، بلکه تعداد زیادی پشت دوربین هستند که بخش مهمی از درآمدشان در زمان تولید فیلم به دست می‌آید.

فیلم هایی که در شرایط عادی فروشی چند میلیاردی را تجربه می کردند، حالا نهایتا توانسته اند فروش سه میلیاردی را پشت سر بگذارند. شرایط خاص این روزها باعث شده تا برخی از فیلم‌ها که تبلیغات چندانی هم ندارند، حتی کمتر از هزار مخاطب در طول مدت اکران خود تجربه کنند. موضوعی که اگر درست آسیب‌شناسی نشود علاوه بر اینکه سودی برای سینمادار ندارد، سالن‌های سینما را با خسارت بیشتری روبه‌رو خواهد کرد.

از طرف دیگر خسارات وارده ناشی از تعطیلی سینماها در این چند ماه ، خیلی بیشتر از طرح‌های حمایتی و سوبسیدهای دولتی بود، آن هم در سالی که دولت با مشکلات اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. دولت و مسئولین باید نگاهی منصفانه به این صنعت داشته و حمایتی در شان این هنر برای زنده نگه داشتن نبض فرهنگ و هنر این مرز و بوم انتظار می رود.

سینما اگر بخواهد کماکان به حیات خود ادامه دهد، ناگزیر است بر اساس تغییراتی که ویروس همه گیر کرونا در مختصات محصولات فرهنگی جهان ایجاد کرده، محصولات خود را ارائه کند و تدابیری در این خصوص در حوزه سینما اندیشیده شود تا بتوان با این ایام سازگار شده و روند فعالیت ها متوقف نشود. مدیران با سابقه سینماهای مختلف می‌توانند پیشنهادهای مناسبی برای جلب رضایت مخاطبان داشته باشند تا در حالیکه پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شوند، شرایط به نحوی فراهم شود که به مرور خسارت‌های وارد شده به سینماها جبران شود.

در شرایط فعلی در حوزه سینما ، سینمای آنلاین می‌تواند به عنوان راهکاری در شرایط ویروس کرونا مورد توجه جامعه قرار گیرد که خود جای بررسی و تحقیق بیشتر دارد و باید در این زمینه بیشتر اندیشه کرد که این فرصت به تهدید سینماداران منجر نشود. البته این راهکار نیز با چالش هایی روبروست. از جمله اینکه قاچاق برخی فیلم ها به تهیه کنندگان لطماتی وارد کرده است، اما سازمان سینمایی باید بتواند هر چه زودتر چارچوب های قانون محکمی برای این کار تدوین و فراهم کند.

هرچند ترس از شیوع کرونا و رفتارهای مراقبتی خاصی که در ماه‌های گذشته مردم مقید به انجام آن بوده‌اند به پیش‌بینی برخی از صاحبنظران، ممکن است باعث ریزش جدی مخاطبان سینما شود، اما هستند کسانی که ترجیح می‌دهند فیلم‌ها را به جای اکران آنلاین بر پرده سینما ببینند. در هر حال اما آنچه مسلم است سینما به وجود واقعی مخاطب زنده است. واقعیتی که مخاطبان عاشق و وفادار سینما آن را به خوبی درک کرده و با رعایت پروتکل های بهداشتی چراغ سینماها رو روشن نگه داشته اند تا فیلم سازان در شرایط فعلی خستگی از تنشان در رود و همچنان به عشق مخاطب فیلم بسازند./

تهیه کننده سینما و عضو هیات مدیره جامعه تهیه کنندگان سینمای ایران

مهدی کریمی تفرشی


https://www.asianews.ir/u/2bq
اخبار مرتبط
در اقتصاد فعلی، کلمه ارزش لزوما به معنی ارزش مثبت نیست و در اقتصاد‌هایی که هدف اصلی، رشد تولید است؛ هر فعالیتی که به افزایش این معیار منجر شده، ارزش‌زا محسوب خواهد شد.
هر چند سینمای ایران پیش از کرونا نیز حال و روز خوبی نداشت ولی تاسیس پردیس های جدید سینمایی تا حدودی شرایط را امیدوار کننده کرده بود، اما با هجوم کرونا شرایط به مرز بحرانی رسید و بسیاری از سینماها به آستانه ورشکستگی رسیدند و تولیدکنندگان فیلم با هزینه های سرسام آور تولید امیدی به بازگشت سرمایه نداشته و این موضوع تولید فیلم را با یک بحران غیرقابل جبران مواجه کرد.
سینمای ایران به‌‌رغم ضعف های تکنیکی و ساختاری، در اندیشه، بینش و تفکر سرآمد تفکرات غربی است. آنچه سینمای ایران را از سایر سینماهای جهان متمایز و فاخر کرده است، حاصل نقش تفکر و جهان بینی سینمای ایران است؛ اما چرا این هنر بی بدیل هنوز به جایگاه قابل قبولی در میان مخاطبان دست نیافته است؟
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید