صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۵:۳۰
کد خبر: 9173
گزارشگر: 360
۸۹۰
۰
۰
۱
متاورس چگونه کار می‌کند؟/ متاورس و رمزارزها

متاورس چیست (بخش دوم)

متاورس چیست (بخش دوم)
در یادداشت نخست درباره متاورس به تاریخچه، مفهوم و چیستی آن پرداختیم در این یادداشت موضوعات و پرسش‌های زیر خواهیم پرداخت: متاورس چگونه کار می‌کند و چه انواعی دارد؟ آیا رمزارزها کلید متاورس هستند؟

 متاورس را می‌توان به طور کلی به دو نوع پلتفرم تقسیم کرد.

اولین مورد شامل استفاده از توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) و ارزهای دیجیتال برای ایجاد استارت‌آپ‌های متاورس مبتنی بر بلاک‌چین است. مردم می توانند در این پلتفرم‌ها زمین مجازی خریدو فروش کنند، رویداد و یا کنسرت‌های موسیقی برگزار کنند  و تنظیمات خود را در پلتفرم هایی مانند دسنترالند( Decentraland) و سندباکس( The Sandbox)ایجاد کنند.
گروه دوم از متاورس برای توصیف جهان های مجازی به طور کلی استفاده می کنند، جایی که افراد ممکن است برای کسب و کار یا لذت ملاقات کنند،در همین رابطه در ماه ژوئیه 2021، فیس بوک اعلام کرد که یک تیم محصول متاورس تشکیل داده است، متا(فیسبوک) به احتمال زیاد از نوع دوم است.

 

 

بیشتر بخوانید

متاورس چیست؟ (بخش اول)

-----------------------------------------

متاورس و رمزارزها:
افرادی که دارایی‌های مجازی را بر روی پلتفرم‌های مبتنی بر بلاک چین می‌خرند یا معامله می‌کنند، باید از ارزهای دیجیتال استفاده کنند، علی‌رغم بسیاری از خدمات متاورس که حساب‌های رایگان ارائه می‌دهند. چندین پلتفرم مبتنی بر بلاک چین، مانند دسنترالند( MANA Decentraland) و سندباکس( SAND The Sandbox)، برای خرید و فروش دارایی های مجازی به توکن های رمزارز مبتنی بر اتریوم نیاز دارند.
کاربران می توانند آثار هنری NFT را مبادله کنند یا برای ورود به یک نمایش مجازی یا کنسرت در دسنترالند هزینه دریافت کنند. آنها همچنین می توانند از طریق تجارت زمین مجازی که ارزش آن در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است، درآمد کسب کنند، یا به عنوان مثال کاربران می توانند با دریافت هزینه از سایر کاربران برای دسترسی به بازی های خود، در پلتفرم رابلوکس (Roblox) درآمد کسب کنند.

 

آیا رمزارزها کلید متاورس هستند ؟
هدف متاورس ارائه یک تجربه واقعیت افزوده و یا واقعیت مجازی به مردم است که از بسیاری جهات ممکن است از نظر تجربیات و فرصت ها از واقعیت فیزیکی پیشی بگیرد.از همین منظر متاورس  به دلایل زیر برای عملکرد صحیح به رمزارزها نیاز دارد.
غیرقابل هک بودن و پایداری بلاک چین، ویژگی های حیاتی است که متاورس برای به دست آوردن مقبولیت گسترده به آن نیاز دارد . هک ها و نقض داده ها رایج هستند، اما اگر قرار است افراد در یک محیط کاملاً آنلاین و مجازی فعالیت کنند، پلتفرم زیربنایی که در آن فعالیت خواهند کرد باید ایمن باشد، بلاکچین و رمزارزها از این منظر بسیار ایمن‌تر از شبکه های بانکی سنتی و وب متمرکز هستند .
بلاک چین نه تنها امکان تایید سریع اطلاعات را فراهم می‌کند، بلکه امکان تراکنش‌های رمزنگاری امن و محافظت شده را نیز فراهم می کندبلاک‌چین و دارایی های رمزنگاری یک جنبه اساسی و جدایی ناپذیر از نحوه استقرار متاورس هستند.
با تکیه بر نکته قبلی، در متاورس تراکنش‌ها باید امن و سریع باشند. افراد در این اکوسیستم، باید بتوانند:
 الف) معاملات و تعامل را به آسانی انجام دهند 
ب) اعتماد داشته باشند که این تراکنش‌ها تکمیل خواهند شد.
 به دلیل همین ویژگیهای مثبت بلاک‌چین است که افراد و موسسات می‌توانند تراکنش‌ها را به صورت مجازی، بلادرنگ از طریق رمزارزها انجام دهند و آنها را ردیابی کنند. نکته مهم اینکه حتی بدون استفاده مداوم از فناوری بلاک چین و دارایی‌های رمزنگاری شده، گرایش به پرداخت های مجازی و آنلاین رو به رشد بوده است. انجام معاملات و مشارکت در تجارت در یک محیط آنلاین کاملا فراگیر شده است،که با پذیرش پرداخت‌های رمزنگاری شده توسط ویزا، مسترکارت و پی پال، این مقوله فراگیرتر نیز شده است.
با این اوصاف تراکنش های رمزارزی در یک اکوسیستم مجازی، مانند متاورس، حتی رایج‌تر شدند، و منطقی است که چنین پرداخت‌هایی در آینده به فراگیرترین شیوه نقل و انتقال داراریی بدل شود .
متاورس هنوز یک میدان در حال توسعه و به سرعت در حال گسترش است. با این حال، نکته اصلی این است که برای پشتیبانی و به فعلیت رساندن یک متاورس کاملاً کاربردی، بلاک چین و دارایی‌های رمزنگاری باید نقش مهمی در اجرای آتی آن داشته باشند.

نمونه‌هایی از متاورس‌های محبوب رمزارزی :

 

اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)
اکسی اینفینیتی نیز یکی دیگر از بازی‌های مبتنی بر مدل «بازی کن و پول دربیار» است که فرصت درآمدزایی را در اختیار بسیاری از کاربرها از جمله کاربران ساکن در کشورهای در حال توسعه قرار می‌دهد. در این بازی، هر کاربر می‌تواند با خریداری یا دریافت سه موجود به نام اکسی، فارمینگ یا کاشت و برداشت توکن SLP را آغاز کند. او سپس می‌تواند توکن‌های خود را در یک بازار آزاد بفروشد و بسته به زمان صرف شده در بازی و قیمت بازار درآمد دلاری داشته باشد، قبل از کاهش چشمگیر توکن SLP بازیکنان میان 200 تا 1000 دلار کسب درامد ماهانه از این بازی را گزارش کرده بودند اکنون نیز برخی بازیکنان درآمدی میان 50 تا 200 دلار را گزارش کرده اند که در صورت افزایش قیمت این توکن درآمدها نیز افزایش خواهد یافت.  
اگرچه در اکسی اینفینیتی، خبری از کاراکترهای سه‌بعدی یا آواتارهای منحصربه‌فرد نیست: اما این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که بتوانند همچون متاورس از دنیای آنلاین، درآمد کسب کنند. شاید ماجرای تعدادی کاربر فیلیپینی به گوشتان خورده باشد که به‌طور تمام‌وقت در این بازی مشغول به کار و فعالیت‌اند و مانند یک شغل واقعی از آن درآمد کسب می‌کنند.

 

دیسنترالند (Decentraland/ (MANA)  
دیسنترالند یکی از بهترین ارزهای دیجیتال متاورس را دارد و پلتفرمی اختصاصی برای محتواهای واقعیت مجازی سه بعدی است. برای استفاده از این پلتفرم نیازی به داشتن هدست واقعیت مجازی نیست و حتی می‌توان بدون داشتن رمز ارز، به عنوان مهمان وارد دنیای مجازی آن شد.در این بازی، بازیکنان قطعات زمین را خریداری کرده و روی آن‌ها کار می‌کنند، قطعه زمین‌های دسنترالند در  ابعاد ۱۶ در ۱۶ متر است که می‌توان با پرداخت یا دریافت توکن مانا (MANA) آن‌ها را خرید و فروش کرد.. ابزارهای موجود در دیسنترالند به مردم اجازه می‌دهد تا فضاها و آثار هنری بسازند.کاربران در این متاورس نیز همه چیز از سیاهچال‌های قرون وسطی گرفته تا کازینو و بار ساخته‌اند. علاوه بر این، در دنیای دیسنترالند چیزهایی مانند مهمانی، بازی‌های پوکر و نمایشگاه هم وجود دارند. دیسنترالند در اواخر اکتبر ۲۰۲۱ یک فستیوال موسیقی چند روزه برگزار کرد که هنرمندانی مانند ددماوس (Deadmau5) و پارس هیلتون (Paris Hilton) در آن حضور داشتند.

 

 سندباکس  (SAND)  
 از بهترین ارزهای دیجیتال متاورس سندباکس (Sandbox) نام دارد که درست مانند دیسنترالند به بازیکنان اجازه می‌دهد قطعه‌ای زمین خریداری کرده و تجربه‌های گیمینگ خاص ایجاد کنند و به اشتراک بگذارند. البته این بازی هنوز دنیای مجازی خود را به صورت کامل در اختیار عموم قرار نداده است.
سندباکس امکانات شخصی سازی بیشتری در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد و تمرکز بیشتری روی تولید NFT دارد. کاربران می‌توانند از طریق این پلتفرم بازی‌ها و ان اف تی‌های خاص بسازند و با آن‌ها بازی یا معامله کنند و کسب درآمد کنند. سندباکس در چند ماه گذشته با برندهای بزرگی مانند اپن سی (OpenSea)، اسنوپ داگ (Snoop Dogg) و واکینگ دد (The Walking Dead) قرارداد بسته و یک دوره جمع آوری سرمایه را هم با دریافت ۹۳ میلیون دلار به پایان رسانده است.

 

انجین کوین  (ENJ)  

در بالا به توکن های ان اف تی یا همان توکن‌های غیر مثلی اشاره کردیم. این توکن‌ها دارایی‌های دیجیتالی خاصی هستند که روی بلاک چین ذخیره می‌شوند و یکی از دلایل اصلی محبوبیت ناگهانی بازی‌هایی مانند اکسی اینفینیتی و دنیای‌هایی مانند دیسنترالند و سندباکس محسوب می‌شوند. با NFT می‌توان مالک آیتم‌هایی شد که در یک بازی از طریق معامله یا دریافت پاداش به دست می‌آیند. سپس می‌توان توکن‌های ان اف تی مربوط به این آیتم‌ها را در دنیای واقعی معامله کرد یا به فروش رساند.
پلتفرم انجین (Enjin) به کاربران اجازه می‌دهد توکن‌های غیر مثلی خود را بسازند و مدیریت کنند. در انجین، چندین پلتفرم گیمینگ مختلف با یکدیگر ادغام می‌شوند و در نتیجه بازیکنان می‌توانند از یک آیتم در چند بازی مختلف استفاده کنند، یا آن را در بازار به فروش برسانند. در گذشته اگر در یک بازی آیتمی مانند شمشیر خریداری می‌کردید و فعالیت آن بازی متوقف می‌شد یا خودتان آن را کنار می‌گذاشتید، آن آیتم برای همیشه از دست می‌رفت. اما پلتفرم انجین به شما اجازه می‌دهد تا مالکیت آیتم‌های خریداری شده را در هر شرایطی در اختیار داشته باشید. به همین دلیل می‌توان گفت که توکن بومی این پلتفرم یعنی انجین کوین (Enjin Coin) یکی از بهترین ارزهای دیجیتال متاورس برای سرمایه گذاری است.
 
گالا گیمز (GALA)    
گالا گیمز می‌خواهد در دنیای گیم کنترل را به دست بازیکنان برگرداند تا آن‌ها تجربه متفاوتی داشته باشند و بتوانند کنترل تمام دارایی‌های درون بازی خود را به دست بگیرند و مالک حقیقی آن‌ها شوند. گالا گیمز خود یک بازی یا دنیای مجازی متاورس نیست، اما بستری فوق‌العاده برای ساخت بهترین پروژه‌های ارزهای دیجیتال متاورس محسوب می‌شود. تا امروز نیز متاورس‌های جذابی روی آن ساخته شده‌اند. بعد از داغ شدن بحث Metaverse گالا گیمز یکی از ارزهای دیجیتال بود که رشد زیادی را تجربه کرد.
در پروژه های بازی متاورس ساخته شده روی گالا گیمز به لطف بهره بردن از توکن‌های غیر مثلی بازیکنان مالکیت واقعی آیتم‌های خود درون بازی را دارند. از طرفی می‌دانیم یک بازی متاورس می‌تواند شامل ارزهای دیجیتال اختصاصی متعددی علاوه بر بی‌شمار توکن غیر قابل تعویض متعلق به کاربران باشد. به عنوان مثال دو ارز دیجیتال اختصاصی AXS و SLP در بازی اکسی اینفینیتی را در نظر بگیرید. در بازی های ساخته شده روی Gala Games نیز می‌توان مشابه آن‌ها را داشت. تا امروز چند بازی معروف روی این پلتفرم ساخته شده است. به عنوان نمونه باید به Town Star  و Fortified اشاره کرد.
 
https://www.asianews.ir/u/65l
اخبار مرتبط
یادداشت اختصاصی سرویس رمزارز آسیا نیوز: این روزها، بسیاری در مورد "متاورس" به عنوان تحول بزرگ بعدی که زندگی آنلاین ما و چه بسا کل زندگی ما را تغییر می‌دهد صحبت‌ می‌کنند.
یادداشت آخر هفته سرویس رمزارز آسیانیوز: امروزه شواهد بسیاری در تائید این موضع وجود دارد که پذیرش و استفاده بیشتر رمزارزها آزادی اقتصادی را در جهان افزایش می‌دهد، زیرا رمزارزها بسیاری از کاستی‌های سیستم مالی فعلی را که مانع آزادی اقتصادی می‌شود، برطرف می‌کنند.
خانم کیتی هاون، سرمایه گذار ارزهای دیجیتال و عضو هیئت مدیره صرافی کوین‌بیس وپلتفرم اوپن‌سی اعلام کرد که 1/5 میلیارد دلار برای صندوق جدید خود، هاون ونچور Haun Ventures جمع آوری کرده است.
مدیر عامل یک پلتفرم بازی درآمدزای متاورسی(بازی بالتازار) اخیرا در گفتگویی اعلام کرده است که "بسیاری آماده هستند تا مشاغل دیگر خود را ترک کنند تا به جای آن بازی‌های درآمدزا (play-to-earn NFT gaming) انجام دهند."
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید