صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۶ آذر ۱۴۰۰ / ۱۴:۲۸
کد خبر: 6892
گزارشگر: 213
۹۲۶
۰
۰
۵
جزییات دوز سوم واکسن کرونا برای همه افراد بالای ۱۸ سال

آغاز واکسیناسیون سراسری «نوبت سوم» واکسن کرونا+شرایط تزریق

آغاز واکسیناسیون سراسری «نوبت سوم» واکسن کرونا+شرایط تزریق
با شروع تزریق نوبت سوم واکسیناسیون علیه کرونا، اینکه چه افرادی می‌توانند این نوبت را تزریق کنند و چه واکسنی به کدام گروه تزریق خواهد شد، پرسش بسیاری از شهروندان است.

به گزارش آسیانیوز، همه افرادی که در فاز اول واکسیناسیون قرار داشتند اکنون مشمول دریافت نوبت سوم واکسن کرونا هستند.

--------------------------

بیشتر بخوانید:

واکسن «فایزر» باید در دوز سوم تزریق شود!/موفقیت خیره‌کننده ۹۵.۶ درصد کارایی
---------------------------------------------

شرط تزریق نوبت سوم برای افراد اعلام شد

با شروع تزریق نوبت سوم واکسیناسیون علیه کرونا، اینکه چه افرادی می‌توانند این نوبت را تزریق کنند و چه واکسنی به کدام گروه تزریق خواهد شد، پرسش بسیاری از شهروندان است.

 

وی تصریح کرد: محدودیتی در خصوص انواع واکسن در استان وجود ندارد و به اندازه کافی برای تمامی افراد بالای ۱۲ سال در استان واکسن وجود دارد و توصیه می‌شود ۲۰ درصد جمعیتی که هنوز اقدام به دریافت واکسن نکرده‌اند سریع‌تر به پایگاه‌های واکسیناسیون مراجعه کنند.

 

--------------------------

بیشتر بخوانید:

مردم ایران از تزریق واکسن فایزر و مدرنا محروم می مانند؟!/نامه نظام پزشکی ایران به سازمان بهداشت جهانی برای تهیه واکسن کرونا

------------------------------------------------

روابط عمومی علوم پزشکی شیراز اعلام کرد: براساس سند کشوری گسترش واکسیناسیون، همه افرادی که در فاز اول واکسیناسیون قرار داشتند، اکنون مشمول دریافت نوبت سوم (بوستر) هستند.


با اعلام علوم پزشکی شیراز، این گروه‌ها شامل کارکنان سیستم بهداشت و درمان، افراد با ریسک بالای ساکن در مراکز نگهداری، افراد ساکن در خانه‌های سالمندان، جانبازان ساکن در مراکزنگهداری و پرسنل این مراکز، افراد کم توان ذهنی ساکن در مراکز نگهداری جمعی و پرسنل این مراکز، جانبازان بالای ۵۰ درصد و شیمیایی تنفسی.

روابط عمومی علوم پزشکی شیراز همچنین اعلام کرده است که شرط تزریق نوبت سوم به افراد این گروه‌ها گذشتن مدت ۶ ماه از تزریق دومین نوبت واکسن کرونا است.

براساس این اعلام، همچنین افراد با ضعف سیستم ایمنی یعنی مبتلایان به بیماری‌های خاص و افراد دریافت کننده عضو پیوندی، دریافت کنندگان دارو‌های مقابله با ضعف سیستم ایمنی و ... که دو نوبت واکسن دریافت کرده‌اند را جزو کسانی دانست که به شرط گذشتن ۶ ماه از زمان تزریق نوبت دوم، امکان تزریق نوبت سوم را دارند.

روابط عمومی علوم پزشکی همچنین تاکید کرده است: در شیراز، ۱۲ مرکز برای تزریق نوبت سوم واکسن کرونا پیش بینی شده است، گفت: ۲ مرکز خودرویی در شیراز برای تزریق واکسن به افراد واجد شرایط، پیش بینی و فعال شده است.


 ---------------------------

بیشتر بخوانید:

علت «مبهم» منتفی شدن واردات واکسن فایزر
-----------------------------------------------

بر اساس اعلام شده افراد بالای ۶۰ سال که دو نوبت از واکسن‌های سینوفارم، بهارات و کووایران برکت استفاده کرده‌اند، برای نوبت سوم ترجیحا از همان نوع واکسن نوبت اول استفاده کنند و باید حداقل ۴ ماه از زمان تزریق نوبت دوم گذشته باشد.

روابط عمومی علوم پزشکی شیراز همچنین تاکید دارد: افراد بالای ۶۰ سال که نوبت اول و دوم اسپوتنیک یا آسترازنکا دریافت کرده‌اند، برای نوبت سوم می‌توانند واکسن‌های آسترازنکا یا پاستوکوک را دریافت کنند، البته باید حداقل ۶ ماه از تزریق نوبت دوم گذشته باشد.


تولید ۸ میلیون دز واکسن "پاستوکووک" تاکنون / زمان تزریق دز سوم واکسن پاستور

رییس انستیتو پاستور ایران گفت:در حال حاضر "پاستوکووک" در مراکز واکسیناسیون کشور وجود دارد.

فعلا هشت میلیون دز از این واکسن در کشور تولید شده است که نیمی از آن تحویل شده و نیم دیگر آن منتظر دریافت مجوز توزیع از سازمان غذا و دارو است که تقریبا تا نیمه دوم آذر ماه توزیع این هشت میلیون دز تمام می‌شود.

دز سوم واکسن پاستو کووک ۲۸ روز یا یک ماه بعد از دز دوم، توزیع می‌شود. بنابراین افرادی که این واکسن‌ را تزریق کردند ، از یک ماه بعد می‌توانند دز بوستر را تزریق کنند.

افراد بالای ۱۸ سال باید دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کنند

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت:

طبق تاکید کمیته ملی واکسن کشور افراد بالای ۱۸ سال به شرط اینکه از نوبت دوم تزریق واکسن آن‌ها حداقل چهار ماه گذشته باشد، باید دُز سوم را دریافت کنند.

تاکنون ۷۵۰ هزار دُز بوستر واکسن کرونا تزریق شده که بیشتر این تعداد به کادر بهداشتی و درمانی کشور تزریق شده است. در ادامه گروه سنی بالای ۶۰ سال دُز سوم را دریافت می‌کنند.(دنیای اقتصاد)

به گزارش آسیانیوز، به نقل از دویچه وله درباره فرایند تزریق دوز دوم توضیخاتی ارایه شده است..

هنگامی که دوز سوم واکسن کرونا را دریافت می‌کنید چه اتفاقی در بدن شما می‌افتد؟ چرا واکسن تقویتی مهم است؟

این سوالی است که هم جامعه پزشکی را به خود مشغول کرده است و هم شهروندان. بخصوص که واکسن کرونا در مقایسه با واکسن‌های تاکنونی در مدتی بسیار کوتاه تایید و وارد بازار شده و بنابراین طبیعی است که نسبت به این واکسن نگرانی‌های زیادی وجود داشته باشد.

اکثر افرادی که دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند، پس از چند ماه هنوز به خوبی از بروز روند حاد بیماری مصون هستند. اما هر چه بیشتر از زمان واکسیناسیون بگذرد، احتمال اینکه شما به این ویروس آلوده شوید و سپس آنرا به دیگران منتقل کنید، بیشتر می‌شود. زیرا آنتی‌بادی‌های ضد این ویروس در خون به مرور زمان کاهش می‌یابد.

افراد جوان اغلب به سختی متوجه ابتلا به بیماری می‌شوند، اما این می‌تواند برای افراد مسن یا افراد با سیستم ایمنی ضعیف پیامدهای ناگواری داشته باشد. آنها ممکن است به شدت بیمار شوند و حتی گاهی اوقات با وجود آن که واکسینه شده‌اند، جان خود را از دست بدهند. زیرا بدن آنها پس از واکسیناسیون اولیه قادر به ایجاد یک ایمنی قوی نبوده است.

به عبارت دیگر شما هیچ محافظت طولانی مدتی در برابر ویروس کرونا ندارید، به خصوص اگر میزان آنتی‌بادی‌ها در خون به مرور زمان کاهش یافته باشد. در عین حال، توصیه می شود که دوز سوم واکسیناسیون را پس از شش ماه دریافت کنید تا این دوز تقویتی سیستم ایمنی بدن را به تولید آنتی‌بادی‌های جدید وادار کند.

یک مطالعه گسترده در اسرائیل نشان داده است واکسیناسیون تقویتی در واقع انگیزه جدیدی به سیستم ایمنی می بخشد و پس از واکسیناسیون سوم، احتمال ابتلای افراد به این بیماری کاهش می‌یابد و خطر مرگ و میر در میان آنها به طور قابل توجهی کمتر از کسانی است که دو بار واکسینه شده‌اند.

بر اساس نتایجی که یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه اومئا (Universität Umeå) در سوئد به دست آورده‌اند، افزایش میزان مصونیت از جمله به سن، جنسیت و واکسن بستگی دارد.

البته هنوز نمی‌توان مدت زمانی را که ایمنی بدن پس از واکسیناسیون تقویتی ادامه دارد، با قطعیت تعیین کرد. تجربه با سایر واکسن‌ها نشان داده است که واکسیناسیون تقویت‌کننده می‌تواند حافظه ایمنی را به حدی تقویت کند که واکسیناسیون مجددی ضروری نباشد./

https://www.asianews.ir/u/4g0
اخبار مرتبط
یک متخصص بیماری‌های غدد درون ریز گفت: در صورت ابتلا به ویژه برای بیمارانی که کنترل قند خون مناسبی ندارند، احتمال پیشرفت و شدت گرفتن بیماری و همچنین مرگ‌ومیر بیشتری وجود دارد باید در دریافت واکسن ملاحظاتی داشته باشند.
در حالی که هنوز از واکسن های معتبر و تایید شده جهان برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا در ایران خبری نیست، رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: افرادی که دریافت دُز سوم شامل حال آنها شود از سوی مرکز بهداشت فراخوان می‌شوند و می‌توانند یکی از انواع واکسن موجود در استان را دریافت کنند.
براساس اعلام در سایت رسمی فایزر داروی پی‌اف-۰۷۳۲۱۳۳۲ یک داروی تحقیقاتی ضدویروسیِ مهارکننده آنزیم پروتئاز ویروس کرونای عامل کووید-۱۹ است که به‌ طور خاص برای تجویز خوراکی طراحی شده است و در صورت بروز اولین علائم عفونت و بدون نیاز به بستری شدن برای بیماران تجویز شود.
همچنانکه وضعیت ورود واکسن فایزر به ایران هنوز مبهم و بی نتیجه مانده است، پژوهش ها نشان داده که تزریق دوز سوم واکسن فایزر به افراد تا حدود ۹۶ درصد برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا موثر واقع شده و نهایتا نتیجه بخش پروسه واکسیناسیون خواهد بود.
با گذشت شش ماه از دریافت نوبت دوم واکسن، افراد می‌توانند به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند؛ دُز سوم را دریافت و در سامانه به ثبت برسانند.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: افرادی که دوز اول و دوم واکسن‌های بهارات، برکت یا سینوفارم را دریافت کرده‌اند، در دوز سوم یا مشابه دوزهای اول و دوم و یا دو واکسن دیگر را دریافت می‌کنند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید