صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ / ۰۰:۰۰
کد خبر: 5838
گزارشگر: 306
۴۵۶
۰
۰
۰
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد خبر داد

دومین جشنواره ملی ادبی شاعر فقید صابر یزدی برگزار می‌شود

دومین جشنواره ملی ادبی شاعر فقید صابر یزدی برگزار می‌شود
یزد - به منظور رفع مظلومیت از چهره شاعران و ادیبان ، دومین جشنواره ملی ادبی شاعر فقید صابر یزدی برگزار می‌شود

آسیا نیوز / یزد  « مجید جوادیان زاده » درگفت و گو با خبرنگاران که در محل سالن کنفرانس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی  استان یزد برگزار گردید با اشاره به روز ملی شعر و ادب فارسی( بیست و هفتم شهریور ماه، سالروز درگذشت  سید محمدحسین شهریار) افزود: به منظور رفع مظلومیت از چهره شاعران و ادیبان ، دومین جشنواره ملی ادبی شاعر فقید صابر یزدی برگزار می‌شود.

 وی ادامه داد: برنامه هایی با توجه به شرایط کرونایی در هفته شعر و ادب فارسی در استان  پیش بینی شده است .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در ادامه از شعر به عنوان هویت جامعه یاد کرد و ادامه داد: اگر می خواهیم گسست فرهنگی و هویتی در جامعه اتفاق نیفتد، باید شعر پویا را در جامعه بالنده کنیم.  

  جوادیان زاده تصریح کرد: امروز حس می کنیم، شعر گاهی مظلوم واقع شده و لابه‌لای هنرهای دیگر گم می شود و این سزاوار نیست که فرهنگ و تاریخ ایران که با شعر آمیخته و عجین شده است، فراموش و یا نادیده گرفته شود.

وی تاکید کرد: ایجاد برنامه های ریشه دار ادبی در دستور کار هست و با توجه به فعالیت های پراکنده انجام شده ، برند شعر و جریان شعر اثرگذار نداشتیم به همین دلیل برای اولین بار در یزد جشنواره ملی ادبی صابر یزدی  برگزار می شود.

 جوادیان زاده افزود:  فعالیت دبیرخانه دومین جشنواره یادشده آغاز شد، امیدواریم در دوره های مختلف بتوان مفاخر و چهره های ناشناخته فرهنگی را به جامعه ادبی کشور معرفی کنیم.

وی ادامه داد: در این دوره ،اول قالب غزل انتخاب شده بود که ۳۵۲ نفر با هزار و ۲۰۰ اثر از سراسر کشور شرکت کردند، ۱۰ برگزیده و ۲۰ نفر قابل تجلیل شناخته شدند و از سه نفر با هدایی قدردانی می شود.

جوادیان زاده ۲۷ شهریورماه جاری را روز پایان جشنواره ذکر کرد و گفت: در این جشنواره از ۲ کتاب مرتبط با جشنواره نیز رونمایی می شود.

وی در ادامه از فعالیت ۴۳ انجمن ادبی در استان خبر داد و گفت: این انجمن ها به شکل غیررسمی در خانه ها برگزار می شد و کمتر امکان عضوگیری داشتند، اما برای گسترش بیشتر در قالب طرحی که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد، هویت خود را ثبت  و اعضای آن می توانند از برخی حمایت ها بهره مند شوند.

جوادیان زاده یادآور شد: ۱۱ کتاب شعر مربوط به شاعران ۱۱ شهرستان استان شامل اطلاعاتی از آنها به چاپ رسید که در  هفته شعر و ادب به تدریج از این کتاب ها رونمایی و اولین کتاب، فردا در ابرکوه رونمایی می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد عنوان کرد: اولین جشنواره بازآفرینی متون کلاسیک ادب فارسی کودک و نوجوان جایزه ویژه مرحوم مهدی آذریزدی پدر ادبیات کودکان و نوجوانان با هدف بازآفرینی متون ادب فارسی نیز برگزار می شود.

وی تصریح کرد: در این جشنواره هزار و ۲۰۰ عنوان کتاب کودک که از سال ۹۴ به بعد به چاپ رسید در این جشنواره شرکت کردند که ۱۲ کتاب نامزد آثار برگزیده شدند.

جوادیان زاده افزود: ۳۰ عنوان کتاب با موضوع مربوط به فرهنگ و هنر یزد، مسایل دینی، رمان، داستان های کودک و نوجوان و فرهنگ‌های عامه منتشر شده است.

وی یادآور شد: تلاش بر این است ، مجموعه ای از تولیدات فرهنگی و هنری و ادبی نویسندگان یزد که برای سایر گروه ها نیز قابل استفاده باشد،منتشر شود.

در مورد شهریار باید گفت که مهم‌ترین اثرش ،منظومه حیدربابایه سلام (سلام به حیدربابا) است که از شاهکار های ادبیات ترکی آذربایجانی به‌شمار می‌رود و شاعر در آن از اصالت و زیبایی‌های روستا یاد کرده‌ ،این مجموعه در میان اشعار مدرن قرار گرفته و به ۸۰ زبان زندهٔ دنیا ترجمه شده است.

بیست و هفتم شهریور ماه، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ملی شعر و ادب پارسی، نامگذاری شد.

به نوشته رسانه ها ،زبان و ادبیات فارسی به عنوان دومین زبان جهان اسلام و زبان حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی، با هزاران آثار گران سنگ در زمینه های مختلف ادبی، عرفانی، فلسفی، کلامی، تاریخی، هنری و مذهبی همواره مورد توجه و اعتقاد ایرانیان و مردمان سرزمین های دور و نزدیک است و با وجود حوادث و رویدادهای پر تب و تاب و گاه ناخوشایند، باز هم این زبان شیرین و دلنشین در دورترین نقاط جهان امروز حضور و نفوذ دارد به پرداخت وام برای اصحاب فرهنگ ، هنر و رسانه در شرایط کرونایی اظهار کرد: فعالان حوزه فرهنگ ،هنر و رسانه های  استان همانند دیگر نقاظ کشور ضرر و زیان زیادی را از زمان شیوع این ویروس از اسفند ماه ۱۳۹۸ تاکنون متحمل شده اند.

جوادیان زاده بدون اشاره به تعداد اصحاب فرهنگ و هنر یزد ، مبلغ وام پرداخت شده به افراد و تعداد آنها تاکید کرد: کسانی که با تداوم شیوع کرونا فعالیت کردند ،حمایت های ویژه ای برای آنها در نظر گرفته شد، زیرا حضور، روح هنر و روح فرهنگ است.

به گفته وی  گسترش پوشش بیمه ای در بین جامعه فرهنگ و هنر یزد افزایش چشمگیری یافت به نحوی که تا پایان سال ۹۸ ، ۵۲۶ مورد بیمه برای افراد صادر شد که هم اکنون این تعداد به ۶۴۸ نفر رسیده است

سید محمد جواد عرفانفر

دومین جشنواره ملی ادبی شاعر فقید صابر یزدی برگزار می‌شود , مجید جوادیان زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد , سید محمد جواد عرفانفر

https://www.asianews.ir/u/3o4
اخبار مرتبط
یزد - دومین دفتر نمایندگی خانه مطبوعات استان یزد درشهرستان میبد باحضور مسئولین استانی و شهرستانی افتتاح شد
یزد، « مجید جوادیان زاده » مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه استان یزد با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره استانی هنرهای تجسمی گفت: این جشنواره به مناسبت ثبت جهانی یزد برگزار می شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید