صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۳:۴۲
کد خبر: 9685
گزارشگر: 213
۹۹۷
۰
۰
۳
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

حذف ارز ترجیحی یعنی انفجار!

حذف ارز ترجیحی یعنی انفجار!
درست است که ارز ترجیحی نمی‌تواند همیشگی باشد ولی در شرایط سخت این سال‌ها حذف آن مساوی است با تشدید گرانی و ایجاد انفجار در اقشار ضعیف جامعه.

به گزارش آسیانیوز، زمانی که ارز ترجیحی به یک کالا تخصیص داده می‌شود، واردکننده کالای موردنظر، این کالا را باید در بازار داخلی به فروش برساند که در آن بازار همان کالا به دلیل افزایش قیمت کالاهای دیگر و رشد نقدینگی به قیمت واقعی و با نرخ ارز بازار آزاد نیز تقاضا دارد. در این شرایط دولت مجبور خواهد شد در چندین مرحله روی قیمت فروش کالای خریداری شده با ارز ترجیحی نظارت و قیمت‌گذاری انجام دهد.

----------------

بیشتر بخوانید

زیرساخت ضعیف حمل و نقل؛ عامل گرسنگی است
----------------------------------

hبتدا باید دولت روی ارز ترجیحی تخصیص داده شده، نظارت کند تا این ارز ترجیحی صرف واردات کالا شود و ارز در بازار آزاد به فروش نرسد. در مرحله دوم باید نظارت کند که کالای وارداتی با ارز ترجیحی، با قیمت تعیین شده توسط دولت به دست مصرف‌کننده برسد و به این ترتیب فرآیند نظارت، خودش چالشی همراه با هدررفت هزینه برای دولت خواهد بود.

در حالیکه این فرایند نظارتی با دقت و جدیت صورت نگرفت و منجر به تورم افسارگسیخته شد. سیاست ارز 4200 تومنی یک سیاست ایجاد کننده رانت و فساد است و اگر برنامه نظارتی جدی وجود نداشته باشد ضربات مهلکی بر پیکره اقتصاد کشور وارد خواهد کرد.

از طرف دیگر، درست است که ارز ترجیحی نمی‌تواند همیشگی باشد ولی در شرایط سخت این سال‌ها حذف آن مساوی است با تشدید گرانی و ایجاد انفجار در اقشار ضعیف جامعه.

بنابراین دولت در آستانه یکی از سخت ترین و حساس ترین تصمیمات دهه اخیر قرار دارد و باید حتما کارشناسان و نخبگان اقتصاد کشور دست به کار شوند و به کمک دولت بیایند.

------------

بیشتر بخوانید

تخفیف در فروشگاه های زنجیره‌ای

----------------------------------

در این باره لازم است به چند نکته اشاره شود:

اولا باید بپذیریم آنچه قیمت کالاها را تعیین می‌کند فقط میزان عرضه و تقاضای این کالاها در داخل کشور است.

اگر بخواهیم واقعا به نفع تولید ملی کار کنیم، باید قیمت ارز، یکسان و بالاتر از نرخ حقیقی باشد. اگر اینگونه نباشد، به نفع واردکننده خواهد بود، نه اقتصاد یک کشور؛ چرا که این سیاست ضربات مهلکی به تولید در کشور وارد کرده است.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید با تدبیر و برنامه ریزی دقیق انجام شود تا کمترین تبعات را به دنبال داشته باشد و حذف بدون برنامه و غیرکارشناسی آن می‌تواند منجر به تلاطمی بزرگ در بازار و قیمت ها شود.

سیاست ارزی باید در برگیرنده واقعی شدن و همگرا بودن نرخ‌های ارز باشد که این کار باید همراه با سازوکارهای جبرانی متناسب و در برنامه زمانی مناسب انجام شود.
بهتر است دولت این کار را به تدریج و به صورت مرحله‌ای انجام دهد. بدون طراحی و اجرای یک سازوکار مطمئن و جایگزین برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، اقشار کم درآمد متحمل آسیب جدی خواهند شد.

قطعا در صورت حذف ارز ترجیحی، نیاز به حمایت از اقشار آسیب پذیر وجود دارد. دولت می‌تواند یک شیوه حمایتی هدفمندی را صرفاً برای اقشار نیازمند اجرا کند و یک شیوه کارآمد می تواند استفاده از کارت خرید کالاهای ضروری (مثل مرغ، گوشت و...) باشد.

برای اجرای حذف ارز ترجیحی و تغییر روش تخصیص آن، دولت باید سیاست های درستی را در پیش گیرد. نخست اینکه یک بسته حمایتی می‌خواهیم که با یک سیستم مشخصی مثلا کارت اعتباری یا روش نوین دیگری از مردم حمایت کنیم، دوم یک سیاست ارزی مکمل نیاز داریم، سوم یک سیاست تنظیم بازار مکمل می‌خواهیم یعنی انبارها باید پر باشد و چهارم یک سیاست نظارتی مکمل باید وجود داشته باشد. تا بتوانیم با کمترین آسیب از این مرحله عبور کنیم.

در نخایت باید بگوییم که استقلال سیاست پولی ما از دلار تنها راه علاج اصولی آسیب های اقتصاد کشور است./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/6jf
اخبار مرتبط
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با بیان اینکه موضوع ارز ترجیحی باید در دولت خاتمی انجام می‌شد، گفت: اگر گرانی ها مهار نشود، باید منتظر شورش و قیام بود.
کنترل قیمت ها راه‌حل از پیش شکست خورده است؛ با دستور نمی شود اقتصاد را کنترل کرد؛ چرا که اقتصاد مثل یک رودخانه هست که راه خود را خواهد رفت و فقط مقابله با آن تلاطم و خروش آن را بیشتر خواهد کرد.
افزایش قیمت کالاهای اساسی با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی و زمزمه‌های حذف ارز ترجیحی، سرعت بیشتری گرفت و حالا نوبت چای شده است.
همچنانکه حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی، حاکی از آن است که در سال جاری باید منتظر رشد قابل ملاحظه قیمت دارو و کالاهای اساسی در ایران بود، نارضایتی مردم از گران بودن خدمات و اعلام افزیش ۱۹٫۵ تا ۲۴ درصدی تعرفه پزشکی بخش دولتی و خصوصی حامل پیامی برای رنج مضاعف در جامعه امروز ایران است.
دامنه اصطکاک ها برای حذف یا حفظ ارز ترجیحی همزمان با رونمایی از لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت مطرح شد؛ این در حالی است که چنین بحث هایی زمانی بیشتر می‌شود که پای کالاهای حساسی همچون دارو به میان می‌آید.
براساس تصمیم نمایندگان مجلس، برخی خانواده‌ها در سال جدید یارانه ۶۸۲هزار تومانی دریافت خواهند کرد.
با حذف ارز ترجیحی اعطای کالا برگ الکترنیکی برای خرید کالاهای اساسی نهایی شد؛ در این حالت به یارانه بگیران کالابرگ تعلق می گیرد.
براساس اصلاحیه امروز مجلس، دلار ۴۲۰۰ تومانی مشروط حذف شد و دولت باید به ازای آن به خانواده ها یارانه بیشتری بدهد؛ این در حالی است که پیش از این تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هشدار داده بودند که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۱ باعث افزایش شدید قیمت‌ها خواهد شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید