صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۲:۳۸
کد خبر: 5801
گزارشگر: 213
۲۰۴۰
۰
۰
۲
قاضی زرگر به ادعای برخی سازمان های منتقد؛ ناقض حقوق بشر بود

رئیس دادگاه انقلاب تهران به علت ابتلا به کرونا درگذشت/احمد زرگر به روایت دیگران

رئیس دادگاه انقلاب تهران به علت ابتلا به کرونا درگذشت/احمد زرگر به روایت دیگران
احمد زرگر، رئیس دادگاه انقلاب تهران که به ادعای برخی منتقدان در نقض حقوق بشر در ایران اقداماتی انجام داده بود، به علت ابتلا به بیماری کرونا در گذشت.
به گزارش آسیانیوز، احمد زرگر، رئیس دادگاه انقلاب تهران به علت ابتلا به بیماری کرونا در گذشت. او پیش از مرگ، مدتی در بیمارستان خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران بستری بود.

 زرگر که به ادعای نهادهای حقوق بشری متهم به «نقض حقوق بشر» بود، از فروردین امسال در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفت.

روزنامه گاردین سال ۹۳ در گزارشی به روایت سازمان‌های حقوق بشری مدعی شده بود، که زرگر به عنوان یک عضو «گروه شش نفره» از قضات نام برد که با اشاره وزارت اطلاعات و سایر دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی ایران، به سرکوب فعالان مدنی و سیاسی و روزنامه‌نگاران می‌پرداختند.

دادگاه‌های انقلاب اسلامی به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تأسیس شدند و نخست قرار بود که مسئولیت پرونده‌های امنیت ملی را برعهده گیرند، با این وجود سه دهه پس از آن زمان و به رغم ادامه بحث درباره جایگاه قانونی دادگاه‌های انقلاب این محکمه‌ها همچنان فعال هستند.

زرگر که در سال‌های طولانی حضورش در قوه قضاییه در حوزه مبارزه با مواد مخدر، مبارزه با فساد اقتصادی و امر به معروف و نهی از منکر فعالیت داشت، از قضات شناخته شده برای رسیدگی به پرونده فعالان مدنی و سیاسی بود و احکام زندان متعددی صادر کرد.

براساس برخی گزارش ها که مبنی بر برخی از انتقادات بر دستگاه قضایی ایران است، برگزاری جلسات دادگاه پشت درهای بسته، برگزاری محاکمه‌های چند دقیقه‌ای بدون طی کردن روال حقوقی ضروری، عدم رعایت استقلال قاضی از طریق قضاوت و دادستانی هم‌زمان و محروم کردن متهمان از دسترسی به وکیل، از جمله مواردی است که به گفته برخی شاهدان در جلسات دادگاه به ریاست قضاتی چون احمد زرگر به چشم می‌خورد و ادعا شده بود که این گروه از قضات به عنوان «بدنام‌ترین قاضی‌ها در ایران» شناخته شوند./
https://www.asianews.ir/u/3n1
اخبار مرتبط
ابراهیم رئیسی در مراسم تحلیف خود به عنوان رییس جدید جمهوری اسلامی ایران، با تاکید بر اینکه «ما مدافع واقعی حقوق بشریم»، از «ایران جدید» سخن گفت.
کانون مدافعان حقوق بشر روز یکشنبه ۲۷ تیرماه در نامه‌ای به میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل مدعی خشونت در برخورد با معترضان خوزستان شد.
پارلمان آلمان با تصویب قطعنامه‌ای ۱۸ ماده‌ای، مدعی شد موارد متعدد نقض حقوق بشر در ایران وجود دارد و از دولت آلمان خواست که در روابط با جمهوری اسلامی ایران موضوع حقوق بشر را به عنوان محور اصلی مورد توجه قرار بدهد.
رئیس جمهور جدید ایران در نخستین نشست خبری اش در پاسخ به پرسش مربوط به نقش او در پرونده های سال ۶۷ گفت : اگر یک دادستان از حقوق مردم و امنیت جامعه دفاع می‌کند، او باید مورد تقدیر و تشویق قرار بگیرد. افتخارم این است که در کسوت دادستان هرجا که بودم دفاع از امنیت و آسایش کرده‌ام.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید