صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۲ دی ۱۴۰۰ / ۰۱:۴۱
کد خبر: 7659
گزارشگر: 213
۹۲۹
۰
۰
۳
یادداشت/مهدی کریمی تفرشی

ضرورت «نوسازی» ماشین آلات صنایع غذایی در نبود اشتغالزایی

ضرورت «نوسازی» ماشین آلات صنایع غذایی در نبود اشتغالزایی
ماشین‌آلات مورد نیاز صنایع غذایی اکنون در کشور قدیمی و فرسوده است و نمی‌توان با این شیوه به تولید مناسب پرداخت؛ در حالی که از دیگر مشکلات این زمینه، استفاده از نیروی انسانی بیش از حد نیاز در خط تولید است.

مهدی کریمی تفرشی asianews

به گزارش آسیانیوز، محصولات نهایی در صنایع غذایی ایران نسبت به محصولات دیگر کشورها رقابتی است اما برای تعیین تراز جهانی شاخص‌هایی مانند بروز بودن فناوری تولید و نوع ماشین‌آلات نیز تاثیرگذارند. در ایران محصولات صنایع غذایی به دلیل قدیمی بودن فناوری و ماشین‌آلات در تراز واقعی خود تعریف نشده‌اند که باید برای رسیدن به آن نقطه ماشین‌آلات و فناوری تولید را روزآمد کرد.

محصولات نهایی در صنایع غذایی ایران نسبت به محصولات دیگر کشورها رقابتی است اما برای تعیین تراز جهانی شاخص‌هایی مانند بروز بودن فناوری تولید و نوع ماشین‌آلات نیز تاثیرگذارند. در ایران محصولات صنایع غذایی به دلیل قدیمی بودن فناوری و ماشین‌آلات در تراز واقعی خود تعریف نشده‌اند که باید برای رسیدن به آن نقطه ماشین‌آلات و فناوری تولید را روزآمد کرد.

----------------

بیشتر بخوانید

تبعات تورم افسارگسیخته در صنعت غذا!
------------------------------------------------

ماشین‌آلات مورد نیاز صنایع غذایی اکنون در کشور قدیمی و فرسوده است و نمی‌توان با این شیوه به تولید مناسب پرداخت. همچنین از دیگر مشکلات در این زمینه، استفاده از نیروی انسانی بیش از حد نیاز در خط تولید است. به دلیل قدیمی بودن فناوری و ماشین‌آلات خط تولید باید از نیروی انسانی بیشتری در خط تولید استفاده کرد. مشکلی که این شیوه اشتغالزایی ایجاد می‌کند افزایش قیمت تمام‌شده و ناتوانی محصولات ایرانی در رقابت با محصولات مشابه خارجی است.

حذف نیروی کار انسانی از خط تولید به معنی از بین بردن اشتغال ایجاد شده در کشور نیست. در کشورهای دیگر هم اشتغالزایی از بین نمی‌رود بلکه واحدهای تولید صنایع غذایی از نیروی کار متخصص در بخش تحقیق و توسعه استفاده می‌کنند تا بتوانند بازده و ظرفیت تولید واحدها را افزایش داده و در فناوری تولید همواره بروز باشند.

 

-----------------

بیشتر بخوانید:

نابودی 96 درصدی امنیت شغلی در نبود اجرای قانون کار

-------------------------------

صنایع غذایی در ایران نسبت به دیگر بخش‌ها، صنعتی جدیدتر به شمار می‌رود و به این دلیل نیاز به حمایت‌های بیشتری دارد.اکنون ایران در سال ۱۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی تولید می‌کند و در صورتی که صنایع غذایی در کشور متناسب با تولیدات کشاورزی رشد نداشته باشد، ارزش افزوده‌ای که در این صنعت است به کلی از دست خواهد رفت. همچنین بر اساس افق ۱۴۰۴ ایران باید تا ۹ سال آینده میزان تولید محصولات کشاورزی را به ۳۰۰ هزار تن برساند. در صورتی که ایران بتواند به این سطح از تولید دست یابد، باید برای صنایع تبدیلی و غذایی هم سیاست‌گذاری مناسبی درنظر گرفته شود.

ماهیت صنایع غذایی ایران بر اشتغالزایی استوار است. در شرایطی که ایران از ماشین‌آلات قدیمی و نیروی کار بسیار در تولید محصولات صنایع غذایی استفاده می‌کند، طبیعی است که تولید با افزایش قیمت نسبت به دیگر نقاط دنیا همراه باشد. به عبارتی در شرایط کنونی ایران توان تولید رقابت‌پذیر در صنایع غذایی ندارد. در گام نخست مهم‌ترین اقدامی که صاحبان صنایع غذایی باید پیش بگیرند، نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات تولید است./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/50n
اخبار مرتبط
افزایش نرخ ارز به شدت حاشیه سود اکثر صنایع کشور را کم کرده و هزینه‌های تولید آنها را افزایش داده است، زیرا رابطه‌ی نرخ ارز با واردات، رابطه‌ی معکوس و منفی است؛ یعنی با افزایش نرخ ارز، قیمت کالاهای وارداتی بالا می‌رود.
دایره دخالت دولت در امور اقتصادی به خصوص بخش تولید و قیمت‌گذاری طی چند سال اخیر گسترش یافته و تقریبا بسیاری از کالاها مشمول این لطف مخرب دولتی شده‌اند!
در راستای نقش ایران در جاده ابریشم، ایران بر سر چهار راه ترانزیتی دنیا قرار دارد، اما در سال‌های اخیر به این مقوله بی‌توجهی شده است.
نقش ایران و بخصوص بندر چابهار به عنوان یک شاهراه و گذرگاه مهم و بندر دریایی برای راه ابریشم و مرتبط ساختن خطوط دریایی به یکدیگر نقشی حیاتی است.
احیای راه ابریشم یک طرح بزرگ و بزرگترین طرح حال حاضر قرن بیست و یکم است که قاره های آسیا و اروپا و آفریقا را به یکدیگر مرتبط می سازد.
روزنامه‌ آسیا در نظر دارد نظر به اهمیت پروژه‌ی جهانی «احیای جاده ابریشم» سلسله یادداشت‌هایی درباره‌ی زوایای مختلف این پروژه‌ی مهم را به قلم دکتر مهدی کریمی تفرشی، رئیس کارگروه احیای کسب‌وکارهای جاده ابریشم سازمان ملل (یونسکو) منتشر کند.
بررسی های مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد که در سال های اخیر، علی رغم اختصاص ارز 4200 تومانی به واردات کالاهای اساسی، شاهد افزایش چشمگیر قیمت و در نتیجه، کاهش قابل توجه مصرف این کالاها در داخل کشور بوده ایم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید