صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ / ۲۲:۱۸
کد خبر: 5730
گزارشگر: 213
۲۱۴۸
۰
۱
۵
آخرین وضعیت مقاومت پنجشیر و نبرد با طالبان

سخنگوی احمدشاه مسعود جان باخت/جبهه مقاومت مذاکره را با شرط هایی قبول می کند

سخنگوی احمدشاه مسعود جان باخت/جبهه مقاومت مذاکره را با شرط هایی قبول می کند
فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت افغانستان، یکشنبه شب در نبرد با طالبان جان باخت؛ او خواهرزاده داکتر عبدالله عبدالله بود.

به گزارش آسیانیوز، فهیم دشتی ساعاتی پیش از کشته شدنش گفت که «نیروهای قهرمان جبهه مقاومت برای هر نوع تجاوز آماده دفاع هستند»

فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت افغانستان، یکشنبه شب در نبرد با طالبان جان باخت. آقای دشتی خواهرزاده داکترعبدالله عبدالله بود. دشتی بیست و یک سال پیش هنگام حمله انتحاری دو تروریست علیه احمد شاه مسعود در تخار نیز زخمی شده بود.

ساعاتی پیش از اعلام خبر کشته شدن آقای دشتی، او در توییتی از وضعیت جنگی استان پنجشیر خبر داد و نوشت: «نیروهای قهرمان جبهه مقاومت برای هر نوع تجاوز آماده دفاع هستند و مبارزه می‌کنند و شکست را نمی‌پذیرند.»

آقای دشتی در این پیام‌ خود همچنین از پیروزی‌های جبهه مقاومت و شکست طالبان در پنجشیر خبر داد و در ادامه گفت: «طالبان شکست خوردند و تلفات زیادی دادند، اما ماشین تبلیغاتی آنان سعی می‌کند برای انحراف توجه تبلیغات‌‌شان را گسترش دهند و روحیه‌ها را در کابل و ولایت‌ها تضعیف کنند.»

یکشنبه شب همچنین احمد مسعود، فرمانده مقاومت پنجشیر نیز، از مذاکره با طالبان و درخواست علمای دینی برای قطع جنگ استقبال کرده بود.

او گفت: «جبهه مقاومت ملی افغانستان از اکثریت مواد قطعنامه «علمای افغانستان» که به تاریخ ۱۴ سنبله سال جاری در کابل به منظور «قطع فوری جنگ» صادر گردیده استقبال می نماید.»

به نقل از ایندیپندنت، احمد مسعود افزود:‌ «جبهه مقاومت ملی در اصول موافق به حل مشکلات جاری و قطع فوری جنگ و ادامه روند مذاکرات می باشد و امیدوار است که گروه طالبان به این خواست علمای کرام لبیک گفته و گام‌های عملی بردارد.»

همچنین احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، شامگاه یکشنبه ۱۴ شهریور گفت که از پیشنهادهای علمای مذهبی برای مذاکره و حل‌وفصل درگیری‌ها با طالبان استقبال می‌کند.

احمد مسعود این خبر را در صفحه فیس‌بوک این گروه که هنوز در برابر طالبان مقاومت می‌کند، اعلام کرده است.

بر این اساس، جبهه مقاومت ملی افغانستان آماده است برای دستیابی به «صلح پایدار»، جنگ را متوقف کند، به شرطی‌که طالبان نیز به حملات و تحرکات نظامی خود در پنجشیر و «اندراب» پایان دهند. اندراب از ولسوالی‌های ولایت بغلان در شمال افغانستان است.

رسانه‌های محلی افغانستان نیز گزارش دادند که علمای مذهبی از طالبان خواسته‌اند برای توقف جنگ در پنجشیر، راه حل مذاکره را بپذیرد. گروه طالبان هنوز به این خبرها واکنش نشان نداده است.

پیش از این، طالبان بعد از ظهر یکشنبه از ورود نیروهای خود به مرکز ولایت پنجشیر خبر داده بود. بلال کریمی، سخنگوی طالبان، در توئیتر نوشت که مقر پلیس و مرکز ولسوالی «رُخه»، در مجاورت «بازارَک» مرکز ولایت پنجشیر، سقوط کرده است.

احمد مسعود پیشنهادات طالبان را رد کرد؟

 

این در حالی است که سخنگوی طالبان در یکی دو روز اخیر با اشاره به درگیری‌ها در پنجشیر اعلام کرد که «احمد مسعود» با پیشنهاد طالبان مخالفت کرده است در حالی که اگر از درگیری بپرهیزد مانند سایر ولایت‌ها رفتار خواهد شد.

احمد مسعود پیشنهادات طالبان را رد کرد
«یوسف احمدی» از سخنگوی طالبان به عربی ۲۱ گفته است که اگر مبارزان پنجشیر از مبارزه دست بکشند مانند سایر ولایت‌ها با آن‌ها مسالمت آمیز رفتار خواهد شد.

وی اظهار داشت که دلیل احمد مسعود برای رد پیشنهاد این گروه این است که وی موقعیت ویژه‌ای دریافت نکرده است، زیرا طالبان آنچه را که به مقامات بقیه ولایت‌ها می‌دهد به او پیشنهاد کرده است.

پیش از این، احمد مسعود گفت که طالبان پیشنهاد اختصاص دو کرسی به مبارزان پنجشیر در دولت را داد و ادامه داد: "ما حتی در مورد این پیشنهاد فکر نکردیم".

یوسف احمدی در مورد سرنوشت پنجشیر نیز گفت: به شرط آنکه آن‌ها از جنگ دست بکشند طالبان با این منطقه و مبارزان مانند دیگر مردم سراسر افغانستان رفتار خواهد کرد.

در همین حال درگیری‌ها بین طالبان افغانستان و نیروهای مبارز در دره پنجشیر ادامه دارد و نیروهای احمد مسعود از پذیرش بازگشت طالبان به قدرت امتناع می‌ورزند./

https://www.asianews.ir/u/3l0
اخبار مرتبط
محمدحسین جعفریان کارشناس ارشد مسائل افغانستان با انتشار یک عکس و تایید اصالت آن نوشت: ۲۰۰۰ طالب اسیر رزمندگان مقاومت پنجشیر شدند.
سخنگوی جبهه مقاومت پنجشیر امروز جمعه از کشته شدن ۴۵۰ نفر از نیروی طالبان و به اسیر شدن ۱۳۰ نفر دیگر در درگیری‌های شب گذشته خبر داد.
فهیم دشتی، سخنگوی گروه جبهه مقاومت ملی افغانستان گفت: جبهه مقاومت ملی بر تمام گذرگاه‌ها و ورودی‌های کنترل کامل دارد و طالبان با وجود تلاش‌های فراوان برای تصرف شهر شتل، هر بار شکست خوردند.
امیرخان متقی، رئیس کمیسیون دعوت و ارشاد طالبان، در پیامی اخیر گفت که با وجود تلاش‌های زیاد، جبهه پنجشیر تمایلی به حل این مسئله از طریق گفت‌وگو و توقف جنگ ندارد.
عملکرد جو بایدن در پایان دادن به حضور نظامی در افغانستان پیش از خروج تمامی شهروندان آمریکا، با انتقادات گسترده مقامات سیاسی و نظامی آمریکا همراه شده و جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان برای بررسی اقدامات بایدن در این زمینه در واشینگتن تشکیل جلسه دادند.
در حالی درخواست‌ جمهوری خواهان برای کناره گیری و استعفای جو بایدن و کامالا هریس، معاون او، قوت گرفته است که امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری پیشین افغانستان و از اعضای دره پنجشیر و مقاومت علیه طالبان گفته است همه شواهدی که در دست داریم نشان می‌دهد ریشه‌های گروه «داعش خراسان» در طالبان و شبکه حقانی است.
جو بایدن شب گذشته در نشست خبری گفت: برای اینکه طالبان به شهروندان مورد نظر اجازه ورود به فرودگاه کابل را بدهد، در مواردی اطلاعاتی را به طالبان ارائه کرده‌ایم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید