صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۱:۳۶
کد خبر: 8559
گزارشگر: 213
۸۷۷
۰
۰
۷
یادداشت

چرا خوزستان باید حالش خوب باشد؟

چرا خوزستان باید حالش خوب باشد؟
خوزستان دارای یک گنجینه است که هر قوی تر و کم مساله تر باشد، پایتخت و سایر مناطق کشور نیز وضعیت مطلوب تری خواهند داشت.

به گزارش آسیانیوز، محمد بویری: از  میان استان های مختلف کشور،استان خوزستان که دارای رنگین کمان زیبای اقوام ایرانی است،بیش از نقاط دیگر ایران،اهمیت دارد.

به واقع خوزستان با تعدد اقوام بزرگ آن،دارای گنجینه بزرگ فرهنگ هاست و چنانچه به خوبی از آن ها استفاده شود،می توان به عنوان یک فرصت و ظرفیت بالقوه در بخش های مختلف هنر،صنایع دستی،موسیقی و... به آن نگاه کرد و بیش از پیش منجر به معرفی مردمان هنرمند این منطقه شود.

دغدغه هنرمندان در عرصه های مختلف استان این است که فرهنگ،هنر و هنرمند مقوله فرمایشی و تزئینی نباشد؛ بلکه کاربردی، تعیین کننده و اثرگذار شود.

برخی از کارگردان های خوزستانی از جمله "ناصر تقوایی"،"امیر نادری"و " کیانوش عیاری" که کارهای شایسته آن ها،این استان را به قطب سینمایی ایران تبدیل کرده است.

در کارنامه هنری این سه کارگردان،به مسئله جنوب و مشکلات و سختی زندگی در دیار جنوب به صورت عمیقی پرداخته شده است و آنان به صورت آشکار مشکلات خوزستان و مردمان آن را در آثار خود انعکاس داده اند.

خوزستان هنرمندان گمنام و مشهور زیادی دارد که در نقاط مختلف و در عرصه های متفاوت فعالیت می کنند.عدم آموزش صحیح و حرفه ای، دور بودن از پایتخت و تمرکز سرمایه گذاری در تهران سبب شده که هنرمندان این استان آنطور که باید دیده نشوند و این هنرمندان به سبب بی مهری هایی که در استان می بینند، مهاجرت را بر حضور در محل زندگی ترجیح دهند.

مهم ترین مشکل این هنرمندان نداشتن ارتباط با رسانه ها و بی توجهی مدیران است. متاسفانه فرهنگ خوزستان مدیران شایسته کمتری به خود دیده و علی رغم پیشینه فرهنگی،هنری و تمدنی که در استان وجود دارد ،فراز و نشیب ها به فرآیند فرهنگی جامعه لطمه های زیادی وارد کرده است.

چرا خوزستان باید حالش خوب باشد؟

بخشی از این اتفاقات این است که هیچ سیاست شفاف و مدونی در خوزستان وجود ندارد؛ از جمله مباحثی که می تواند به فرهنگ عمومی کمک کند ارائه هنر نمایش با مضامین فرهنگی و اجتماعی به شهروندان است و نبود سالن های مجهز از معضلات اصلی تئاتر استان خوزستان است. اداره ارشاد و نهاد شهرداری اهواز به ویژه معاونت فرهنگی آن و سازمان فرهنگی-ورزشی شهرداری در این حوزه وظایفی در مقابل هنرمندان و تامین نیازهای آنان دارند که متاسفانه تاکنون مورد بی توجهی واقع شده است.

سوالاتی که شهرداری اهواز باید پاسخگو باشد این است که تاکنون چقدر از اعتبارات معاونت فرهنگی به توسعه فضاهای مورد نیاز گروه های نمایش و حمایت از هنرمندان اختصاص یافته است و برای تقویت هنر نمایش اهواز چند سالن اختصاصی برای هنرمندان احداث و مورد بهره برداری قرار گرفته است؟

در بخش موسیقی نواحی از این جهت که خوزستان دارای تنوع فرهنگی است،می توان به جرات گفت که این استان بیشترین تنوع موسیقی نواحی را نسبت به سایر استان ها دارا است، اما باید به نقش کمرنگ ارگان های فرهنگی مانند ارشاد،میراث فرهنگی و حوزه هنری که در حمایت از موسیقی نواحی داشتند اشاره کرد.

همچنین لزوم حمایت از جشنواره های استانی و ملی شعر، کنسرت های محلی و بومی،اعزام گروه های هنری به خارج از کشور،جشنواره های حوزه مد و لباس،خرید کتاب از ناشران استانی،تسهیلات خاص برای کتابفروشی ها را بیش از پیش می طلبد.

خوزستان از حیث ابعاد سیاسی ،اقتصادی و فرهنگی حائز اهمیت است و از استان های مهم به شمار می رود.بنابراین هر قدر بیشتر مورد توجه مسئولان قرار گیرد و قوی تر و کم مساله تر باشد، پایتخت و سایر مناطق کشور نیز وضعیت مطلوب تری خواهند داشت./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/5ox
اخبار مرتبط
اهالی محله ناصر خسرو اهواز روایت های تکان دهنده ای درباره زندگی و قتل مونا(غزل) حیدری بیان کرده اند.
در حالی که بسیاری از مسوولان خواستار اشد مجازات برای شوهر همسرکودک مونا حیدری شده اند، در اغلب تریبون‌های رسمی مردانی که به زنان خود اجازه می‌دهند بی‌توجه به پوشش استاندارد قوانین جمهوری اسلامی ایران از منزل خارج شوند، «بی‌غیرت» خوانده می‌شوند.
شدت بارندگی در استان جنوبی کشور از شب گذشته سبب آبگرفتگی معابر و خیابان‌ها و منازل مسکونی در شهر‌ها و روستا‌ها و منجر به مرگ تعدادی از هموطنان شده است.
تصادف زنجیره ای اتوبوس کارگران در جاده اهواز-خرمشهر باعث مرگ بیش از ده تن از هموطنانمان شد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در مراسم آیین تکریم و معارفه مدیران عامل پیشین و سرپرست جدید شرکت نفت و گاز اروندان گفت: میادین غرب کارون جذاب ترین عرصه برای سرمایه گذاری و توسعه است که باید با ایجاد طرح مدیریت یکپارچه و ارائه توجیه اقتصادی برای سرمایه گذاری، توسعه این میادین را سرعت داد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید