صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ / ۰۰:۳۲
کد خبر: 5877
گزارشگر: 213
۱۹۰۶
۰
۰
۳
افشاگری ترور شخصیت هسته ای با هوش مصنوعی

فخری زاده با «ربات ماهواره ای قاتل» کشته شد

فخری زاده با «ربات ماهواره ای قاتل» کشته شد
مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی گفته اند مسلسل ماهواره‌ای ترور محسن فخری زاده مجهز به هوش مصنوعی و چشم چند دوربینه بود و از هزاران کیلومتر دورتر کنترل شد.

به گزارش آسیانیوز، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی اختصاصی به نقل از مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی نوشت که کشته شدن محسن فخری‌زاده با استفاده از یک مسلسل که از هزاران کیلومتر آن سوتر کنترل می‌شد صورت گرفت.

-----------------------------------

بیشتر بخوانید:

اسرائیل پشت ترور فخری‌زاده بود

----------------------------------------------------------

در گزارش نیویورک تایمز که در شماره روز شنبه ۲۷ شهریور این نشریه منتشر شد، از این رویداد به عنوان اولین آزمایش میدانی یک سلاح که «احتمالا دنیای امنیتی و جاسوسی را دگرگون می‌کند» یاد شده است.

این روزنامه به نقل از یک مقام اطلاعاتی به جزییاتی فنی از «روبات قاتل» یا مسلسلی که از هزاران کیلومتر آن سوتر و «در محلی نامعلوم» کنترل می‌شد اشاره کرده است.

به گفته این مقام اطلاعاتی، مسلسل ماهواره‌ای مجهز به هوش مصنوعی و چشم چند دوربینه بود.

این روزنامه به نقل از یک مقام اطلاعاتی نوشت که این مسلسل مدل خاصی از مسلسل بلژیکی «اف.ان مگ» بود که به یک دستگاه روباتیک پیشرفته متصل بود و این سامانه شبیه به «سنتینل ۲۰»، تولید اسکریبانو، بود.

به نوشته نیویورک تایمز، وزن این مسلسل به همراه روبات و لوازم جانبی‌ آن مجموعا حدود یک تُن بود که در قطعاتی کوچک به مرور وارد ایران و مونتاژ شده بود.

محسن فخری‌زاده، معاون وزیر دفاع و از دست اندرکاران برنامه اتمی و موشکی جمهوری اسلامی ایران، هفتم آذر ۹۹ ترور شد و مقام‌ها و رسانه‌های ایران به مدت چندین روز روایت‌های متفاوتی را درباره نحوه کشته شدن او مطرح کردند و از حضور «۱۲ نفر در این حمله» سخن گفتند.

اندکی بعد شبکه تلویزیونی العالم اعلام کرد که کشته شدن فخری‌زاده توسط «کنترل ماهواره‌ای» انجام شده است. پس از آن سخنگو و شماری از مقام‌های سپاه پاسداران نیز این موضوع را تایید کردند.

علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه، در آن زمان گفت: «تیربار داخل نیسان مجهز به یک سیستم هوشمند ماهواره‌ای بوده که روی فخری‌زاده زوم کرده و از هوش مصنوعی بهره برده است.»

به نوشته نیویورک تایمز، موضوع مسلسل ماهواره‌ای در روزهای پس از ترور مطرح شد اما عده‌ای در ایران و همچنین برخی تحلیلگران خارجی آن را مورد تمسخر قرار دادند. این روزنامه نوشته است: «اما این بار واقعا یک ربات قاتل وجود داشت.»

نهادهای امنیتی  ایران در این مدت هیچ گزارشی درباره نتیجه بررسی‌ها منتشر نکردند. تعدادی از شهروندان ساکن در استان‌های غربی ایران نیز بازداشت شدند اما نهادهای امنیتی درباره هویت و سرنوشت آنان نیز سکوت کردند.

به گزارش نیویورک تایمز، در روز کشته شدن فخری‌زاده یک خودروی مجهز به دوربین در ۱۵۰ متری محل پارک شده بوده تا حرکت او را گزارش کند.

بر اساس این گزارش، یکی از مشکلات تکان خوردن مسلسل پس از شلیک و تاخیر در ارسال داده ها به ماهواره بوده اما هوش مصنوعی دستگاه طوری تنظیم شده بود تا تاخیر، لرزش و سرعت خودرو را جبران کند.

نیویورک تایمز عملیات ترور فخری‌زاده را اولین آزمایش میدانی یک تک‌تیرانداز ماهواره‌ای و مجهز به هوش مصنوعی و چشم چند دوربینه خوانده است که احتمالا «دنیای امنیتی و جاسوسی» را دگرگون خواهد کرد.

رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، ۱۵ آذر ۹۹ با اشاره به کشته شدن فخری‌زاده به وسیله «دستگاه ماهواره‌ای» گفته بود که ترور با چنین روشی «نمی‌تواند امنیت ما را خدشه‌دار کند».

نیویورک تایمز همچنین نوشته است که تصمیم ترور فخری‌زاده در جلسه‌ای محرمانه در سال ۹۸ با حضور یوسی کوهن، رییس وقت موساد، دونالد ترامپ، رییس جمهور وقت آمریکا، و همچنین وزیر خارجه آمریکا و رییس سی‌آی‌ای تدارک دیده شد.

بر اساس این گزارش، واکنش نسبتا ملایم ایران به کشته شدن قاسم سلیمانی باعث شد مقام‌های آمریکایی با ترور فخری‌زاده نیز موافقت کنند.

پس ترور قاسم سلیمانی ایران به دو پایگاه آمریکا در بغداد موشک شلیک کرد و پس از آن اعلام شد که ایران تصمیم برای این اقدام را به آمریکا اطلاع داده بود.

همچنین به گزارش نیویورک تایمز، هنگام یکی از سفرهای جرج دبلیو بوش به اسرائیل، ایهود اولمرت، نخست وزیر وقت اسرائیل مکالمه‌ای را برای او پخش کرد که فخری‌زاده در گفت‌وگویی با همکارش، از تلاش مداوم خود برای ساخت کلاهک هسته‌ای سخن می‌گفت.

نیویورک تایمز نوشته است که سخنگوی بوش به درخواست این روزنامه برای اظهار نظر در این مورد پاسخ نداد./

https://www.asianews.ir/u/3p5
اخبار مرتبط
نخست وزیر اسراییل با تأکید بر این که برنامه هسته‌ای ایران به پیشرفته‌ترین نقطه رسیده از طرف‌های مذاکرات خواست که به جای بازگشت به توافق هسته‌ای، برای تهران مهلت تعیین کنند.
وزیر خارجه اسرائیل با اشاره به اینکه مذاکرات وین نتوانست جلوی برنامه هسته ای ایران را بگیرد، تاکید کرد که کشورهای دیگر همسایه راه ایران را پیش می گیرند و اوج‌گیری اسلام‌گرایی افراطی در افغانستان که همسایه پاکستانِ و دارای سلاح اتمی است، بحران امنیتی را وخیم‌تر خواهد کرد و ما دست روی دست نمی گذاریم!
همچنانکه دو روز گذشته نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از پایبند نبودن همیشگی آمریکا به مذاکرات برجام سخن گفت، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش‌های خود درباره برنامه هسته‌ای تهران تاکید کرده که فعالیت‌های آژانس و بازرسان آن در ایران به طور جدی محدود شده است.
نخست وزیر جدید اسرائیل٬ روز گذشته برای نخستین بار در حالی در کاخ سفید با جو بایدن دیدار کرد که رییس جمهور آمریکا تاکید کرد با شکست دیپلماسی درباره ایران، گزینه‌های دیگری به کار می بریم و وعده داد که واشینگتن سامانه دفاع راکتی گنبد آهنین ارتش اسرائیل را دوباره به راکت‎‌های مورد نیاز مجهز خواهد کرد.
گروهی از رسانه‌ها نوشته‌اند نفتالی بنت می‌خواهد از زبان جو بایدن بشنود که دولت او در قبال ایران چه تصمیمی دارد و آیا واقعاً در تلاش بازگشت به برجام است یا نه.
نخست وزیر اسرائیل، با استقبال از بیانیه‌ها و اظهارات مقام‌های آمریکایی و اروپایی درباره حمله پهپادی ایران به کشتی مرمر استریت، ادعا کرده است اکنون زمان آن است که اسرائیل در «جبهه‌های متعدد» به ایران پاسخ دهد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید