صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۳ اَمرداد ۱۴۰۰ / ۲۲:۰۴
کد خبر: 5273
گزارشگر: 213
۱۵۲۵
۰
۰
۸
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

حفظ محیط زیست یعنی مسئولیت پذیری اجتماعی

حفظ محیط زیست یعنی مسئولیت پذیری اجتماعی
ایران کشوی است با منابع طبیعی و زیست محیطی کم نظیر در جهان که گنجینه ای عظیم از آب و هوایی چهارفصل و خاکی حاصلخیز، طبیعتی اسرارآمیز و حیات وحشی کم نظیر در خود نهفته دارد و حفظ این گنجینه ارزشمند رسالتی است که بر دوش تک تک ماست.

مهدی کریمی تفرشی asianews

یکی از مسئولیت های اجتماعی همه ما در جهان کنونی کمک به حفظ و بقای محیط زیست به عنوان مهمترین منبع خدادادی و یک موهبت الهی است که متاسفانه اغلب به فراموشی سپرده می شود.

ایران کشوی است با منابع طبیعی و زیست محیطی کم نظیر در جهان که گنجینه ای عظیم از آب و هوایی چهارفصل و خاکی حاصلخیز، طبیعتی اسرارآمیز و حیات وحشی کم نظیر در خود نهفته دارد. حفظ این گنجینه ارزشمند رسالتی است که بر دوش تک تک ماست.

تولیدکنندگان و صنعتگران اغلب از این غافلند که با تغییر درست روش های تولید، استفاده صحیح از منابع و انرژی، تولید محصولات قابل بازیافت، استفاده مسئولانه از منابع مانند مواد بازیافت شده، به حداقل رساندن ضایعات، مدیریت درست پساندها، استفاده صحیح از منابع آب، استفاده از مواد بسته بندی مناسب و قابل بازیافت و شیوه های نوین و مدرن بسته بندی و مقابله با مواد آلاینده در محیط تولید و کسب و کار خود می توانند نقش عظیمی در حفظ و بقای محیط زیست و کمک به ایجاد یک زندگی سالم برای نسل های آینده در دهکده جهانی ایفا کنند.

یک‌سوم از کل مواد غذایی تولید شده در دنیا در سیستم‌های مصرف و تولید و توزیع غذا از بین می‌رود و هزینه زیادی را بر اقتصاد دنیا تحمیل می‌کند. برآوردهای فائو نشان می‌دهد سالانه ۱.۳میلیارد تن غذا در جهان هدر می‌رود که ۳۵میلیون تن از این رقم معادل ۲.۷درصد در ایران دور ریخته می‌شود.

ارزش مواد غذایی که هر‌ساله هدر می‌رود بالغ بر یک هزار میلیارد دلار است که ۶۸۰ میلیارد دلار از آن در کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته و بقیه در کشورهای در حال توسعه هدر می‌رود.

ایران بدون شک یکی از بزرگترین قدرت های اقتصادی و کشاورزی در خاور میانه و آسیای مرکزی است. براساس گزارش سازمان جهانی غذا و خواربار (FAO) ، ایران در دوازده مقوله از 13 مقوله محصولات کشاورزی مورد تولید در جهان، در فهرست 40 کشور برتر قرار می گیرد.

حدود 35درصد محصولات کشاورزی تولیدی در ایران به هدر می‌رود. این رقم معادل غذای 15 میلیون نفر است.

علاوه بر سرمایه‌گذاری در تامین مواد غذایی و کشاورزی، باید در جهت کاهش هدررفت مواد غذایی هم سرمایه‌گذاری کرد زیرا با صرف هزینه و زمان زیادی این مواد غذایی و محصولات کشاورزی تولید می‌شوند ولی به دلیل سیاست گذاری‌های نادرست، این مواد غذایی هدر می‌رود و برای انسان‌های ساکن روی کره زمین مشکلات زیادی را ایجاد می‌کنند.

باید به این باور برسیم که ایران زمانی به سمت رشد و توسعه پایدار حرکت می کند که درد این مردم، رفاه اجتماعی آنها، مشکلات معیشتی طبقات ضعیف و متوسط جامعه، وضعیت اشتغال و آسیب های اجتماعی و محیطی دغدغه تک تک ما به عنوان پرچم داران رشد و اعتلای این سرزمین قرار گیرد و این مهم تنها با شعار و سخنرانی و برگزاری همایش ها و جلسات محقق نمی شود.

کاش به خاطر داشته باشیم عملکرد امروز ما در قبال جامعه و محیط زیست ضامن امنیت، آرامش و زندگی سالم برای فرزندانمان است./

https://www.asianews.ir/u/38m
اخبار مرتبط
لوازم‌التحریر یک حوزه استراتژیک و جدی است که بر زندگی و شکل گیری شخصیت کودکانمان تاثیر دارد و بدیهی است مردم زمانی به سمت مصرف کالاهای ایرانی از جمله لوازم التحریر و نوشت افزار ایرانی خواهند رفت که این کالاها تمام شاخص های قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی را داشته باشد.
دانشگاه کار آفرین یکی از مطالبات اصلی مردم و خدمات گیرندگان در جامعه است، در سال‌های اخیر دانشگاه‌های کشاورزی و فنی و حرفه‌ای تا حدودی گام‌های در این زمینه برداشته‌اند؛ اما با واقعیت‌ها و نیازمندی‌های واقعی جامعه فاصله دارند.
تشکیل بنگاه های دولتی تامین کننده و توسعه گر همانند تجربه ای که در چین عملیاتی شد می تواند بخش مهمی از دغدغه بنگاههای تولیدی در جهت تامین مواد اولیه با قیمت مناسب را برطرف و نیز فروش محصولات را تسهیل کند.
حضور موفق در تجارت جهانی به تجارت الکترونیکی و نظام توزیع الکترونیکی فراگیر نیازمند است و در این راستا باید نظام واسطه‌گری را از جریان توزیع حذف کنیم.
گسترش اشتغال و کاهش معضل بیکاری با توسعه تولید و چرخاندن پر قدرت چرخ های صنعت تحقق خواهد یافت؛ اما در این میان دغدغه اصلی کارآفرینان، صنعتگران و تولیدکنندگان وجود موانع، چالش ها و مشکلاتی است که بر سر راه تولیدکنندگان وجود دارد.
با افزایش شتابان نرخ ارز و بی ارزش شدن پول ملی اتفاق مهمی که رخ داد فراهم شدن بستری عظیم برای فساد و سوء استفاده سودجویان و اخلالگران بازار بود؛ جذابیتی که صادرات در شرایط فعلی و کسب درآمد ارزی برای صادرکنندگان ایجاد کرد منجر به این شد که بسیاری از تولیدکنندگان تولیدات و مواد اولیه و محصولات را به داخل تزریق نکنند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید