صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۱ دی ۱۴۰۰ / ۲۳:۴۵
کد خبر: 7473
گزارشگر: 213
۱۴۰۰
۰
۱
۳
به بهانه موضوع تاسیس کنسولگری در جنوب کشور

چین بر جنوب ایران سلطه خواهد کرد؟

چین بر جنوب ایران سلطه خواهد کرد؟
بنا بر گزارش ها و اظهار نظر کارشناسان، هدف چین از تاسیس کنسولگری در بندرعباس فقط ارائه خدمات کنسولی به شهروندان چینی شاغل در جنوب ایران نیست؛ بلکه این کار بیشتر با برنامه‌های آینده این کشور برای گسترش حضور خود در این منطقه ارتباط دارد.

به گزارش آسیانیوز، شمار شهروندان چینی در ایران چند هزار نفر بیشتر نیست اما چین قصد دارد در مرکز استان هرمزگان کنسولگری تاسیس کند. ظاهرا این کار با برنامه‌های چین برای گسترش حضور و نفوذ خود در جنوب ایران بی‌ارتباط نیست.

--------------

بیشتر بخوانید

توقع ایران در سند ۲۵ ساله با چین و «فروش نفت» برآورده نمی شود/«عدم تمایل» چین به رودر رویی با ایالات متحده!

-------------------------------------------

هیئت وزیران دولت ابراهیم رئیسی در نشست هشتم دی ماه با پیشنهاد وزارت خارجه برای گشایش سرکنسولگری جمهوری خلق چین در بندرعباس موافقت کرد.

بر پایه شواهد و اظهارات برخی کارشناسان هدف چین از تاسیس کنسولگری در بندرعباس فقط ارائه خدمات کنسولی به شهروندان چینی شاغل در جنوب ایران نیست بلکه این کار بیشتر با برنامه‌های آینده این کشور برای گسترش حضور خود در این منطقه ارتباط دارد. این در حالی است که محمدحسین ملائک، سفیر سابق جمهوری اسلامی در پکن شنبه ۱۱ دی (اول ژانویه ۲۰۲۲) به خبرگزاری ایلنا گفت تعداد چینی‌ها در ایران بین پنج تا شش هزار نفر است.

سهم ناچیز ایران از گردشگران چینی

به نقل از دویچه وله، از تعداد چینی‌هایی که در مناطق جنوبی ایران کار و زندگی می‌کنند اطلاع دقیقی در دست نیست، اما به هر حال به نظر نمی‌رسد تعداد آنها از چهار تا پنج هزار نفر بیشتر باشد.

--------------

بیشتر بخوانید

«استخراج سیاسی» بیت کوین در ایران و غارت گری چینی!
-------------------------------------------------------------

افزون بر این شمار گردشگران چینی که به ایران سفر می‌کنند نیز بسیار ناچیز است و استان‌های مورد توجه آنها نیز بیشتر اصفهان، فارس، یزد و تهران است.

بر پایه آماری که سفارت چین در تهران منتشر کرده در سال ۲۰۱۷ در مجموع ۷۰ هزار شهروند چینی اعم از فعال اقتصادی و گردشگر به ایران سفر کرده‌اند. در همان سال شمار گردشگران چینی که به سفر خارجی رفته‌اند به حدود ۱۳۰ میلیون نفر می‌رسد.

به این ترتیب چین برای ارائه خدمات کنسولی به شهروندان خود، دست‌کم در حال حاضر نیاز چندانی به تاسیس کنسولگری در ایران ندارد.

دو پیش‌زمینه گشایش کنسولگری در بندرعباس

اما دو رویداد مرتبط با هم انگیزه‌های احتمالی تاسیس کنسولگری در بندرعباس را آشکار می‌کند؛ نخست برنامه‌های چین برای گسترش تسلط خود بر راه‌های ارتباطی تجاری در سراسر جهان و دیگری توافق‌نامه همکاری‌های ۲۵ ساله با ایران.

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ۱۱ دی به ایلنا گفت: «طبق تفاهماتی که در سال ۲۰۱۶ در زمان سفر رئیس جمهور چین به ایران، با این کشور کردیم، یکی از تفاهمات ایجاد شهرک‌های صنعتی بود که عموما پیشنهاد ایران برای جانمایی شهرک‌های صنعتی مشترک بین ایران و چین در جاسک و نواحی جنوب شرقی کشور مانند مکران بوده است.»

رهبر انقلاب، بهمن ماه ۹۴ در دیدار با رئیس جمهوری چین، شی جین‌پینگ گفته بود: «دولت و ملت ایران همواره به دنبال گسترش روابط با کشورهای مستقل و قابل اطمینان همچون چین بوده و هستند و بر همین اساس، توافق رؤسای جمهوری ایران و چین برای یک روابط استراتژیک ۲۵ ساله، کاملاً درست و حکمت‌آمیز است.»

انتخاب بندرعباس، یک "اقدام تاکتیکی درست"

ایران تا کنون جزئیات این توافق‌نامه "حکمت‌آمیز" را به طور رسمی منتشر نکرده است. مطابق برخی گمانه‌زنی‌ها جمهوری اسلامی ایران امتیازهای کم‌سابقه‌ای به چین داده که استفاده درازمدت از برخی بندرها و جزیره‌های مهم جنوب بخشی از آنهاست.

سفیر سابق جمهوری اسلامی در پکن می‌گوید چینی‌ها پیش‌بینی می‌کنند بتوانند سهم بزرگی در توسعه مناطقی مانند مکران و چابهار بر عهده بگیرند و شرکت‌های چینی زیادی در منطقه مستقر شوند و به همین دلیل تاسیس کنسولگری در بندرعباس "یک اقدام تکنیکی پیش‌بینی شده و درست است".

به گزارش خبرگزاری ایرنا، فن هونگدا، استاد دانشگاه موسسه خاورمیانه دانشگاه بین‌المللی شانگهای در توجیه انتخاب مکان کنسولگری چین می‌نویسد بندرعباس مهم‌ترین بندر ایران برای مبادلات تجاری است و علاوه بر آن مکان‌هایی که در آینده توسعه این کشور نقش دارند از جمله جزیره کیش، جزیره قشم، بندر جاسک، بندر چابهار و بسیاری دیگر در جنوب ایران واقع شده‌اند.

او افزود به همین دلیل لازم است چین توجهی بیشتر به جنوب ایران برای انجام مبادلات تجاری داشته باشد. البته رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین ادعا کرده گشایش کنسولگری در بندرعباس با فعالیت‌های تجاری "ارتباط خاصی" ندارد.

چین بر اساس داده‌های موسسه امریکن اینترپرایز، فقط ظرف ۱۵ سال گذشته، ۲ تریلیون و ۱۰۰ میلیارد دلار در همه کشورها سرمایه گذاری کرده است؛ از کشورهای ثروتمند مثل سوئیس و آمریکا گرفته تا کشورهای آفریقایی مانند کنگو./

https://www.asianews.ir/u/4vl
اخبار مرتبط
با وجود آنکه خطوط ریلی متصل شده اند و از جنوب دریای خزر عبور می کنند و از بعد مسافتی مسیر کوتاه تر و هموارتری هستند، ولی چون همچنان هزینه ترانزیت از ایران بیشتر است، از کریدورهای دیگر استفاده می شود و در این باره خطر حذف ایران از جاده ابریشم وجود دارد.
در راستای نقش ایران در جاده ابریشم، ایران بر سر چهار راه ترانزیتی دنیا قرار دارد، اما در سال‌های اخیر به این مقوله بی‌توجهی شده است.
نقش ایران و بخصوص بندر چابهار به عنوان یک شاهراه و گذرگاه مهم و بندر دریایی برای راه ابریشم و مرتبط ساختن خطوط دریایی به یکدیگر نقشی حیاتی است.
به گزارش آسیانیوز، دکتر سیدرحمان موسوی(عضو انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد) در یادداشتی عنوان کرد: ایران برخلاف جامعه دراز مدت اروپا،جامعه ای کوتاه مدت است و در این جامعه، تغییرات، حتی تغییرات مهم و بنیادین، اغلب عمری کوتاه داشته اند.
مشاور علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی گفته است که او پرونده توافقنامه ۲۵ ساله با چین را به مقامات دولت ابراهیم رئیسی تحویل داده است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: توافقنامه تجارت ترجیحی ایران و ترکیه بسیار نامناسب است و «با قرارداد ترکمانچای تفاوتی ندارد».
چین ثابت کرده که در مناسبات کلان بین‌المللی علاقه ندارد تا رو در روی ایالات متحده بایستد؛ از این رو کاهش فشار تحریم‌ها با توجه به نامشخص بودن نتیجه مذاکرات وین، مسیری نیست که چین بخواهد در پیش بگیرد.
در سال‌های اخیر اقدام نهادها و مسوولان در ایران به استخراج بیت‌کوین موضوعی بحث‌برانگیز بوده است؛ در حالی که صداوسیما که بخشی از توان خود را به استخراج بیت‌کوین و کسب درآمد از این راه اختصاص داد و تهاتر با شرکت‌های چینی برای استخراج بیت‌کوین نیز از جمله مواردی است که می‌توان نام برد و همه این ها مسئله انرژی در ایران را بحرانی‌تر کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید